afkoppelbare zwanenhals

Daar ben ik ook nog steeds benieuwd naar.
En heb ook al het topic van Opa Wil bekeken maar snap het nog niet helemaal.

vdvlistlosgekoppeld.jpg

liebregtsdafxf95.jpg

Op de foto (gele dieplader) zie je, net achter dat gestreepte bord, een ronding zegmaar die valt dan in dat kommetje lijkt mij. En op de bovenste foto zie je ook die 'assen' waarop die haken rusten van die dieplader zelf en dat 'blok' wat in de midden zit kan bewegen. Heb nog wat foto's waar op te zien is dat dat kan bewegen. Naar mijn idee is dat een soort van 'versteviging' tegen het knikken van de dieplader zegmaar.

Maar ben er alleen nog niet helemaal uit hoe dat nou zit, hoe dat precies zit. Kan er niet iemand een tekeningetje maken hoe dat nou werkt ?

ps. mischien beetje off-topic maar ... is een jeep dolly nou een ander systeem dan een dieplader ? Op sommige foto's lijkt het voorste stuk wel hetzelfde namelijk, ook met die 'assen' zegmaar.

het filmpje in het topic van wil (het filmpje waarin de hals beweegt) is het principe goed te zien. de vloer haakt op de "as" van de hals. de "stempel" zakt naar bebeden tot op de vloer. die beweging word door gezet en daardoor tilt de hals de vloer op.

het enige wat mij ook niet duidelijk is,is hoe hij word vergrendeld. de trekker kan namelijk onder de hals weg rijden zonder dat de hals naar beneden valt. zonder vergrendeling is dat niet haaalbaar lijkt mij.

een jeepdolly is eigenlijk een verlengstuk van de vrachtwagen. de schoterldruk word met een jeepdolly verlaagd. hierdoor is niet perse een 4-assigge trekker nodig.

ik hoop dat je hier wat mee kan.

Hallo Motormuis,

Ik zie dat je in Haarlem woont !

Tip :
Ga even langs bij van Elk of van Santen in Haarlem en vraag even of je even mag kijken hoe het aan en afkoppelen van het zwanenhals gaat bij een dieplader, dan kan je gelijk ook even kijken wat een Jeepdolly is.
Op wil heeft ook een Jeepdolly gebouwd.
Misschien kan je dan ook zelf even een filmpje maken !!

Laatst bewerkt:
Hallo Neonic,

Waar woon jij ???

Dan kan ik wel even een bedrijf bij jou in de buurt geven, waar je even kan gaan kijken hoe een zwanenhals wordt aan en afgekoppeld van een diepladerbed.

Thanks voor de filmpjes, super. 't Is toch weer een heel stuk duidelijker geworden nou :)
Alleen is het een (beetje) ander systeem dan die diepladers die ik gepost had ?? Of ... zal wel hetzelfde idee wezen denk ik ...

Hallo Neonic,

Waar woon jij ???
Ik kom uit Gouda. Ik zou wel eens bij Lafeber kunnen kijken denk. Kan je gewoon bij zo'n bedrijf binnen wandelen ofzo of ... hoe doen jullie dat eigelijk ?
Of misschien wel bij vd Vlist. Staan regelmatig van die grote lompe karren bij de Meern op de carpoolplaats, dus ze zullen denk wel in de buurt zitten. Of anders ... Brouwer zou ook nog kunnen bedenk ik net.

Thanks voor de filmpjes, super. 't Is toch weer een heel stuk duidelijker geworden nou :)
Alleen is het een (beetje) ander systeem dan die diepladers die ik gepost had ?? Of ... zal wel hetzelfde idee wezen denk ik ...

Ik kom uit Gouda. Ik zou wel eens bij Lafeber kunnen kijken denk. Kan je gewoon bij zo'n bedrijf binnen wandelen ofzo of ... hoe doen jullie dat eigelijk ?
Of misschien wel bij vd Vlist. Staan regelmatig van die grote lompe karren bij de Meern op de carpoolplaats, dus ze zullen denk wel in de buurt zitten. Of anders ... Brouwer zou ook nog kunnen bedenk ik net.

Hallo Neonic,

Als je naar Brouwer toe gaat, kan net beste even van te voren bellen.
Bij Brouwer geven ze je alle uitleg die je nodig hebt.
Bij van der Vlist is het toch wat lastiger, want dat is een groot bedrijf en krijgen veel aanvragen om hun materieel te mogen bekijken.

Bij Holtrop van de Vlist in Assen krijg je wel alle medewerking, zeker als je naar Dries Holtrop vraagt, maar ook eerst hier een afspraak maken.

volgens mij moet reezer dat filmje van opa Wil zien. Daar is alles duidelijk te zien. Maar je zal toch zelf ook moeten gaat tekenen omdat de maatvoering heel erg van belang is.

Piet weet wel waar je dat filmpje van opa Wil kan vinden.

Stef

IS mij al een heel stuk duidelijker geworden maar hoe meer filmpjes hoe beter
bij voorbaat mijn dank .
mvg motormuis

Zwanenhals

Hallo belangstellenden

Hoe werkt een afkoppelbare zwanenhals.Eenvoudige vraag en een eenvoudig systeem.Maar om het uit te leggen via foto's is wat moeilijker,maar we gaan het proberen zei de leraar tegen de leerling die alleen maar enen haalde.

Om het geheel te kunnen begrijpen kijken we eerst naar een normale hals.

Foto-TO6QEWHN-D.jpg

Hier zie je een vaste hals (voorgesteld door drie latjes)Het belangrijke hieraan is dat de staander een hoek van 90 graden(haaks) maakt met de vloer en met de bovenkant van de hals die op de schotel rust. Bij een afkoppelbare hals moet dit ook zo zijn.Een normale hals wordt in elkaar gelast maar bij de afkoppelbare wordt dit gedaan met een klem,een hydraulik cilinder en een as.Aan de laadvloer worden dan een paar haken gelast om de boel op te tillen en om een verbinding te vormen met de hals.

Foto-GTHDG8ZS-D.jpg

Voor een goede uitleg heb ik 1 staander losgemaakt.
Hier zien jullie dat de rechte kant van de klem een hoek maakt van 90 graden met de vloer.De haken zitten over de as en de klem is dicht,de laadvloer van de grond.Dit is de normale rijstand.
Nu gaan we de klem laten kantelen richting cabine.De klem draait dus om dezelfde as waar de haken op rusten.Het eerste wat nu gebeurt is dat de hoek tussen klem en bovenkant van de hals verandert.We hebben geen 90 graden meer en de vloer zakt in.Hoe verder we de klem kantelen hoe verder de vloer zakt.De hoek tussen vloer en klem is nog steeds 90 graden maar tussen klem en bovenkant hals is groter geworden.

Foto-WZPFLD3G-D.jpg

Totdat de laadvloer de grond raakt.Jullie zien de vloer ligt nu op de grond maar de haken zitten nog om de as en de hals steunt nu op punt A van de klem.

Foto-WYHJO3AG-D.jpg

Nu gaan we de klem nog verder kantelen.Daardoor gaat de hals zakken en de haken komen vrij.Op het moment dat de haken vrij zijn wordt de hals opgevangen door twee kleine cilinders.Hier bij mij is het nog een balkje.De vloer rust nu op de grond en de hals op de dolly.Leidingen loskoppelen en je kunt wegrijden.Het aankoppelen gaat natuurlijk in omgekeerde volgorde.

Zo ik hoop dat deze uitleg wat meer duidelijkheid heeft gebracht.
Over het losmaken van de hals en dolly hoop ik jullie komend weekend wat te laten zien.

Mvg Opa Wil.

Laatst bewerkt:
Hallo Wil,

Dit is een heldere en duidelijke uitleg van het af en aankoppelen van het zwanenhals van de laadvloer hoor !
Ik denk dat de meeste modelbouwers hiermee uit de voeten kunnen !!

Afkoppelen.

Hoi allemaal

Het heeft even geduurd voor ik de juiste foto kon vinden maar hier is tie dan.

Foto-HCSB4KXV-D.jpg

Hier zien jullie alles op 1 foto.De dolly,de hals en de steunpoten.
Jullie moeten wel even in de gaten houden dat een kombinatie voor zwaar transport van te voren opgebouwd wordt.Dus van te voren wordt bekeken hoe zwaar het te vervoeren object is.Aan de hand daarvan wordt de kombinatie samengesteld.
Niet alleen het gewicht maar ook de vorm en de afmetingen zijn bepalend.
Op de foto zien jullie onder de hals twee ronde potten.Daar zitten twee kleine cilinders in.Op de dolly ligt een stalen balk waar de cilinders op drukken om de hals op te vangen.
Hoe gaat alles nu in zijn werk?
1.Wordt de dolly SAMEN met de zwanenhals afgekoppeld dan laat men eerst de laadvloer op de grond zakken zodat het meeste gewicht van de dolly is.
Dan worden de steunpoten van de dolly naar beneden gedraaid tot de koppel schotel van de truck loskomt.De truck kan er nu onder vandaan rijden.
2.Wordt de dolly onder de trailer vandaan getrokken ZONDER de hals dan laat men eerst de laadvloer op de grond zakken.Dan steken ze door de vierkante buis een rond of vierkante buis en zetten daaronder twee steunen om dus het voorover kantelen van de hals tegen te gaan.Nu kunnen truck EN dolly onder de trailer vandaan rijden.Vandaar de vierkante pijp op de kop van de trailer.
3.Moet de hals van de laadvloer losgemaakt worden om te laden of te lossen dan laten ze de vloer zakken zoals ik al eerder beschreven heb.Ligt devloer op degrond en zijn de haken los dan laten ze de twee cilinders onder de hals naar buiten komen totdat deze op de vierkante balk op de dolly drukken.Nu kunnen truck,dolly en zwanenhals wegrijden en de trailer geladen of gelost worden.

Over de verschillende dollies vertel ik jullie de volgende keer wel weer.

Mvg Opa Wil

Back