Afstand tussen trekker en trailer

modeltrucker u heeft gelijk maar zat er mee te klooien,loopt dan aan bij de reactie stangen/ophanging,zou dan hele as moeten omdraaien of de servobeugel van de as af dremelen
 
Dank voor de reacties weer. Ik heb ondertussen contact gelegd met Mammoet Road Cargo, en hopelijk kunnen zij mij ook voorzien van meer technische informatie over de uitvoering van hun truck. Wat zijn hier de ervaringen met Lesu assen? Ik heb wat zitten snuffelen op het grote www en heb daar 3 assen gezien van Lesu. Ze lijken mij kwalitatief stukken beter dan de standaard Tamiya assen uit het pakket? Van Lesu hebben ze ook een stuurbare as welke wel aangedreven is met doorvoer naar de achterste as. Ik denk tenminste dat bij een zwaar transport trekker de 2e stuur-as ook origineel wel aangedreven is? Groetjes Tom

Hallo Articcie,

Dit betreft 1:1 voertuigen.
Bij een Zwaar transportrekker is de voorloop stuuras meestal niet aangedreven.
Bij bouwvoertuigen (kiepauto's) 8x8 en 6x6 zijn de stuurassen wel aangedreven, maar ook niet altijd, er zijn ook 8x4 en 6x4 bouwvoertuigen.
Bouwvoertuigen 10x8 is meestal de middelste as niet aangedreven en is deze as hefbaar/te liften.
Dit is ook vaak het geval bij 8x4 Zwaar Transporttrekkers, dan is de 2 stuuras hefbaar/te liften

Mijn Volvo F16 4assige Zwaar Transportrekker is en 8x6/2 trekker (schaal 1:14.8 Wedico maat)
Kijk maar eens in mijn topic ,dan kan je zien hoe deze korte 8x6/2 de vooras en de 2 aangedreven achterassen worden aangedreven en hoe de aandrijf/cardans tussen de 2e stuuras doorloopt.

http://www.modelbouwforum.nl/thread...malbed-dieplader-5-assen-met-jeepdolly.80426/

Pagina : 76
 
Wauw, dat is een bijzonder stoere truck en zeer mooi gemaakt! Bedankt voor de tip om even naar de foto's te kijken, ziet er inderdaad goed uit om de as zo door te lussen over een stuuras heen. Ga ik onthouden. Als het goed is komt de truck zaterdag binnen.. en ik hoop dat er nog wat informatie vanuit Mammoet komt. Als ik de foto's bekijk van het standaard model van de actros en die vergelijk met de foto van de Mammoet actros, lijkt het wel of beide achterassen iets naar voren zijn geplaatst? Of is dat schijn bedriegt? Wellicht kunt u daar een heldere blik op werpen..

Fijne kerstdagen nog allemaal!

Groetjes Tom
 
Hallo Tom,

Zwaar Tansporttrekkers worden vaak op wens van de klant gebouwd en is vaak maatwerk en afhankelijk welke trailer er achter komt te hangen.
 
Goedenavond, ik heb ondertussen wat contact gehad met MRC, en al veel mooie foto's gekregen. Hopelijk kunnen zij mij ook helpen aan de afmetingen van de truck. En dan komen de chassis maten etc vast in orde.

Ik wil geen nieuw topic openen nu, maar even een andere vraag; Er zijn truckmodellen waar alles aangedreven wordt zonder versnellingsbak.. In principe hecht ik geen meerwaarde aan het schakelen, en zou het mooi een servo schelen op het chassis. Wat voor soort motoren zijn dit? En kan je die dan rechtstreeks op de assen aansluiten?

groetjes Tom
 
Hoi Tom,

Je hebt hiervoor bijvoorbeeld de Servonaut motoren. Deze kan je met beugel bestellen die je aan het chassis kan schroeven.
Wil je een iets goedkopere oplossing, dan kan je eens kijken naar de MFA motoren van Conrad. Deze kosten rond de 20 euro. echter moet je dan wel zelf een beugel maken is de uitgaande as 6 mm i.p.v. 5 mm. je moet dan de aansluiting van de aandrijfas opboren van 5 naar 6 mm

Groetjes,

Sven
 
Ik heb gelijk even gekeken, maar als ik op Wetronic kijk zie ik enkel diverse servenaut motoren.. En die zouden niet passen op een Europese truck?
 
Wat wordt er hiermee bedoeld dan? Wat zou hiervoor moeten worden aangepast dat wel past?

"Met de originele Tamiya aandrijfas past deze beugel past niet op de standaard europese trucks daar dat de beugel aan de onderzijde van het chassis wordt gemonteerd. bij de europese trucks zit hier dan de voorophanging in de weg. Of als je zonder gaten boren de motor wilt monteren kun je ook de montagebeugel mee bestellen."
 
Back
Top