afplakken en spuiten van schip

• Topicstarter Topicstarter Yorky
  • Startdatum Startdatum
Y

Yorky

Guest
Geachte modelbouw collega's - even heb ik wat professionele ondersteuning nodig. Ik ben nu al een poosje aan het bouwen aan mijn YorkShireman. Lukt best aardig, zeggen anderen - constructie technisch dan.
Ik heb nog weinig ervaring met afplakken en spuiten van de delen - dus toen ik gister de tape verwijderde van kajuit/achterdek schrok ik me rot... verf kwam mee, naden niet strak - een grote ramp.
Wie kan me helpen met tips ?
Het volgende heb ik gedaan (voor elke kleur apart - wit en rood):
- kajuitwanden nat geschuurd en vastgelijmd aan een nat geschuurd achterdek (=samenstelling)
- dit deel gewassen
- toen naden afgeplakt met schilderstape (een keer voor de contour, tweede laag voor het bevestigen van een zak over het deel met de andere kleur)
- spuiten plamuur (drogen nacht over)
- spuiten aflak (drogen dag)
- verwijderen plastic zak (zeg maar tweede afplak laag)
- nat schuren
- wassen van de samenstelling
- afplakken tweede laag (zak ter bescherming van het deel met een andere kleur)
- spuiten meerdere lagen vlak achter elkaar
- verwijderen alle tape na een kwartier (dus zowel de zak als het contour tape - deze laatste had dus drie dagen gezeten)

Ofwel - waar gaat het mis? Ik kan er nog weinig over vinden op het forum dus vandaar deze vraag.
Alvast bedankt voor je reactie

Juriaan :roll:

Hoi Juriaan,

Het gaat waarschijnlijk fout op twee punten;

Ten eerste geef je aan dat je schilderstape gebruikt, heb ik ook geddaan toen ik de romp van mijn Amsterdam ging schilderen en kreeg te maken met hetzelfde probleem :( . Je moet dus andere tape gebruiken, ik gebruik tegenwoordig "Tamiya Masking Tape" en dat werkt (bijna) perfect. Je kunt ook nog kiezen uit de breedte van de tape, je hebt namelijk 6 , 10 en 18mm.

Ten tweede gaat het fout met je contour tape, je kan namelijk het beste je tape (nadat je een laag gespoten hebt) er metteen afhalen. Als de verf namelijk nog nat is zul je geen stukjes verf meenemen als je de tape er afhaalt. Is de verf opgedroogd dan neem je gegarandeerd een paar kleine stukjes mee.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groetjes Danny.

Hoi Danny, bedankt voor je advies!
Dat betekent dus dat per laag ik opnieuw moet (nat?)schuren, wassen, afplakken (2x) en spuiten?
Verder vraag ik me ook af "waar" ik de tape moet plakken - op het midden van de lijmnaad (als die al duidelijk is) of er voor of er achter .. De vraag anders gesteld: krijg ik een witte rand op het achterdek of krijg ik een rode rand op de witte achterkajuit?
Verder spuit ik dus nu een aantal delen op kleur waarna montage - echter dan ontstaat er altijd een lijmnaad die de kleur van de lijm heeft. Is het gebruikelijk dit met een penceel bij te werken of zal ik alles opniew moeten spuiten om het een beedje strak te krijgen..
Sorry voor alle vragen - ben nog maar beginner modelbouw! :lol:

Groet Juriaan

Hoi Juriaan,

Je kan inderdaad het beste na elke laag nieuwe tape plakken, behalve als je lagen snel na elkaar gaat spuiten. Dan is de verf nog niet helemaal opgedroogd, maar als je dan de laatste laag hebt gespoten moet je wel de tape er afhalen. Eigenlijk is het dus heel simpel; :teacher: de tape er afhalen voordat de verf is uitgehard :teacher: .

Of je het geheel wel of niet nat schuurt maakt volgens mij weinig uit.

Waar je de tape plakt maakt denk ik ook niet echt veel uit, die lijmnaad zal nooit zo groot zijn dat het gaat opvallen. De YorkShireman is een RC-boot, dus ik neem aan dat je er ook mee wilt gaan varen. Eenmaal op het water zie je natuurlijk helemaal niet meer of je nu onder, op of boven de lijmnaad hebt geplakt :D .

Alles eerst verven heeft voordelen, maar denk er wel aan dat lijm niet goed plakt op een ondergrond van verf, je zult dan even de plekken waar de lijm komt moeten schuren voor een stevige verbinding.

Groetjes Danny.

Enne..... vragen stellen op het forum is heel normaal hoor :wink: , ik ben ook nog geen professional 8) maar wie weet, ooit..... :D.

Een tip om ook wat geld te besparen:
Tamiya tape gebruiken (de smalle) om een exacte kleurscheiding te krijgen.
Op de helft van het Tamiya tape schildersplakband plakken en daarmee de plastic zak of kranten of wat-je-ook-maar-gebruikt-om-de-rest-niet-onder-de verf-te-krijgen plakken.
Dit omdat schilderstape een stuk goedkoper is dan het (alom geprezen) Tamiya-tape... :wink:

Roel

Hallo Juriaan,

De Yorkshireman is een sleper die al heel wat waterjes doorzwommen heeft (vb. de Falklandoorlog) en die al ontelbare keren door haar bemanning is bijgewerkt, herschilderd, enz. enz.
En geloof me, ze ziet er niet meer zo strak uit hoor. :wink:

Daarom zou ik me niet al te veel zorgen maken over het afplakken en spuiten van de bovenbouw maar gewoon dit alles met het penseel lakken.

Je kan ook eens een kijkje nemen op Frank's (Bayley) site. Daar kan je in de 'builders' gallery' de foto's van verschillende Yorkshiremodellen eens op je gemak bekijken (ook van deze van uw nederige dienaar :wink: ) plus ook de foto's van het echte schip: http://www.sightlines.ca/thetug/

Via de volgende link zie je dan mijn gemodificeerde versie van deze sleper: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7707

Groetjes,

Droopy

Nou, mannen bedankt voor jullie reactie - ik kan weer vooruit.

Droopy - je schip is geweldig "echt" - maar je foto kwaliteit is super - complimenten (groothoek lens?).
Eerlijk gezegd hik hier tegenaan want als je dit niet kan, is het verstandiger om "gewoon" stark te spuiten...

Groet Juriaan :lol:

Back