Afplakken op geverfde oratex?

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door paulplevoets, 7 jan 2016.

  1. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.262
    Locatie:
    Sint-Truiden (Belgiƫ)
    image.jpg

    image.jpg

    Momenteel zijn we bezig met het afwerken van een balsa USA 1/3 Piper j3. We willen hem afwerken zoals de d-emmv. Het model is reeds volledig wit gespoten. Nu moeten we alles afplakken en de rode details spuiten. Hoe kunnen we de strakke lijnen het best afplakken?

    Bij een vorig project hadden we problemen met verf die in de structuur van de oratex onder de afplaktape liep. Vervolgens ook problemen met verf die aan de afplaktape bleef hangen. Wie heeft er goede tips?
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.606
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Afplakken, dan een laagje blank spuiten langs de randen.
    Dan het rood er op.
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.999
    Locatie:
    Den Haag
    Of met de lak die eerder voor de basiskleur is gebruikt

    Tape verwijderen als de lak nog nat is, niet als het al droog is.
     
  4. ludo p

    ludo p

    Lid geworden:
    2 jul 2013
    Berichten:
    31
    Tamiya afplakband, gebruik ik altijd op solartex, werkt prima
     
  5. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.262
    Locatie:
    Sint-Truiden (Belgiƫ)
    Bedankt voor de tips, we proberen eens met de witte lak over de afgeplakte delen te gaan voordat we het rood spuiten.
     
  6. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.598
    Locatie:
    Heeze
    .
    @paulplevoets :

    Het type/soort afplaktape welke je gebruikt maakt ook heel veel verschil heb ik gemerkt!
    Ik heb verschillende soorten geprobeerd en het mooiste en beste resultaat heb ik bereikt met TESA tape (de blauwe!).
    De roze variant van TESA heb ik ook geprobeerd en is nog vriendelijker voor de onderlaag, maar die hecht iets minder en daardoor wil de verf er nog wel eens onderlopen.
    De blauwe TESA versie hecht prima op de OraTex ondergrond maar trekt de onderliggende verflaag er niet af bij het verwijderen.
    Je kan deze tape gerust wat langer laten zitten en het er dan nog prima aftrekken zonder de onderliggende laklaag op het OraTex te beschadigen.
    Ik heb het bijvoorbeeld gebruikt bij de belettering op een gelakte OraTex ondergrond bij m`n Tiger Moth (en Bucker, etc.).

    Hier het afplakken op een gelakte OraTex ondergrond van de belettering G-AGHY van m`n Toni Clark Tiger Moth romp:

    [​IMG]

    Het `schilderen` van de letters (het gebruikte rolletje TESA tape links onder in beeld):

    [​IMG]

    En na het verwijderen van de TESA tape:

    [​IMG]

    Idem voor de belettering op m`n Bucker, hier het afplakken met TESA blauw:

    [​IMG]

    Het resultaat:

    [​IMG]

    De tip als in de posts hierboven hierboven beschreven met blanke- (of kleur) lak is ook een goede natuurlijk.
    Maar mijn ervaring is dat dat met TESA tape (blauw) niet nodig is.
    Succes met je verfwerk!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2016
  7. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rosmalen
    Laatst heb ik dezelfde vraag gesteld bij een verfspecialist. Hij gaf aan net als Ramses om een goede tape te gebruiken.
    Tape die geschikt is om strak af te plakken. Kost wat meer maar dat heeft ook zijn resultaat.
    Maar zijn belangrijkste advies was dat de ondergrond goed ontvet moet zijn. Is dat niet zo dan krijg je met de beste tape van de wereld geen strakke lijn de verf zal eronder gaan kruipen.
    Tijdens de kerstdagen heb ik om de tijd door te komen een piepschuim vliegtuig gebouwd. Piepschuim kan je prima spuiten met spuitbusverf van de Action. De schuim is niet echt vlak en dan verwacht je geen strakke lijnen bij het spuiten. Heb het schuim ontvet met spiritus en afgeplakt met een goede tape van Scotch. Het resultaat is een mooie strakke lijn.
    Overigens werkt de verf van de Action niet op Depron dat smelt als sneeuw voor de zon door de verf.
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.999
    Locatie:
    Den Haag
    Bij de apotheek kan je flesjes alcohol voor schoonmaken kopen ... bruin flesje met blauw-wit etiket.

    Ik gebruik die alcohol ook om schoon te maken bij het lijmen met epoxy. Dat werkt vele malen beter dan thinner, terpentine of wat dan ook. Je kan alcohol ook gebruiken om epoxy te verdunnen ... en dat betekent dus ook dat het schoonvegen met alcohol geen kwaad kan voor je epoxy-lijmverbinding.
     
  9. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Dit is ook goede tape.
    uploadfromtaptalk1454179794268.jpeg
     
    prijszinski vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina