Afmetingen zink-annode

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Kees de Mol, 27 apr 2014.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Voor mijn tien-metertrawler ben ik op zoek naar zinkannodes. Nu weet ik niet wat de oorspronkelijke maten zijn van deze dingen. Wie kan me hieraan helpen zodat ik op zoek kan naar een oplossing op schaal?

    [​IMG]

    Groeten, Kees
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kees, Zo te zien is het formaat op de foto wel goed. De strip zal 25 cm lang en 2 cm breed zijn. Het anodeblok ongeveer 14 lang en 6 cm breed. De dikte zal 4 cm zijn. Ons Forumlid Raf zal zulke dingen gieten van kunststof. Zelf zou ik ze maken van RVS strip, waar accupacks mee aan elkaar zijn gepuntlast. Je kunt ook een stukje draad platslaan. Het blok zou ik maken van tin (gieten in een of meerdere malletjes) en dan gelijk de strip eraan solderen. Het zinkblok blijft in het echt kaal, de strippen kunnen worden geverfd. Je zou de blokken ook kunnen vormen van 2 C lijm en dan de strippen erop drukken. Daarna zul je de lijm in de kleur van zink moeten verven.
    Het is maar een idee en waarschijnlijk zijn er veel meer oplossingen. Hoop dat je er iets mee kunt. Groeten, Klaas.
     
  3. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Kees hier een plaatje zoals ze op de GO-55 zitten[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Zoals de foto van Zuiderkruis aangeeft, zo maak ik mijn zinkanodes ook. Voor het spuiten plak ik Styreen stripjes van 10x2 mm en 0,3 mm dik op mijn romp waar de zinkanodes komen. Na het spuiten snijd ik met een scherp mesje de verf weer van het stripje af. Ondertussen heb ik de zinkanodes gemaakt van Styreen strip 2 mm dik en 11mm lang, in de vorm geschuurd, 2 gaatjes erin voor de (nep)bevestiging en grijs metallic gespoten. De onderkant van de anodes schuren en vetvrij maken en vervolgens met Revell Contacta op de stripjes plakken die op de romp zitten. Daarna spuit ik alles af met zijdematte lak. Simpel om aan te brengen en ik ben er nog nooit één verloren. Voordeel is dat je de zinkanodes eerst ook een verweerd/gebruikt aanzicht kunt geven.
     
  5. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Na aanleiding van Sjoerd zijn verhaal,

    Ik heb ze cnc gefreest in perspex, siliconen mal van gemaakt en daarna kun je er zoveel als je wil gieten in PU hars. De gegoten exemplaren verweren en tegen je romp plakken.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Deze schaal is in de regel wel iets groter 1:20 maar het idee kun je natuurlijk ook toepassen op 1:50

    Gr Martin :D
     

Deel Deze Pagina