Afstand tussen trekker en trailer

Goedemiddag beste modelbouwers,

Tijdens mijn oriëntatie naar een mooie truck is mij wat opgevallen; Wat mij opvalt aan Tamiya modeltrucks is dat als er een standaard bouwdoos trailer achter zit dat de afstand tussen de cabine en voorkant trailer best groot is. Dit oogt niet erg realistisch vindt ik.

View media item 244148
Waar zit 'm dit in? Zijn de trekkers te lang en moet het chassis+ aandrijflijn ingekort worden? Of zit het in de trailers waarbij de king-pin te ver naar voor gemonteerd wordt?

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee en mogelijk ook eventuele manieren om dit op te lossen?
Mijn oog is gevallen op de Tamiya Mercedes Benz Actros 3363 6x4 welke ik in Mammoet stijl wil maken.
View media item 244147
Met vriendelijke groet,

Tom
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tom,

Dit is een probleem van Tamiya. De kingpin staat ver naar voren, maar ook de lengte van de vooroverbouw (nek van de oplegger) is te kort. Dus het is of schipperen of de trailer aanpassen.
Zo heb ik van een US flatbed, de vooroverbouw verlengd, zodat het beter staat.

Groetjes,

Sven
 
Sven, dank voor uw heldere reactie. De trekker zou dus om en nabij goed moeten zijn qua afmetingen? De trailer aanpassen "klinkt" gemakkelijker dan de trekker aanpassen :koud:
 
Als 6x4 klopt hij wel aardig. Zitten her en der wel wat afwijkingen is, maar dat is niet anders met Tamiya trucks. Als je een 6x2 wilt bouwen met 2 stuurassen (zoals op jouw profielfoto), dan moet hij wel iets korter (1,5 cm) voor het oog.
 
De profiel foto is net wat anders dan de gene in dit bericht zie ik nu. Mijn voorkeur gaat uit naar bovenstaande truck in dit bericht, niet de profiel foto. Dan komt die denk ik wel aardig overeen toch? of moet er voor het oog ook wat ingekort worden? Zoja, alles is af te slijpen maar aandrijflijnen herstellen is lastig denk ik?
 
Die foto bovenstaan is ook een voorloopas trekker met 2 stuurassen, dan is een 6x4 net te lang. En dan moet er diverse dingen aangepast worden, zoals één aandrijfas vervangen voor stuuras. Dan moet er ook een andere cardanas tussen
 
Hallo Articcie,

Als jij de Mammoet trekker wil nabouwen dan is het chassis precies op lengte, tenminste als je ook de materiaalkisten achter de cabine wil bouwen, dan heb je deze lengte ook echt nodig
En of de trekker nu een voorloopas heeft of een 6x4 is maakt voor de lengte van het chassis niet uit.
Bovendien moet de koppelschotel iets naar voren geplaatst worden bij een 6x4, zodat deze iets meer druk geeft op de voorste trekas en de vooras.

Als je de kingpin op de trailer naar achteren zet, met je wel opletten dat je trekker niet tegen afstempelpoten aandraait, dan ka je beter de voorkant van trailer iets verlengen.

Maar je moet niet vergeten dat Transportbedrijven de trekkers op maat bestellen voor hun eigen getrokken materiaal.
Standaard trekkers worden vaak gebruikt/gekocht achter standaard trailers van 13.60 meter lang en City trailers.
 
Ik wil inderdaad ook de materiaalkisten en alles wat er bij komt op gaan plaatsen. Dit kan nog wel een mooie speurtocht worden naar mooie spullen.. is de middelste as een stuuras of een voorloopas? Of is dat het zelfde?
 
Ik wil inderdaad ook de materiaalkisten en alles wat er bij komt op gaan plaatsen. Dit kan nog wel een mooie speurtocht worden naar mooie spullen.. is de middelste as een stuuras of een voorloopas? Of is dat het zelfde?

Hallo Articcie,

Bij de Mammoet MB Actros, is de voorloopas tevens de 2e stuuras.



De materiaalkisten zelf bouwen ??
 
voor de gestuurde voorloopas zou ik de tamiya trailer stuuras nemen die monteer je zo op de ophanging,montagepunten zijn t zelfde
kingpin van trailer heb je zo verplaatst gewoon m3 gaatje tappen in het alu plaatje en kingpin erin en klaar
matriaalkisten is zelf te maken als je fotoos en maten ervan hebt
 
Goedemorgen Markioo,
De gestuurde voorloopas is denk ik niet aangedreven? Hoe komt de aandrijflijn dan naar de achterste as toe? Het is natuurlijk wel fijn als de truck ook kan rijden [emoji3][emoji3]
 
de trailerass is niet aangedreven inderdaad
je moeet de cardanas iets naar boven langs chassis geleiden over de voras heen dmv n tussenblok
je hebt ze ook van carson met n vertrager erin en neem dan ook gelijk kruiskoppeling cardan assen zijn sterker en rammelen niet
 
IMG_20181224_102432.jpg
 
hier kan je zien dat t wel kan
enne ik heb nog trailer as met luchtvering liggen
stuur pb als u interesse mocht hebben
 
Dank voor de reacties weer. Ik heb ondertussen contact gelegd met Mammoet Road Cargo, en hopelijk kunnen zij mij ook voorzien van meer technische informatie over de uitvoering van hun truck. Wat zijn hier de ervaringen met Lesu assen? Ik heb wat zitten snuffelen op het grote www en heb daar 3 assen gezien van Lesu. Ze lijken mij kwalitatief stukken beter dan de standaard Tamiya assen uit het pakket? Van Lesu hebben ze ook een stuurbare as welke wel aangedreven is met doorvoer naar de achterste as. Ik denk tenminste dat bij een zwaar transport trekker de 2e stuur-as ook origineel wel aangedreven is? Groetjes Tom
 
Je kan ook even op http://www.rcbrmin.com kijken voor onderdelen en andere spulletjes, als je aan de rechterkant pagina euro aanklikt krijg je de prijzen in euro,s.
Heb zelf goede ervaringen met deze webshop, al meerdere keren besteld hier.
 
Back
Top