Afsluiten slang naar BT

Hallo medebouwers,

ik ben inmiddels begonnen aan de bouw van een nieuw model (ik heb mijn Permit maar even in de wacht gezet vanwege de slechte passing van de romp) en wel de ombouwset voor de Trumpeter Seawolf van LECMA-RC.
Leuke conversie, mooie en creatieve oplossingen en ik leer er weer het nodige van voor mijn toekomstig project, de Zwaardvis.

Maar er is één ding waar ik niet zo gelukkig mee ben en waar ik liefst een andere oplossing voor zou gebruiken. De ballasttank van de Seawolf wordt door middel van een tandwielpomp (van Graupner) gevuld en weer gelensd. Als de BT vol is en de pomp stopt, duwt de waterdruk in de BT het water er deels weer uit. Om dat te voorkomen gebruikt LECMA een mechanisme, waarbij via een servo de aan-en afvoerslang naar de BT wordt dichtgedrukt. Dat zal best werken (ik heb het nog niet geprobeerd), maar er komt nogal wat kracht op die constructie en de servo te staan en ik ben er niet van overtuigd dat dat een letterlijk en figuurlijk "waterdichte" oplossing is.

Ik zit er aan te denken om die constructie te vervangen door een magneetventieltje o.i.d. Hebben jullie suggesties?

Groeten,

Rob

Hoi Rob,

Zo'n "servo-ventiel" hoeft geen probleem te geven. ik weet niet exact wat voor oplossing Lecma daarvoor bedacht heeft, ik bouw de servo zo dat in de stand 'dicht' de link recht over het servo-armpje loopt. Daardoor hoeft de servo geen kracht te leveren. Arm en hevel zijn sterk genoeg.

Ventielservo.jpg

Aan losse onderdelen:
Deel%205,%20ombouw%

Je hebt dan wel mooi 3 mm doorsnede aan doorstroming, een magneetventiel komt maar aan 2mm dacht ik. Wat ook kan is de ontluchting dichtdrukken. Dat kan wel prima met een magneetklep, maar dan blijft de buitendruk op je ballasttank staan.

Laatst bewerkt:
hallo
en ik doe het weer eventjes anders
ik sluit de lucht via een ventiel (festo)en niet het water
lucht kan je beter afsluiten en je blijft een grotere doorstroomp voor je water hebben
want meeste ventieltjes zijn voor gas of lucht en hebben een kleine doorstroom opening

en met de lucht kan je bij trimmen indien nodig zonder je pomp te moeten gebruiken
VB
ben je ietsje te diep lucht ventiel open en heel langzaam komt je boot omhoog door het effect dat je nu niet wil hebben

groetjes raf

Bedankt voor jullie reacties jongens! Ik ben overtuigd, ik ga het gewoon uitvoeren zoals in de bouwbeschrijving uitgelegd.

Overigens Rob, begrijp ik uit jouw reactie goed dat jij dit LECMA-model ook gebouwd hebt? Zo ja, heb je dan nog tips over waar op te letten tijdens de bouw?

Groeten,

Rob

Môgge Rob,

Nee ik heb de U-2350 gebouwd met het zelfde systeem als Lex, en het werkt prefekt.

Ik ben nu de U-31 aan het bouwen, dat ligt nu een tijdje stil, vanwegen een huisverbouwing
en dat hangt me nu de strot uit :onweer: ::sleepy: maar ik denk dat het eind in zicht is.

Gr. Rob

Hou vol Rob! Ik weet hoe het voelt, bij mij heeft de afgelopen twee maanden de modelbouw op z'n gat gelegen om dezelfde reden. Ik begon al afkickverschijnselen te krijgen ;) :rolleyes: Maar gelukkig is alles nu klaar en kan er weer geknutselt worden. :yes:

hallo

ja Jan heeft een klein probleempje ontdekt als je het niet doet zoals ik
dan lekt het ventieltje door de bodie en komt er water in je boot
maar tussen de lucht leiding mag het lekken want lucht die in lucht lekt kan geen kwaad
zei het wel dat 1 kant wordt afgesloten (das de bedoeling)maar als je ventiel dan open staat lekt er dus water (bij mij dus lucht)

groetjes raf

Back