Afkortzaag of lintzaag

Cheeta

Forum veteraan
Wat is nu beter om voornamelijk aluminium te zagen.
Een lintzaag of een afkortzaag.

Het gaat mij voornamelijk om het zagen van ronde stukken alu. Met de hand is dit een nogal intensieve bewerking. zeker als ik 16 plakken van 20mm moet zagen. Daarnaast verlies je met de handzaag veel meer materiaal dan met een machinezaag. doordat zaagblad in alu en messing altijd de neiging heeft om weg te lopen.

Echter zoek ik een allround machine en ben op zoek naar wat de voorkeur heeft voor de meeste mensen.
Lintzagen zijn vrij prijzig. Het voordeel is wel dat ze over het algemeen altijd gekoeld kunnen werken.

De afkortzaag is over het algemeen meer allround te gebruiken naar mijn idee en in aanschaf vaak ook nog goedkoper.
Ook zie ik tegenwoordig steeds vaker combinatie machines afkortzaag / zaagtafel omklapbaar.
Ik ben nogal beperkt in ruimte voor de machine dus allemaal verschillende machines is geen optie helaas.

Hoi Cheeta

Heb je wel eens gedacht aan gaten zagen? Er zijn varianten op de markt die geen centerboor hebben, met een binnendiameter van 20mm.
In de loodgieterij heb ik regelmatig met diamantboren gewerkt om in steens muren 22mm gaten te boren.

Groet,

Edwin
Ik denk dat je meer in deze richting zoeken moet voor het boren van gaten in plaatwerk. Dan los je gelijk het probleem op van het weg lopen van een boor. Ferm machines zijn niet zo duur, k geloof dat die machines rond de €100,- zijn.
http://www.ferm.nl/framesgen.asp?LangID=2&PageID=1

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een lintzaag. Waarom?
- het bereik is meestal groter (op een kleinere machine kun je grotere profielen kwijt)
- de zaag zakt automatisch door het materiaal (tenminste, de mijne wel), wat erg praktisch is bij het zagen van massief materiaal. Zo heb ik op mijn machine wel eens plakken uit 175mm rond RVS gezaagd, die ook nog gevlakt en geboord moesten worden. Tegen de tijd dat de tweede plak gezaagd was, haalde ik de eerste net uit de draaibank.
- een (hobby) lintzaag is over het algemeen goedkoper dan een vergelijkbare afkortzaag.

Nadeel van een lintzaag:
- de goedkopere (hobby) modellen hebben vaak geen bruikbare gradeninstelling, dus een nauwkeurige hoek zagen is erg lastig.

@EdwinvD: ik denk dat Cheeta plakken van 20mm dik bedoelt.

Laatst bewerkt:
@micropuller

:p Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben...

Ik dacht dat Cheeta schijfjes alu van 20mm dia nodig had uit plaat van bv. 3mm...... Zo zie je maar hoe je met (te) weinig informatie meerdere kanten op kan.

Btw, dank voor je reacties op mijn gestelde vraag.

Groet,

Edwin

gatenboor is geen optie dan moet ik heel veel plaatmateriaal weggooien.
Ik heb hier rondstaf liggen waar ik bijvoorbeeld velgen uit wil maken. Of iets anders uit wil draaien.

Het gaat dus om afkorten voordat het in de draaibank komt.
Met afkortzaag heb ik het niet over de professionele zaagmachines van 2000 euro dit is boven mijn budget.

Ik kom eerder uit op zoiets.
HBM 255 mm. PROFI Afkortzaag voor hout en Metaal - HBM Machines BV

Op lintzaag gebied kom ik op dit uit:
HBM 115 Profi Lintzaag - HBM Machines BV

*andere merken zijn er uiteraard ook maar heb nu even een site gebruikt welke snel terug te vinden was.

Aangezien ik ook in gedachten heb om plaatmateriaal te kunnen zagen tot 40cm breed als max ivm mijn freesmachine zoek ik dus een beetje allround machine.

Lintzaag machine haalt vaak die 40cm breedte niet en is meer gericht op massief en profiel. Dat je gelijk hebt dat een automatisch start en afslag ideaal is is 100% waar. Echter voor die paar keer in de week denk ik niet dat dat echt een minpunt is.

Die eerste machine is alleen geschikt om dunwandige buis of profiel te zagen. Ik zou er zeker geen massief mee durven te zagen, bloedjelink.
De tweede is prima voor het afkorten van massief materiaal, alhoewel ik voor 130 Euro meer liever deze zou nemen. Dan kun je ook onder verstek zagen en heb je een hydraulisch zaksysteem, wat voorkomt dat de zaag te snel zakt en daardoor scheef gaat lopen. Voor aluminium heb je niet echt een koelinstallatie nodig (ik gebruik deze normaalgesproken alleen als ik staal of RVS zaag)
Een machine die naast massief ook tot 40cm breed plaatmateriaal kan zagen heb ik nog nooit gezien (ja, een hele grote lintzaag misschien, maar dat bedoel je niet)

En Johan: ook voor een lintzaag moet je natuurlijk een voor de toepassing geschikte zaag gebruiken ;)

Edit: ik ken mensen die massief aluminium (rond en plaat) gewoon met een decoupeerzaag grof op maat zagen. Misschien is dit een goedkopere oplossing?

Laatst bewerkt:
dat vermoeden had ik al.
Echter een lintzaag met voorbereiding voor koeling loopt wat betreft kosten al richting de 500 euro.

http://buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=4904
deze heeft een lekbak maar nog zonder pomp en reservoir.

Decoupeerzaag gebruik ik ook voor plaatmateriaal al.
Echter 60mm dik alu rondstaf gaat niet lukken met een decoupeerzaag aangezien ik er op korte termijn al 10 moet zagen en niet zit te wachten op een lamme arm ben ik dus op zoek naar een machine hiervoor.

het mooiste is een machine welke multifunctioneel is. Echter denk ik dat ik dan teveel inlever op de belangrijkste gebieden.

Laatst bewerkt:
En Johan: ook voor een lintzaag moet je natuurlijk een voor de toepassing geschikte zaag gebruiken ;)

Dat is niet het probleem.

Mijn lintzaag is voor plaatmateriaal gedacht en dan is iets ronds afzagen lastig , je hebt niks om het in te spannen zoals bij de lintafkortzagen.

25 mm dikkes stuk alu heb ik al gezaagt met mijn lintzaag.

Mvg Johan

Precies , ik zaag voor 90 % hout
En 10% die Dubond platen (kunststof met alu buitenkant)

Dan af en toe een rol plakband afzagen (voor de plotterfolie)

Mvg Johan

Met deze compa afkort- tafelzaagmachine ben ik zeer tevreden.
Hiermee zaag ik aluminium en hout.
De twee luchtcilinder heb ik zelf gemonteerd en worden met een voetpedaal bediend. Daarmee klem ik veilig en razendsnel mijn materiaal.

Voor aluminium gebruik ik een 3mm dik zaagblad met volhardmetalen tanden. Daarmee kan je aluminium zonder koeling zagen.

Voor balsahout gebruik ik een 1,8mm dik speciaal- zaagblad.

Motor 220V, heeft 1 kW en ruim 2800 omw/min.

compa1v.jpg

compa2.jpg

Johannes

Je zou de schijfjes ook kunnen afsteken op de draaibank.

klopt echter kan ik een stuk van 1 meter 60mm dik niet goed inspannen op de draaibank zonder gevaar voor rond slingerend alu.

Vandaar ook dat ik op zoek ben naar een goede zaag hiervoor.

@ariel.
Dit lijkt mij een normale afkortzaag en geen speciaal voor staal variant?
klopt dit of zie ik dit verkeerd?

ik weet dat op mijn oude school ook een hout afkortzaag met speciaal alu zaagblad gebruikt werd.

beste alwin,

Ik heb zelf een Optimum S130 GH, en ben hier zeer tevreden over. Ik heb gekozen voor een lintzaag om dat ik er bijna alles mee wilde zagen (bijv. hout, aluminium, ijzer, kunstof, ect etc).

Deze zaag is in 3 snelheden instelbaar, regelbare zaksnelheid en kan onder 45 graden zagen. Zelf heb ik i.p.v. de orginele machineklem een opspanbed gemaakt zodat ik ook klein of juist groot materiaal kan opspannen om te zagen.

Zaagmachine met originele machineklem

Zaagmachine met eigenbouw opspanbed

machine-aanpassing-opspanbed-voor-optimum-s-130-gh-bandzaag-machine

Voor meer info stuur maar even een PB'tje

Met vriendelijke groet

Niels van den Elzen

Laatst bewerkt door een moderator:
Echter zie ik behalve het gewicht en lekbak niet echt verschil tussen 1ste en 2de keuze...
Dus vraag me af wat die 100 euro rechtvaardigd er zit wel een aardig gewichtsverschil in en een zwaardere motor op.
Maar heeft dit ook echt nut?
Voor jouw doeleinden zal het denk ik niet veel uitmaken. Ik heb echter wel eens meegemaakt dat een bedrijf waardoor ik ingehuurd was had bedacht om op een dergelijke machine stalen koker 70x70x5 te gaan zagen. Na twee motoren in 3 dagen tijd te hebben opgerookt, heb ik maar gewoon weer de zware haakse slijper erbij gepakt :D

@ariel.
Dit lijkt mij een normale afkortzaag en geen speciaal voor staal variant?
klopt dit of zie ik dit verkeerd?

Inderdaad, met deze zaag kan je obsoluut geen staal zagen!
Alleen gschikt voor non ferro metalen, kunststof en hout.
Voor het zagen van staal is het belangrijk dat de snijsnelheid niet te hoog is en heb je ook koeling nodig.

Johannes

Massief aluminium (als in: rond 60mm) op een dergelijke machine zagen is ronduit gevaarlijk! Veel te veel toeren, veel te veel speling en een niet toereikende materiaalklem. Als je vingers / ogen je lief zijn, hou je het bij het gereedschap wat ervoor bedoeld is.

Back