Afmetingen vinnen

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door M.Geraads, 20 aug 2006.

  1. M.Geraads

    M.Geraads Guest

    Hallo iedereen,

    Mijn eerste raket vordert aardig maar nu heb ik een probleem met de vinnen. Ik weet niet hoe breed en lang ze moeten zijn. Is hier een berekening ofzo voor. Mijn rombuis is 30cm bij 3cm. Welke afmetingen zouden jullie gebruiken? En moet ik halverwege ook nog kleine vinnetjes erop maken of hoeft dit niet perse? Graag jullie advies :lol:

    Groetjes, Maurice
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Maurice,
    Dit kun je vrij makkelijk berekenen.
    Je moet het oppervlakte van de vinnen berekenen, die je dan in een vorm die jij mooit vind op je raket kunt plakken.

    Op de site van de DRRA staat een zeer eenvoudige uitleg. Kijk daar eens onder Wat&Hoe.

    In de basis komt het er op neer dat je het drukpunt van je raket ongeveer 1.5x de buisdiameter onder je zwaartepunt wilt hebben.
    Bij jouw raket betekend dat dus dat het drukpunt 4.5cm onder het zwaartepunt moet liggen.
    Hoe groot ze moeten zijn hangt dus af van hoe zwaar de raket is, maar ook hoe zwaar de onderdelen zijn, zoals bijvoorbeeld je neuskegel. Dit bepaalt het zwaartepunt (let op dat je vinnen ook gewicht hebben en dat je die er dus bij moet rekenen).
    Als je weet waar ongeveer je zwaartepunt komt, weet je ook waar je drukpunt ligt. Dan kun je berekenen welk oppervlak je raket heeft boven het drukpunt. Onder het drukpunt moet eenzelkde oppervlakte gecreeerd worden met behulp van vinnen. Je weet het oppervlak van je rompbuis onder het drukpunt en dan weet je ook hoe groot je vinnen moeten worden. (globaal dat getal delen door 2, dan heb je het oppervlak van je vinnen, als je 4 vinnen gebruikt)

    Veel succes,
    Post eens een foto, we willen je raket graag zien.
     
  3. michielvv

    michielvv Guest

    Ook een heel mooi programma is ROCKSIM...

    Met ff google te gebruiken kan je een Demo gebruiken...

    Raket invoeren en je kan zo kijken of ie een beetje vliegen zal...
     
  4. michielvv

    michielvv Guest

    Ook een heel mooi programma is ROCKSIM...

    Met ff google te gebruiken kan je een Demo gebruiken...

    Raket invoeren en je kan zo kijken of ie een beetje vliegen zal...
     

Deel Deze Pagina