Afmetingen wielen/banden buggy's/hoe zit dat?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Jackske, 21 aug 2018.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Voor het zoeken van banden vind ik het soms moeilijk, om de juiste grootte te vinden.
    Bij de afmetingen van de wielen bij webshops staat er dan 2.2"of 3.8".
    Nu ging ik wel van de onderstelling uit dat dit voor de breedte van de banden was, maar nu meen ik ergens opgemerkt/gelezen te hebben dat dit grote van de velg is(de hoogte) , klopt dit? Hoe weet je dan de breedte?

    Zou eens ander banden op een webshop willen bestellen (dan altijd de originele) , die een beetje breder of groter ofzo zijn ook voor de buggy die ik aan het bouwen ben, maar die afmeting kan je nergens vinden denk ik.

    Ik rijd 1/8 buggy's van arrma , maar wielen van truggy's zijn dan weer een heel pak groter.
    En zomaar bestellen en proberen... banden zijn niet goedkoop natuurlijk.

    En voor de 4x4 buggy die ik aan het bouwen ben wil ik graag een setje wielen met achteraan een dikkere band en vooraan smaller, maar wel met dezelfde velgen, is dat eigenlijk wel te vinden? Heb me al suf gezocht op site's.
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    De maat in inches is inderdaad de diameter van de velg.
    Meestal staat er bij buggy banden geen maat geloof ik, omdat die er vaak maar in één maat zijn.
    De breedte is altijd lastig inderdaad, Proline geeft de maten aan op hun site, maar ik weet niet of alle merken dat doen.
    Ik ben bang van niet..
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zou toch veel gemakkelijker zijn moesten ze dat wel doen.
    Als ik kijk bij louise banden, daar staat ook alleen maar de grote van de wielen.
    En truggy wielen zijn dan weer een stuk groter en veels te breed voor een buggy.

    Dus breder buggy wielen zal ik dan niet vinden?
    De meeste zijn ongeveer een 4cm breed.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Los van de banden maat, als je complete wielen koopt zit je ook nog een keer met de ET waarde.
    Ik heb het bij RC auto's ook nooit gesnapt.
     
  5. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Et waarde heb ik geen probleem mee.
    Maar vooral lastig als je de breedte niet weet.

    Kan me wel voorstellen dat er webshops zijn die overspoeld worden met de vraag over de afmetingen van de wielen.
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Er zijn vast uitzonderingen, maar de buggybanden die ik ben tegengekomen zijn allemaal even groot.
    Het is lastig inderdaad, ik zit er ook regelmatig mee te klooien.
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zou het misschien niet interessant zijn om een sticky aan te maken waar iedereen kan aanvullen welk merk van banden welke grootte en breedte hebben en eventueel de offset erbij vermelden.
    En welke grootte en breedte van wielen dat standaard op een buggy geleverd wordt( en het merk van de buggy erbij)

    Foto's zijn zo bedrieglijk, dat je daar niet op kan afgaan. Buggy wielen zien er nagenoeg even groot uit als buggy wielen op foto tot je een buggy 1/8 naast een truggy 1/8 . Tot je een foto vindt met de 2 naast elkaar, zo'n groot verschil dan.
     
  8. Ricochet

    Ricochet

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Steenwijk
    Voor 1/10 zijn er wel verschillende maten te vinden. Ik rijd zelf ook met dikke banden achter en smal voor. Zowel verlijmd als los verkrijgbaar. Rijd nu met Schumacher Cactus.
    The Border RC heeft in ieder geval voldoende.
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Voor 1:10 gaat dat inderdaad prima, daar is het bij 2wd min of meer standaard geloof ik?
    Het 'nadeel' van 1:8 buggy's is dat de banden voor en achter even groot zijn, en Truggy banden zijn gelijk een stuk groter.

    Proline en een paar andere merken hadden vroeger 3.2 inch monstertruck banden, misschien zijn daar de maten nog ergens van te vinden?
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb hier ook de raider xl staan.
    Die wielen zijn met 12mm wiel meenemers, maar nagenoeg evengroot als de wielen met een 17mm wiel meenemer, enkel de velgen zijn dan kleiner maar de band is hoger, waardoor het evengroot uitkomt. Denk niet dat er adapters zijn van groot naar klein. ( heb wel ideetje om is te proberen, om die wielen te laten passen)

    Enige oplossing zou zijn, 2 grote wielen vanachter en 2 smallere vanvoor en 2 velgen die bij elkaar een beetje passen, 4 dezelfde velgen 2 smal en 2 breed zal moeilijk te vinden zijn.
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    De Proline 3.2 badlands zijn 5.84 inch, de buggy badlands zijn 4.6 inch, dus dat is ook niet echt een optie.
    Ik denk inderdaad dat dezelfde buitendiameter en verschillende breedtes voor en achter erg lastig word.
     
  12. safffier

    safffier

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Valkenburg a/d Geul
    Ik merkte dat wanneer ik kleinere buggy banden op mijn truggy zet. Ik minder vermogen heb als wanneer ik bijv de originele grote banden erop heb. Als ook dat mijn diff’s zich bijna doldraaien. Klopt dit en hoe kan dat eigenlijk.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Je hebt wss minder grip. En als je motor krachtig genoeg is heb je meer snelheid met grotere wielen dan met kleine. Met een krachtige motor voelt dat aan als meer vermogen. Wat uiteraard theoretisch niet klopt.
    Het ligt vooral bij de grip veronderstel ik.
     
  14. safffier

    safffier

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Valkenburg a/d Geul
    Ik had idd ook minder grip met de kleine bandjes. Terug de grote gebruiken.
    Ik heb een 2000kv motor erop zitten.
    Hoe krijg ik meer grip dan op de kleinere banden , had me al twee setjes gekocht
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Lager vertanden zou ik zeggen. Ervan uitgaande natuurlijk dat de banden en ondergrond samen gaan. Er is gewoon minder contactoppervlak.
     

Deel Deze Pagina