afplakken en spuiten van schip

• Topicstarter Topicstarter Yorky
  • Startdatum Startdatum
Y

Yorky

Guest
Geachte modelbouw collega's - even heb ik wat professionele ondersteuning nodig. Ik ben nu al een poosje aan het bouwen aan mijn YorkShireman. Lukt best aardig, zeggen anderen - constructie technisch dan.
Ik heb nog weinig ervaring met afplakken en spuiten van de delen - dus toen ik gister de tape verwijderde van kajuit/achterdek schrok ik me rot... verf kwam mee, naden niet strak - een grote ramp.
Wie kan me helpen met tips ?
Het volgende heb ik gedaan (voor elke kleur apart - wit en rood):
- kajuitwanden nat geschuurd en vastgelijmd aan een nat geschuurd achterdek (=samenstelling)
- dit deel gewassen
- toen naden afgeplakt met schilderstape (een keer voor de contour, tweede laag voor het bevestigen van een zak over het deel met de andere kleur)
- spuiten plamuur (drogen nacht over)
- spuiten aflak (drogen dag)
- verwijderen plastic zak (zeg maar tweede afplak laag)
- nat schuren
- wassen van de samenstelling
- afplakken tweede laag (zak ter bescherming van het deel met een andere kleur)
- spuiten meerdere lagen vlak achter elkaar
- verwijderen alle tape na een kwartier (dus zowel de zak als het contour tape - deze laatste had dus drie dagen gezeten)

Ofwel - waar gaat het mis? Ik kan er nog weinig over vinden op het forum dus vandaar deze vraag.
Alvast bedankt voor je reactie

Juriaan :roll:

Hoi Juriaan,

Het gaat waarschijnlijk fout op twee punten;

Ten eerste geef je aan dat je schilderstape gebruikt, heb ik ook geddaan toen ik de romp van mijn Amsterdam ging schilderen en kreeg te maken met hetzelfde probleem :( . Je moet dus andere tape gebruiken, ik gebruik tegenwoordig "Tamiya Masking Tape" en dat werkt (bijna) perfect. Je kunt ook nog kiezen uit de breedte van de tape, je hebt namelijk 6 , 10 en 18mm.