afbreken en opbouwen vleugel/romp ivm vervoer

Beste lezer,

Betreft het opbouwen van de vleugel aan de romp met struts, in hoe verre gaat de verbinding op den duur uit lubberen, lees verzwakken? Ik heb het dus over een hoogdekker zoals bijv. een Piper, Beaver etc.
Het lijkt mij dat op den duur de verbinding verzwakt door het vastzetten/losdraaien ivm je vliegtuig vervoeren van huis naar het veld en terug.
Lees het van u.
Vriendelijke groet André.
 
ik heb een ultimate (dubbeldekker) van +/- 1,40 m span.
dan heb je dus per vliegdag 2 vleugels vast te zetten, en 2x een ding tussen de vleugels.
Heb het ding nu 2 jaar oid, nog geen last van uitlubberen.

zowieso moet je altijd kritisch zijn op je toestel.
speling moet je regelmatig checken (regelmatig is niet 2 keer per jaar, eerder 1 keer per vliegdag oid)
met los/vastmaken van de vleugel goed kijken of je bout niet een beetje TE soepel begint te draaien. Is de schroefdraad nog intact, niet geheel afgevlakt (wat bij nylon bouten nog wel eens voorkomt, daar zijn het breekbouten voor..)
scharnieren nog vast (ja, die kunnen loskomen.. zeker bij brandstof)
hevels nog vast (ja, ook die kunnen een beetje ruimte ontwikkelen)

maak je het goed, heb je er zelden last van.
kijk je het ook nog eens goed na, let je op bijzonderheden tijdens opbouwen en afbouwen, zul je zelden voor verrassingen komen te staan. zolang je niet domweg een keer pech krijgt.
 
Back
Top