Afmonteren bowden kabel Topmodel CZ

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Aeroplaniga, 14 jan 2021.

  1. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Limburg
    Heeft iemand ervaring met het afmonteren van de bowden kabels van Topmodel CZ? Zie de afbeelding uit de manual. Ik krijg de buis (4-5) met geen mogelijkheid in het puntstuk (4-7) gedrukt. Daarbij ga ik er van uit dat het afgebeelde flesje secondenlijm voorstelt, maar dat weet ik niet zeker. Ik begin eerder te denken aan olie. Het puntstuk wordt immers geknepen zodat de verbinding is gezekerd. In deze post (afbeelding nr. 13) zie je een voorbeeld van de gewenste montage.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 jan 2021
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb wel wat Topmodel modellen gehad maar meestal schaalzwevers.
    Daar maken ze geen gebruik van deze bowdenkabels.
    Zelf vervang ik die witte binnenkabel meestal voor 2mm carbon staf.
    Dat krimpt en zet niet uit bij temperatuurverschillen.
    Wil je het toch gebruiken dan moet je het puntje van de binnenkabel wat opschuren, dat de diameter kleiner wordt.
    En de soldeerhuls kan je ook wat opruimen met een punt van een mesje of een schaar.
    Dan kan je het met secondenlijm verlijmen en voor de zekerheid zou ik er nog even een kneepje met een tang in maken, mocht de lijm lossen dan blijft ie in ieder geval vast zitten.

    GJ
     
  3. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Limburg
    Licht opschuren met korrel 320 bleek inderdaad voldoende en het opruimen van de soldeerhuls met een schaar werkt bovendien perfect. Dat creƫert een mooi vlak facet. Bedankt voor de tips GJ. Het zit er in!
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen dank!
    Als je ooit naar carbon gaat, ook licht opschuren en dan met Uhu Endfest 24 in de soldeerhuls lijmen.
    Komt nooit meer los.

    GJ
     

Deel Deze Pagina