Aflezen multimeter

Hallo,

Ik heb mij een multimeter gekocht om de voltage van een permanente magneet motor af te lezen. Het lukt allemaal, maar ik begrijp de waardes op multimeter niet helemaal.

Ik moet ACV selecteren, maar ik moet kiezen tussen de waardes 750 en 200. Je moet altijd hoog beginnen dus ik heb 750 geselecteerd. Daarbij kreeg ik geen waarde op het display. Vervolgens heb ik 200 geselecteerd en toen kwam er ongeveer 1,5 op het display te staan. Lijkt me logisch dat dit dan 1,5 V betekent. Klopt dit?

Kan iemand mij uitleggen wat die 200 en 750 zijn?

Thnx! :)

Het gaat om deze multimeter:

Digital-Multimeter-DT-830B-.jpg

ACV is om wisselspanning (lichtnet) te meten. Jij wilt (denk ik) gelijkstroom (DCV) meten. Verder geeft de motor geen spanning maar de accu. Wat bedoel je verder met een permanente magneet motor? Bij een borstelmotor kun je over de beide aansluitingen (parallel) van de motor meten wat het voltage is dat de motor krijgt. Bij eenborstelloze motor ligt dat wat ingewikkelder.

groet,

Erik

Dank voor je antwoord. Ik ben zoals je merkt niet zo;n expert. Mijn gedachte was: een magneet die binnen een gewikkelde spoel draait zal wel wisselend zijn (alternating dus AC). Maar hier kan ik nog wel eens heel erg naast zitten. ;)

Ik gebruik de motor andersom, dus om stroom op te wekken. Ik zou er uiteindelijk een windgenerator van willen maken. Niet om geld te besparen op de energierekening, maar gewoon om te kijken of het lukt. :p

Een gelijkstroommotor is alleen een gelijkstroom motor omdat hij gecommuteerd is (borstels en een collector heeft)

Bij een borstelloze motor, gebeurt het commuteren (het aansturen van de spoelen) buiten de motor in de ESC. De ESC is bedoeld voor gelijkstroom.

Gebruik je een borstelloze motor als generator, dan zal hij drie fasen wisselspanning genereren, en het voltage hangt af van toerental en KV.

Je zult een vrij standaard motor van 1000 kV dus al met 10.000 RPM moeten aandrijven, om "slechts" 10 volt te zien. En ja, die moet je met de multimeter in de AC stand meten.

De motoren die voor modelbouw gebruikt worden zijn eigenlijk volledig ongeschikt voor een windgenerator, vanwege de hoge toerentallen die nodig zijn om een bruikbare spanning op te wekken.

Wil je toch een dergelijke motor gebruiken, zoek dan naar de laagste kV waarde die je vinden kunt, en eventueel zul je een upgear moeten gebruiken om het toerental van de generator (die motor dus) op te drijven.
Anders zul je nooit een bruikbaar vermogen bereiken.

Om wat met het opgewekte vermogen te kunnen, zul je er een drie fasen gelijkrichter achter moeten hangen.

Waarschijnlijk haal je meer succes met een autodynamo met bijbehorende laadautomaat/gelijkrichter

Groet, Bert

Back