Afmeting opening richting opbergzolder

Komend voorjaar wil ik beginnen met model vliegen. Om opbergruimte te kreeren voor de toekomstige modellen wil ik in mijn schuurtje een zoldertje maken. Ik vroeg me nu alleen af hoe groot moet de toegangsopening zijn...
Het hangt natuurlijk af v.d. grote van het model en of b.v. de vleugels afneembaar zijn. Ik zelf kwam op c.a. 1.20 x 0.6m.
Kan ik hier de meeste 'gangbare' modellen door heen krijgen? Big scale gaat natuurlijk niet passen;)

De meeste modellen hebben al gauw een spanwijdte van 1.20 tot 2 meter. Dus als je toestellen hebt waarbij de vleugels deelbaar zijn, dan zou het opbergen geen probleem worden.

Niet alle toestellen kunnen de vleugels in 2 helften worden gemaakt, heeft te maken met de soort bouw en struktuur. Daarbij ook nog rekening houdend met eventuele opbouw op het veld en transport.

Je moet dus rekening houden op welke manier de vleugels en de toestellen zijn opgebouwd.

Bijvoorbeeld, een Piper-J3 Cub kan deelbare vleugels hebben, mits daar dan 2 servo's in zitten, dus 1 voor elke vleugelhelft. Dan zou je die makkelijk kunnen opbergen. Maar je moet de romp ook nog kwijt kunnen, en daar haal je niet zomaar het staart gedeelte er af om het op te bergen.

Dan ook nog opgemerkt, het opbergen van je toestellen moet je ook goed doen, dus je krijgt te maken met vocht en allerlei andere factoren. Als je een houten toestel lang in een vochtige omgeving, en zeker met deze dagen, dan heb je kans dat je toestel in het voorjaar krom en beschadigd naar buiten komt, niet echt handig als je pas een nieuw model hebt.

Ook de folie die het toestel heeft, kan soms wel en soms niet tegen extreme vochtige omgevingen.

Ik zelf zorg er voor dat ze gewoon binnen bij mij in de hobbykamer aan de muur kunnen hangen, dus een droge en warme omgeving. Stof hoeft geen probleem te zijn, dat vlieg je er weer af of je maakt het toestel weer stofvrij met een droge doek.

Met andere woorden, mits je voldoende ruimte hebt, zorg dat het geïsoleerd is.

Kijk eens naar standaard vlizotrap maten of bij zoldertrappen.
Deze zijn deelbaar en liggen op de klep.
Ik zou zelf voor de grootste maat gaan anders kom je toch nog in de problemen met je modellen. Je zal niet de eerste zijn waarbij het stabilo of kielvlak los volgt als je onder bent.
Je kunt ook een raveling maken in de balklaag zo groot als je zelf wilt en daar een luik voor maken en dan daar een 3 delige vlisotrap op maken, dan ben je helemaal klaar.

mvg

Laatst bewerkt:
Slechts 60cm breed? Dat lijkt me wel heel erg weinig Ik zou eerder aan 1x1meter of zelfs 1,2x1,2meter denken. Je moet er zelf ook nog doorheen kunnen anders kan je nooit zien wat je waar neerzet.
Je zou er een luik in twee delen op kunnen leggen zodat je eventueel één helft dicht kan laten en alleen als het nodig is het andere deel ook openen.

De meeste van mijn modellen staan op de zolder in huis, heb een vliso trap van 65x115cm dit gaat prima. grootste model is momenteel een trainer van 1,6m. vleugel is uit 1 stuk maar kan wel van de romp. Ook een Sbach 1,4m met deelbare vleugel en een mustang van 1,2m waar de vleugel niet af kan past er door. Wel heb ik op die zolder zelf aardig de ruimte kan er zelf bijna staan.

Het is niet ideaal maar verder is er geen ruimte in ons huisje en mijn schuur is van hout en onverwarmd dat vind ik ook niets.

20141204_211900.jpg

20141204_212956.jpg

Laatst bewerkt:
Wasp250: Bedankt voor de opmerking over vocht. Ik zal het in de gaten houden, maar ik verwacht in mijn schuur niet zo'n probleem aangezien hij aan het huis vast zit.

Looping: Ik zelf had ook aan een vliso trap gedacht. Vooral zo'n een die op het luik licht leek me handig. Ik zit in mijn schuur echter met het probleem dat ik voor een raam langs ga. Daarom maak ik geen luik, maar alleen een gat voor het raam langs.

Erikjan (djjr): Heb vandaag wat zitten experimenteren met een Cessna (1m lang, 1.40m spanwijdte) van de buurman kam ook ongeveer op de maten die jij hebt. Dus 1.10 tot 1.20m breed en 65cm diep.

wat ik heb gedaan:

Mijn huis heeft een zolder, waarbij je met de nok eigenlijk niets kan.
ik heb dus boven loophoogte een stel hele grote boekensteunen gebogen van ijzer, en daar leg ik 2 modellen per set steunen in.
Ik kan normaal lopen, en ben 4 modellen kwijt. prettig ;-)

steunen geven 40 cm nuttige breedte waar een model op kan liggen, en daar passen er dus 2 op zonder dat ze al te veel met elkaar in de knoei komen.
heb er wel wat schuim op geplakt, dingen schuren en snijden vrij vlot..

Een collega vlieger heeft ongeveer hetzelfde principe, alleen dan tegen de muur.
balk tegen de muur, gat erin van +/- 2 cm, stok erin van ongeveer 2 cm en lijmen.
2 van die balken tegen de muur, dwarsliggers op dezelfde hoogte, en je hebt een mooie stelling waar modellen inpassen

Probleem met een afgesloten ruimte is oa de roervlakken...
leg je er meerdere toestellen in, gaan de staarten snel met elkaar vechten.
En die staart is nou net hetgeen wat vrij kwetsbaar is.

Zo groot mogelijk, want dat zijn de leukste modellen in mijn ogen ook (zo groot mogelijk :) )

Dat houd dus wel in als je alleen een gat maakt dat je straks ook gaat merken dat dan de warmte naar boven kruipt.
En hoezo alleen een gat, waar laat je dan de trap? Of losse alleen een ladder?

mvg

Ik zou zelf liever het anders aanpakken, want als je iets moet pakken, en op een gegeven moment staat zo'n zoldertje toch aardig vol met model dingen, er zal toch iets gaan breken als je niet op past.

Een cesna, ook niet de makkelijkste toestellen om op te bergen, die zou ik dan aan een muurtje hangen.

En ook al staat je schuurtje tegen je huis aan, vocht trekt over al in, en zo vaak kom je niet in je schuur, ik zou in eerste instantie met deze dagen het toch warmer op bergen, en pas tegen de tijd dat de temp wat stijgt dan in het schuurtje leggen. Maar ga je electra vliegen, dan zeker niet je accu's in de kou leggen, kunnen ze niet goed tegen.

En ook al staat je schuurtje tegen je huis aan, vocht trekt over al in, en zo vaak kom je niet in je schuur, ik zou in eerste instantie met deze dagen het toch warmer op bergen, en pas tegen de tijd dat de temp wat stijgt dan in het schuurtje leggen. Maar ga je electra vliegen, dan zeker niet je accu's in de kou leggen, kunnen ze niet goed tegen.

Wat de lipo's en onbehandeld hout betrefd ben ik het met je eens, wat electronica betrefd en vooral de zenders en andere zaken niet helemaal. Velen hebben die spullen in hun warme 20+ graden huis liggen en gaan dan naar buiten om te vliegen, varen of auto te rijden. Op die manier komt juist het vocht (condens) in die zender en vind men het vreemd dat men storing krijgt of andere problemen. Maak tenminste die overgang van warm naar koud geleidelijk of minder groot. En niet steeds op het veld de zender het warme clubgebouw in nemen om dan tijdje later weer te gaan vliegen varen of wat dan ook......

Back