AFPD instellen heli

Misschien vaak gevraagd, maar wijs mij dan even de weg naar het topic a.u.b. Heb getracht als vliegtuigvlieger nu een heli in te stellen om eens te oefenen. Maar moet wel even weten welke functies van de stick wat precies moeten doen. Ik heb de Eco8 ingesteld, maar hij vliegt alle kanten op.
Kan iemand mij helpen? Dus wat moeten de linker en rechterstick doen?

Ben een mode 1 vlieger, maar begreep dat mode 2 gangbaar is bij heli´s?

Ligt er aan wat je gewend bent...

Wat ik meestal hier lees is dat men mode 2 vliegt (gas en staart links), maar mode 1 kom je ook tegen.

Maar pakt hij het niet automatisch op dan?
Meestal stel je 1 keer de juiste stickfuncties in, en dan zijn heli en vliegtuig goed ingesteld (aangezien deze toch redelijk wat functies delen in een sim)

Gas is het zelfde, staart ook. Roll en nick (duiken of omhoog) hebben ook dezelfde stickpositie voor beiden...

Ja, maar dan moet je het wel eerst instellen, dus welke stick, welke functie heeft. Ik vlieg nu gas rechts, maar dat moet dan gas rechts worden. Komen nog bij de roll, pitch, nick (?), etc ... wat moet waar precies ingesteld worden. Het instellen lukt mij wel.

114674a8d5386c7f18.jpg

Dus voor de duidelijkheid. Ik wil mode 1 vliegen (gas rechts), welke termen horen dan bij welke stick.
Engine is mij duidelijk. Rechts (Trottle). Bij links rechts lees ik de termen Collective pitch en Tail. Bedoeld met de tailrotor of gaat die gelijk met het gas?
Dan nog de gehele linkerstickbezetting. (Bij vliegtuigen het rudder en de elevator).

Laatst bewerkt door een moderator:
oke heel simpel mode 1 is roll rechts (dus stick move links en rechts), (collective) pitch rechts landen stijgen, nick(cyclic pitch neus up of down)links, tailrotor links draait om as van uit de neus gestuurd links rechts.
let op mode 1 is wel het moelijkste in het begin omdat je twee sticks gebruikt voor swash plate. je bent dus constand bezig met twee sticks een op nick en een op rol waar bij je de kans hebt om zo wel pitch als tail perongeluk te geven.
er is nog een andere modus genaamd mode 3 het colective pitch blijft dan op rechts maar roll verhuist naar links en tail naar rechts waar door dus de swash weer op een stick komt. waar door het balanceren in de hover makelijker word imho.

tail rotor gaat niet samen met het Pitch behalfe als je een zo geheten revo mix moet gebruiken.

zo als je ziet gebruik ik veel pitch in plaats van gas. dit omdat een heli niet zo zeer bestuurd word met gas maar met pitch van de bladen. de motor dient alleen maar om de rotor op een bepaald toeren tal te brengen en te houden. bij een vliegtuig stijg je al door gas extra te geven. bij een heli is dit veel al niet zo. je stijgt bij een heli door meer pitch te geven bij een goed af gestelde heli resulteerd dit in een licht te vermogens vraag waar door je ook wel iets meer gas gevraagt word maar dit doe je in de zender automatis. met idle up's of aanboord van de heli zit een governer die de belasting van de motor in de gaten houd en dus extra gas geeft op het moment dat het toeren tal in zakt

Laatst bewerkt:
Volgens mij staat dat nu met jouw aanwijzingen zo ingesteld. Eerst maar eens oefenen met hoe het nu staat ingesteld. Voorlopig lijkt de heli steeds weg te waaien, maar dat zal het begin wel zijn. :-|

olaf
dat heeft diferentieele drift. dit komt door dat de tail rotor altijd een kant op blaast en daar door de heli altijd de andere kant op dift als dit niet word tegen gestuurd op roll. plus dat je natuurlijk rekening moet houden met wind als je dat aan hebt staan in afpd.
einstein zij het al"alle acties hebben een tegen gestelde maar gelijke reactie."

Back