Afregelen pylon racer (zwaartepunt, uitslagen e.d.)

Als redelijk verse pylonracer ben ik bezig met het goed afregelen van mijn EF-1 kist. Op zich vliegt hij prima, maar ik heb het gevoel dat het nog net wat beter kan. In meskant bijvoorbeeld maakt hij een flauwe bocht richting cockpit. Ik moet al een beetje down trimmen om het toestel mooi rechtuit te laten vliegen. Daardoor denk ik dat het zwaartepunt a redelijk ver naar achteren ligt.

Hoe kan ik het beste te werk gaan om deze kist optimaal afgesteld te krijgen?

Emanuel,

Dat hi meskant een beetje zakt is normaal, kan je niet wat rudder trimmen?
Wat bij pylonracers belangrijk is dat hij bij de topbocht na het up trekken niet stijgt of daalt , dat kan je corrigeren door lood op de vleugeltip te plakken. Op de linkervleugel als het te veel klimt en op de rechter als hi duikt. Dus eerst meskant laten vliegen en dan fel up trekken , dan moet hij mooi neutraal terugklappen.
Nico.

Hoi Nico,

Het is niet zozeer dat hij zakt. Hij maakt een flauwe bocht naar links. Hij trekt dus lichtjes up. Als ik rechtdoor vlieg blijft hij goed op hoogte.

Tja, wat is een beetje? Quickies doen dit ook enigzins. Grand Chelems meer dan Vipers, maar toch. Dus of blijven sturen, of hem iets later op z'n kant zetten.
Zet je 'em niet te vroeg op z'n kant? Zelf maak ik die fout ook nog wel eens en dan ongeduldig worden als die gaat zakken en up trekken en achter hoor je dan 'cut!' en dan denk je dus k*t!

Denk dat je kist goed is afgesteld.. Mijn Pogo doet dit ook.... Zodra die kist op z'n kant ligt werkt die vleugel lift zijwaarts en de zwaartekracht werkt dan haaks op de lift, dus waar je normaal gesproken een balans hebt tussen zwaarterkracht en lift (en je kist dus netjes op hoogte blijft), is die balans even weg als je in meskant ligt, dus dat ie dan wat naar links trekt lijkt me ook logisch. Geen idee of je dit nog weg kunt werken behalve door te sturen. Ik heb het altijd geaccepteerd als "fact of life"...

Trim hem eens uit voor een vlakke, horizontale vlucht.
En leg hem dan in rugvlucht. Je hoort maar een heel klein beetje down nodig te hebben, anders is je zwaartepunt te voorlijk.
Een tweede signaal dat je zwaartepunt te voorlijk is, is als je bij lage snelheid te weinig hoogteroer hebt, bijvoorbeeld om de kist goed af te kunnen vangen bij de landing.

Downtrim ligt aan een te groot instelhoekverschil, eventueel kun je een paar laagjes tape onder de achterlijst van de vleugel leggen en kijken of dat helpt.

Met een goed zwaartepunt zal een pylonraces mooie korte bochtjes kunnen maken met vrij weinig uitslag van het hoogteroer. Begint de kist 'giftig' te worden of te overtrekken in de bochten dan heb je of teveel uitslag op hoogte, of een te achterlijk zwaartepunt.

Groet,
Gerben

Hoi Andre,

Dat hangt af van het profiel, zwaartepunt en snelheid (is een samenspel). Vaak toch wel ietsje negatief (0.4graad oid).

Gerben

Oke ik zal het eens uitproberen of er veel verschil in zit, met het vliegen ik heb nu een Mini-Hawk met een MH43 die op +1 staat dus daar kan ik nog wat mee doen alhoewel hij al erg goed vliegt moet ik zeggen, maar kan altijd beter misschien ook wel 0,4gr negatief?
de gewone Hawk (V-max in mij geval had ik op 0 gezet met inderdaad de stukjes tape) en dat scheelde al een stuk met het doorgaan in snelheid enz,

gr Andre

Zwaarte punt van pylonracers zoals een Polecat, ligt verder naar voren dan bij fun kistjes, meestal op ca 1/4 van de voorlijst. dit zou in de instructies moeten staan.
Ik vlieg overigens ook met wat downtrim, dit vliegt wat makkelijker, dan hoef je alleen maar up te trekken.

Wubbo

Back