Afdichting motor - uitlaat

Hallo, ik 2 Heli's met brandstofmotor en bij beide heb ik problemen met de afdichting tussen motor en uitlaat. (vandaar die hoge motortemp. of heeft dat er geen invloed op?)
Ik heb de standaard afdichtingen geprobeerd, temp.vaste siliconenkit en beide werken niet goed op de lange duur.
Nu wil ik het met epoxy proberen. Ik heb UHU plus endfest 300, 2 comp. epoxyhars, bestendig tot 200 gr. C en bij uitharding zou het een sterkte hebben van 2500 N/cm2
Nu is de sterkte niet belangrijk maar de afdichting.
Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er andere, betere manieren.

alvast bedankt voor de reacties.
 
EC135

Hou er rekening mee dat bij gebruik van UHU dit een bijna permanente oplossing wordt en dat de uitlaat nadien nog moelijk zal te verwijderen zijn.

Er is in de handel (motorshops) een dichting op siliconebasis voorhanden in rode of blauwe kleur die bij mij steeds voor een goede afdichting zorgde. Ik betwijfel ten stelligste dat jou helimotor warmer loopt dan andere motoren. Je hebt welliswaar minder koeling maar je compenseerd dat door een geforceerde koeling en rijkere loop van de motor. Heb je al eens een poging ondernomen om uit speciaal dichtingspapier een afdichting te maken? Volgens mij is dat veel beter dan die UHU want nadien kun je je uitlaat van de motor kloppen met hamer en beitel wat niet wenselijk is volgens mij.:nooo:

Welke motor is het ? Ik vermoed dat die heli-luiden van het forum wel een gepast antwoord hebben.

Stevo
 
Had ik hier net niet een reply gepost :? :? Zal wel wat mis zijn gegaan.

Nouja..zoals ik dus zei, je kan het met een dun laagje van de sterkste (groene?) loctite proberen. Als het goed is lekt hij dan niet meer, en zou hij langdurig gewoon vast moeten blijven zitten. Zo heb ik het bij m'n Enya SS30 ook gedaan en die zit nog prima vast tot nu toe :)
 
Wat ik bij mijn OS'en doe is tussen de motor en de uitlaat een stukje leder monteren, gewoon een stukje ertussen klemmen tot je de adrukt ziet, de binnenkant van die afdruk eruit snijden met een scherp mes en klaar-is-je-afdichting.

Het leder slorpt wat benzinemengsel op en zet uit waardoor je een goede afdichting krijgt (ik gebruik hier express niet 'perfecte afdichting') die jaren werkt, raakt ze op den duur toch lek, snij een ander stukej en je bent weer vertrokken voor een tijd, ik heb ze er nu al een jaar of 3 tussen zitten en heb ze nog nooit hoeven te vervangen.



Kris
 
Ik gebruik de standaard afdichting en smeer deze aan beide zijden in met vloeibare koppakking. (volgens mij kun je dat in NL ook gewoon bij een auto onderdelen zaak in een tube krijgen).
Is hittebestendig en werkt prima.
Groeten,
Jock
 
Vandaar dat mijn motor / uitlaat niet vast te krijgen is,....

Dus in ieder geval iets ertussen (wat ben ik toch lomp...)
 
Het hoeft niet altijd, bij m'n Irvine blijft het gewoon allemaal prima zitten zonder dat er wat tussen zit :) En hij lekt ook niet.
 
Mij is ooit de tip gegeven van het papier van speelkaarten. Dit vettige papier zou voor een goeie afdichting zorgen. Geen idee of het werkt, was door een motorverzamelaar, dus zal wel iets van waar zijn... :lol:

Niels
 
Ik gebruik bij mijn heli's gewoon 5 minuten epoxy. Dit is wel niet hittebestendig maar werkt prima, is naderhand ook weer makkelijk te verwijderen.
Alle andere pakingen (papier e.d.) stook je er tussen uit bij een heli vanwege de hoge temperatuur. Vooral wanneer je reso-uitlaat gebruikt zoals ik.
Bij een Vario kit heb ik ooit eens een koperen pakking 'gekregen' deze werkt ook prima en verslijt niet.

Rick
 
Begin eens met je uitlaat te vlakken.
Op een stuk glas oid, waterproofschuurpapier P400 a P600, nat maken en uitlaatflens hierop vlakken.

Groeten,
Gerben
 
Ik gebruik altijd gewoon die blauwe hittebestendige siliconenkit, je moet dan wel zorgen dat de uitlaat + motor goed onvet is.
Ik smeer dan een dun laagje op de uitlaat en laat dit uitharden, als dit hard is na een paar uur monteer ik de uitlaat en voila, een Perfecte afdichting die k er zelfs na maanden op 16k toeren draaien niet tussenuitgeblazen krijg :roll:

Groetjes,

Richard
 
Ik heb diverse dingen geprobeerd:
-aluminium pakkingen
-Vloeibare pakking
-Speciaal pakking materiaal voor brandstofmotoren

Dit was allemaal zonder succes,met de vloeibare pakking kun je problemen krijgen dat een stukje ervan tegen de gloeiplug spat en ik heb dat zelf ook gehad na het montren van uitlaat eerste vlucht PATS ineens motor uit.
Gelijk de plug bekeken en je zag gewoon de zooi op het spiraaltje zitten.
Diverse andere helivliegers die ik ken hebben dezelfde problemen gehad.

Nu gebruik ik altijd 5 minuten epoxy of 30 minuten epoxy en dat werkt wel goed :wink:

Groeten,
Marcel
 
Marcel zei:
met de vloeibare pakking kun je problemen krijgen dat een stukje ervan tegen de gloeiplug spat en ik heb dat zelf ook gehad na het montren van uitlaat eerste vlucht PATS ineens motor uit.
Gelijk de plug bekeken en je zag gewoon de zooi op het spiraaltje zitten.

Marcel

Hallo Marcel, dit snap ik niet. Kan een afdichting van de uitlaat terug de motor inslaan tegen de plug aan? Hoe kan dat gebeuren?

Groeten,
Jock
 
Hee Jock,

Vraag me niet hoe het kan,je ziet het,met het helivliegen is het onmogelijke mogelijk :wink:

Afgelopen weekend heb ik het trouwens weer meegemaakt,iemand had onderhoud gedaan aan z'n heli,ging vliegen en telkens sloeg de motor af zodra je de gloeiplugspanning weghaalde.
Nieuwe plug geplaatst en tijdens hoveren telkens weer PATS motor uit.

Toen vertelde hij dat ie zijn uitlaat ook met vloeibare pakking had gemonteerd,en hebben we gelijk de plug bekeken,resultaat: pakking tegen spiraaltje gespat.

Groeten,
Marcel
 
Toch nog ff een vraag.
Hoe doen jullie dat ?
Epoxy aan beide zijden, aandrukken, uitharden en dan de 2 schroeven erdoor of, epoxy erop en meteen met de 2 schroeven aantrekken en zo laten uitharden ?
 
HAHA.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou zeker voor het laatste gaan. :wink:

Groejes, Erwin
 
Zeer dun laagje op de uitlaatflens is voldoende. Om te voorkomen dat je een klodder toch in de uitlaatpoort smeert, die dan evt in de cylinder terecht kan komen, Eerst de bouten in de flens draaien en daarna het geheel tegen de uitlaatpoort schuiven. Dan het spul gewoon effe goed aandraaien. En met 5 minuten epoxy is het dan zo hard.

Om ff op het verhaal van Marcel terug te komen, drukgolven kaatsen vanuit de uitlaat terug richting cylinder. Op dit principe berust ook de werking van een resonantie uitlaat/systeem. Zo'n drukgolf kan misschien ook wel wat pakking materiaal (vooral vloeibaar) mee de cylinder in blazen.

Rick
 
Back
Top