afbreken staartbladen

Hallo,
Tijdens het uitproberen van mijn X400 ging het mis. Optoeren en pats, vloog ineens een staartblad langs me af. Verder geen schade.
Staart had de grond niet geraakt. Het plastic blad was dwars overgebroken tpv de bevestiging aan weerszijde van de schroef.
OK, carbon blaadje erop. En idd gevlogen. Na een vlucht of 3, pats daar ging in de vlucht weer een staartblad door de lucht. Dit keer wel veel schade.
Het blad is weer op dezelfde plek afgebroken.
Enig idee hoe dat kan ?
Er is niets abnormaals te zien, ook geen trillingen.

Erg vreemd :? ik heb geen problemen gehad met de standaard blaadjes, nu heb ik de carbonblaadjes want daar stuurt hij toch lekkerder mee en ook geen probleem.

Bij mijn model waren wel de bladboutjes te kort en heb ik vervangen door langere. Let dus goed op dat het boutje een klein stukje doorsteekt in de bladhoudertjes. Ook moeten de blaadjes vrij kunnen bewegen, ze moeten net niet loshangen zeg maar.

Idd, erg vreemd.
Bladen zaten niet te los/vast. Boutjes zaten goed en ziteen er nog in met het achterstuk van het blad er nog achter.
Heb nieuwe onderdelen besteld. Alles alu dit keer en Trex staart.
Maar nog eens proberen.

Mischien moet je het toch zoeken in onbalans en de daardoor veroorzaakten trillingen. Een reden zou een krom asje kunnen zijn. Ook te denken aan bladspoor e.d.

Je zou bijna denken aan te lange main blades welke de tail rotor raken.

Tja, had er ook al aan gedacht. Maar als ik de bladen dubbelklap en dan stuur komt er geen blad tegen de staartbuis ofzo.
Of stuurt de gyro de bladen verder dan ik met de knuppel kan ?
Gyro is een GY 240, zie nergens iets om de max. uitslag in te stellen.
Bij mijn GY410 kan dat wel.

Let op,dubbelgeklapt zijn je bladen korter.

Het heeft niets te maken met sturen of afstellen, maar zuiver met de lengte van de rotorbladen t.o.v. de lengte van de staartbuis.
Dus rotor normaal uitgeklapt, 1 blad recht naar achter wijzend, tailrotor schuin naar voren wijzend.
Bladen mogen elkaar met geen enkele mogelijkheid kunnen raken.

Je zal er versteld van staan hoeveel beweging er in een blad (onder belasting) kan zitten, dus hou daar rekening mee.
Vooral met de gele plastic bladen van Align heb ik hele slechte ervaringen.

Back