Hoe kan is het beste de achterkant van mijn schroefas afplakken tijdens het verven en spuiten? De zijkant moet namelijk wel mee gespoten worden maar de achterkant niet. Alvast bedankt, Anton
Anton, als je schroefas demontabel is: De schroef eraf en haal 'm eruit! Zo niet: Is je schroef wel demontabel? Schroef eraf halen, schroefas even intapen met 'schilderstape' of plakband en spuiten maar! Is je schroef niet demontabel? De hele schroef inpakken in een plastic zakje, goed strak dichtdoen met tape en spuiten. Roel
Zoals je in het plaatje hier boven kunt zien gaat het om de buiten as. Mijn vraag is hoe ik de achterkant (dus het circel vormige stuk) kan afplakken zodat ik de zijkant kan spuiten en de achterzijde blank blijft. En er tijdens het spuiten ook geen lak op de bronzen bus (dat is de lichter gekleurde cirkel) komt. Anton
Hallo, Je kan dit doen door in het gat achteraan een propje natte watten te stoppen. Dit houdt de verf tegen. Veel plezier, Groetjes, Droopy
hallo natte watte brrrrrrrrrrrrrrrrr zou ik niet doen water en verf zijn niet zulke goede vrienden mijn eerste vraagje ? waarom mag dat stukje niet mee geverfd worden als je het toch wilt afplakken dan kun je een stukje papieren plakband gebruiken wil je het heel mooi en duurdoen dan haal je van humbrol geloof ik een potje mascol das een soort rubber dat je na het spuiten er terug kunt aftrekken ik spuit die handel altijd mee de teflon ring die ik altijd tussen de moer en de as buis zet die heeft daar geen hinder van de messing moer trouwens ook niet na een paar minuten draaien is die asbuis terug mooi proper geschuurt maar dan heb je wel een boel verlies aan vermogen . de teflon ring die heeft minder wrijving dan messing op messing het is maar hoe je het bekijkt sportieve groeten raf
Raf schreef: Dat was toch de bedoeling: dat het gaatje plus de bronzen bus NIET meegeverfd werden? Vochtige watten houdt in dit geval de verf uit de schroefas. Een oud en simpel truckje :wink: PS: Eerlijk gezegd verf ik ook steeds het hele zaakje mee. Ik heb daar nog nooit enige last van gehad. Groetjes Droopy
hallo ik gebruik altijd DD lak op polyester en als ge daar met water in de buurt bent dan vertoont die lak heel aardige kuren blaasjes kraters loskomen na een tijdje en noem nog maar wat ellende dus ik blijf na het schuren met water uit de buurt van mijn model als ik het ga verven ik weet dus niet welke lak jullie gebruiken waarschijnlijk zal het met die wel kunnen sportieve groeten raf
Hoe dik zijn die teflon ringen ongeveer? Moet ik denken aan 0,5 mm of iets in de richting van 2 mm? Alvast bedankt voor de reacties, Anton
hallo kan alle twee ik draai ze ff op men draaibankje en kijk dan wat voor dikte ik nodig heb teflon of ertalon komt in staven ik heb er nu dikke dus ik moet er wat meer vanafdraaien maar als je staven hebt van 10 mm dan moet er haast niets vanaf gatboren van je as dikte langzaam aan want anders smelt de kunststof dan een ringetje afsteken van een mm of 4 a 5 en klaar bij mijn sleepboot is het zelfs 5 cm dan kan ik lekker makkelijk mijn schroef verwijderen uit mijn straalbuis sportieve groeten raf
nog een manier, als je gaat spuiten kan je alles wat onbespoten moet blijven "insmeren" met boter,margarine,vaseline of iets anders vettig. lekker spuiten en als het droog is wrijf je het met een doekje er vanaf zorg er wel voor dat er een redelijk laagje vet op zit (~mm) dat is makkelijker met het schoonwrijven succes
hallo sorry maar dat vind ik geen goed manier het is namelijk zo als er siliconen in dat vet zit en daar komt een beetje van op een plek die je moet spuiten dan krijg je ellende tot en met vet en verf gaan namelijk niet samen krijg je van die vet oogjes op je romp en dat is niet zo mooi . nee doe mij maar een plakbandje of maskol van humbrol dat vind ik veel beter en werkt ook makkelijker sportieve groeten raf
klopt helemaal raf, daar moet je inderdaad wel op letten! een te spuiten/verven oppervlak moet proper zijn ik gebruik altijd margarine voor het afdekken van vreemde vormen waar het met tape niet of moeilijk werkt ik heb er nog geen problemen mee gehad geloof trouwens niet dat er siliconen in de margarine zit (misschien wel in zeeuws meisje? 8O )
Hallo Anton, even off topic-> Je zet het hout natuurlijk wel nog even in de beschermende hars ?????? Anders heeft verven weing zin. Zo te zien is het balsahout en dat zuigt zich lekker vol met verf en water en dan blijft er niet veel van over na een paar keer varen. Maar ander hout vind onbeschermd in het water niet erg fijn. Leg multiplex maar eens een tijdje in water. wat betreft het verven van je as: Heb je geen stukje rond hout wat even dik is als je schroefaskoker? Klein stukje vanaf zagen in de boormachine spannen en aan 1 zijde net zo dik vijlen als je as terwijl de boormachine draait en in de koker doen. André
hallo voor onbehandeld hout gebruik ik altijd G4 van voschemie dat is een een component hars dat snel uithart en diep in het hout dringt je kan over de G4 ook nog polyester zetten voor een varend model zou ik dat beslist aanraden voor een show model kan ook (schouw model) is polyester niet nodig en kan je primer op de G4 zetten en dan aflakken met een satijn of glanslak naargelang het model die vraagt sportieve groeten raf
Het is goed dat jullie over hars beginnen in was namelijk van plan om het hout gewoon te gronden en af te lakken. Ik neem aan dat ik alleen voor de romp hars nodig heb. Dus niet voor het dek en de opbouw. En het hout is gewoon multiplex geen balsa. Anton
hallo die G4 kun je vergelijken met een soort porien vuller die zo hard word als vernis breng je gewoon aan met een mousse rolletje of een borstel die G4 die dringt heel diep in het hout in en geeft zo ook nog wat stevigte aan je romp je kunt er alle hout mee doen op je boot zelfs dat hout dat blank moet blijven (dek) sportieve groeten raf