Afstandsbediening liertje.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Joska, 7 nov 2017.

  1. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    Hallo allemaal. :bye:

    Mijn naam is Joska Keunekamp, en ik ben een absolute leek wat modelbouw betreft.
    Ik heb een vraag....

    De situatie zoals hij nu is;

    Ik ben een visser.
    Ik heb een voerboot.
    Die vaar ik uit tussen de 10 en 150 meter.
    Op deze voerboot wil ik een liertje bevestigen.
    Dit liertje moet een WIFI camera kunnen laten zakken in het water.
    Dus het liertje hoeft alleen maar het comando te krijgen om vooruit te gaan, of achteruit.


    En dan nu de vraag.
    Bestaat er een simpele afstandsbediening waarmee ik dat kan doen op een afstand van max 150 meter?
    En zou die compatibel zijn met onderstaand liertje?

    https://nl.aliexpress.com/item/1-10...0.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.291.YxIGSd

    De stroomverzorging komt van de accu's van de boot zelf.
    Ik ben heel erg benieuwd of zoiets mogelijk is.

    Vriendelijke groet, Joska.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dit lijkt me zonder meer mogelijk. Een aparte besturing kan wel maar is dat wel nodig? Wat voor besturing heb je voor de boot? Als daar nog een kanaal op vrij is kan je dat kanaal gebruiken om deze lier te bedienen, dan is een aparte besturing niet nodig.
    Er bestaan heel simpele goedkope afstandsbesturingen maar je moet dan toch altijd aan enkele tientjes denken. Daarnaast heb je nog minimaal een extra servo nodig voor de bediening.
    Helaas staat er nergens bij in die advertentie hoeveel stroom die lier maximaal nodig heeft. Wel de spanning, tot 12V, maar niet de stroom. Dat is wel een beetje (veel) belangrijk want daarmee moet je bepalen welke schakerlaar(s) je nodig hebt om die lier te kunnen bedienen. Die schakelaar(s) zullen dan de motor de ene kan of de andere kant op laten draaien dus af- of opwinden.
    De servo sluit je aan op de bediening en je plakt twee micro schakelaartjes op die servo. Draai je de servo de ene kant op dan wordt schakelaar één ingedrukt en laat je de lier vieren. Draai je de servo de andere kant op dan wordt het andere schakelaartje ingedrukt en gaat de lier weer opwinden. Het enige probleem hiermee is dat die micro schakelaartjes niet zo gek veel stroom kunnen schakelen. Meestal houdt dat met 2A of misschien 3A wel op. Heeft de lier meer stroom nodig dan zal je iets anders moeten gebruiken. Je kan die micro schakelaartjes bijvoorbeeld relais laten schakelen. Met de juiste (auto) relais kan je tot wel 40A schakelen, dat moet wel voldoende zijn lijkt me.
    Met elektronische schakelaars wordt het wat lastiger maar dat kan natuurlijk ook.
    Maar stel je hebt nog een kanaal vrij op de besturing van je boot, dan is de simpelste manier die servo daar op aansluiten, dan is een extra afstandsbediening niet nodig. Allemaal lastig, twee zenders bij je hebben liggen. Als je met de ene bezig bent waar laat je die andere dan? Die extra zender niet vergeten op te laden, niet vergeten die zender mee te nemen, niet vergeten die zender ook aan, of uit te zetten..... enz.
    Maar nog iets anders is mogelijk. Ik keek iets verder op die site en vond DEZE mogelijkheid. Kost iets meer maar je hebt er dan wel direct een passende afstandsbediening bij. Of die op voldoende afstand voor jou werkt kan ik niet zeggen maar op het open water lijkt mij 50m geen enkel probleem. Die 100m is misschien wat lastiger maar ik heb het vermoeden dat dit ook nog wel haalbaar zal zijn.
    Succes.
     
    Joska vindt dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bestaan die dingen dan, want onderwater werkt wifi (2.4 G) niet. Je kan wel een camera laten zinken aan een snoer zodat de zender van de camera met antenne op de boot blijft, als die bestaat.
    Geef eens info over die camera.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
    Joska vindt dit leuk.
  4. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    De zend-ontvanger die bij de door Ernst gesuggereerde combinatie geleverd wordt werkt op 433MHz, die hebben in open veld een redelijk bereik. Ik gebruik dit soort zend-ontvangers naar grote tevredenheid in mijn Domotica en heb de volgende http://s.aliexpress.com/26b2maii 2 kanaals gevonden voor een acceptabele prijs waarmee je eerst kunt testen zonder eerst de lier ook aan te moeten schaffen.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
    Joska vindt dit leuk.
  5. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    @Ernst Grundmann
    Dankjewel voor je bijdrage.
    Ik ga deze zo dadelijk helemaal uitpluizen voor zover ik er verstand van heb. :)

    @Baggeraar
    Dankjewel voor je reactie.
    Klopt idd dat water WIFI tegen houd.
    En de wijze waar op deze camera werkt is dan ook precies zoals dat jij hem beschreven hebt.
    De camera zit dus onder water, en is verbonden door een 20 meter lang kabeltje met het WIFI gedeelte.
    De kwaliteit van de camera is niet echt geweldig, maar voor mijn doel einden uitermate geschikt. :)
    Ik heb net de WIFI nog even getest.
    Bij 180 meter had ik nog goed genoeg ontvangst op mijn Samsung Galaxy Tab S om een filmpje te kunnen starten.

    @Evert C.
    Ook jij bedankt voor jouw bijdrage.
    Ook die link die jij voorstelde ga ik nu even bekijken.
    Ik heb net de link aangeklikt, maar ik krijg de 404 foutmelding.
    Zou het kunnen dat je de link gekopieerd hebt terwijl jij daar zelf nog ingelogd was?
    Is mij ook al eens over komen, en dan kan de ander de link niet openen.

    Vriendelijke groet, Joska.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
  6. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Probeer nog eens.
     
    Joska vindt dit leuk.
  7. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    @Ernst Grundmann

    Ik gebruik op dit moment nog een tablet om mijn boot aan te sturen i.v.m. de GPS die er op zit.
    De boot gaat binnenkort terug, want ik wil er toch graag een afstandsbediening bij hebben.
    Dat word dan de 2.4 GHZ 6-kanaal Futaba T6K.
    Ik weet niet hoeveel van die kanalen ik ga gebruiken, maar ik denk allemaal.
    Want;
    1. De boot moet voor en achteruit kunnen en links en rechts.
    2. Ik moet de verlichting in en uit kunnen schakelen.
    3. Ik moet het groot licht op kunnen zetten.
    4. ik moet het linker luik kunnen openen.
    5. Ik moet het rechter luik kunnen openen.
    6. Ik moet de linker hookrelease kunnen bedienen.
    7. Ik moet de rechter hookrelease kunnen bedienen.
    Ik weet dus niet of ik dan nog een kanaal over heb, want ik weet eenvoudig weg niet hoe dat allemaal werkt. :(

    https://www.carplounge.de/de/futaba-t6k-6-channel-24ghz-computer-radio-system-2016

    Ook heb ik net jouw tip bekeken van Alie, maar idd, op mijn vraag

    (Hello there.

    Please tell me what is the exactly range of the Wireless Remote Receiver Set?

    It has to be over 100 meter, or else this product is no use to me.

    Thank you in advanced, Joska.)

    die ik bij soortgelijke producten gesteld heb bij de leveranciers kreeg ik de volgende antwoorden;
    1. not recomend
    2. Hello Friend, Sorry, I think it is 50 meter.
    3. sorry it use for RC Car, it is not over 100m

    En ja......, zoals ik al had beschreven kan mijn camera WIFI een afstand van 180 meter aan, dus het zou fantastisch zijn als de lier op minimaal 150 meter bediend zou kunnen worden.

    Vriendelijke groet, Joska.
     
  8. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    Gelukt, dank je. :feli:

    Voor die paar euro kan ik mij geen bult vallen.
    De snelheid van het motortje komt door het motortje zelf neem ik aan, daar heeft de afstandsbediening NIETS mee te maken?
    Misschien een domme vraag, maar ben dan ook een totale leek, he?
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
  9. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
  10. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    De afstandsbediening heeft alleen 2 relais waarmee je de motor kunt schakelen. De snelheid van de motor heeft inderdaad niets met de remote te maken.
    Als je de ontvanger binnen hebt en je hebt problemen met de programmering (Hij heeft 3 modi waar hij op ingesteld kan worden), stuur mij een pm. Dan help ik je wel verder.
    .
     
    Joska vindt dit leuk.
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Joska vindt dit leuk.
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Joska,
    De funties die je opnoemt kan je met 5 kanalen van de 6 doen.
    Kanaal één is vooruit, achteruit en de snelheid.
    Kanaal twee is links en rechts, het roer.
    Kanaal drie is licht aan/uit en groot licht aan/uit.
    Kanaal vier is linker en rechter luik open en eventueel dicht.
    Kanaal vijf is de linker en de rechter hookrelease.
    Het zesde kanaal kan je dan voor de lier gebruiken.
    Lijkt me allemaal mogelijk maar dan is er wel het nodige aan, al dan niet elektronische, schakelaars nodig en/of extra servo's. Daar moet wel ruimte voor zijn in de boot.
     
    Joska vindt dit leuk.
  13. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    Ja, deze heeft er dus 10 meer.
    Ik zit echter met het probleem dat als ikzelf dingen in de boot ga veranderen qua elektronica ik de rest van de garantie verlies....
    Wat ik wel kan proberen is om te vragen of ze deze willen inbouwen als ik hun de afstandsbediening lever.
    Weet wel dat ze behoorlijk op de centen zitten, dus denk dat ik weinig kans maak.
    Morgen krijg ik een belletje van ze.

    Bedankt voor jouw inbreng. :)
     
  14. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    Hallo Ernst.
    Ik krijg morgen een telefoontje van hun en zal vragen of ze als ik het liertje bezorg deze voor mij in kunnen bouwen bij de afstandsbediening.
    Kan nu nog niet veel anders doen dan hun telefoontje afwachten.

    Joska.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Joska vindt dit leuk.
  16. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    @ron van sommeren

    Ik ben net even ''virtueel'' bij de modelbootclub langs gegaan, en tjonge jonge, wat een vakmanschap bezitten de mensen toch. :koud:
    Mijn bootje zou daar absoluut niet tussen passen, want ik heb er zelf niets aangedaan, maar kant en klaar gekocht.



    Vriendelijke groet, Joska.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Joska, als simpele (iets duurdere) oplossing zou je de volgende servo op je ontvanger kunnen zetten:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000040&aid=72709&lang=nl
    Deze servo draait continue zolang je 'm input geeft vanaf je zender. Linksom en rechtsom.
    Werkt in feite als een motor met regelaar:
    veel stick input van je zender: servo draait snel.
    Weinig input: servo draait langzaam
    Geen input (knuppel of schakelaar neutraal) servo staat stil.
    Je kunt de servohoorn vervangen door een liertrommel, zelf aanpassen aan de lengte/dikte van je kabel. Met een trekkracht van 12 Kg kun je er prima een cameraatje aanhangen.
    Sommige modelbouwers gebruiken 'm als ankerlier, aandrijving voor hijskraan of om een GoPro op het schip alle kanten uit te laten kijken.
    Ik gebruik 'm als ankerlier: als ik het anker wil laten vallen liert de servo met maximum snelheid de ketting uit. Het lijkt alsof het anker vrij valt.
    Als ik het anker wil ophalen liert de servo de ketting met (op de zender zwaar gereduceerde snelheid) weer in.

    Jij zit echter met een extra probleem: Je camera is voorzien van een kabeltje voor je Wifi-verbinding. Als dat kabeltje sterk en soepel genoeg is, kun je dat kabeltje gebruiken als lierkabel. Maar... dan zul je op je liertrommel een voorziening moeten maken die de electrische signalen uit het kabeltje overbrengt naar je wifi-zender. Een sleepringenwals dus.
    In de volgende link zie je een collega-visser die met bijna dezelfde vragen als jij zat:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/voerboot-karpervisser-zoekt-techneuten.169841/page-1

    Kortom: er zitten nogal wat haken en ogen aan je camera-vraagstuk.
    En dan heb ik het nog niet eens over het zicht onderwater...
     
    Joska vindt dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zelfs vissen hebben geen privacy meer in het meer :)
     
    Joska vindt dit leuk.
  19. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    @Roel van Essen

    Ook jij bedankt voor jouw input.
    En ik heb je link HITEC HSR-2645CRH Red - Continuous Rotation Servo 138645H eens goed bekeken. :koud:
    Brengt mij op het volgende idee wat ik totaly not professorisch even in paint gemaakt heb.
    Zie hier onder mijn monstreuse tekening. :rolleyes:
    Op deze manier kan ik iig voorbij gaan aan de sleepringenwals.
    Aangezien dat hij max 12 Kg kan trekken, lijkt mij dit een goede oplossing.
    Vooropgesteld dat het wifi signaal niet alle kanten uit geslingerd gaat worden als die pot met de antenne gaat draaien.
    Het camera snoer kan tot max 10 Kg belast worden, maar ik denk dat ik nog niet eens tot 0.5 Kg hoef te gaan.
    En ja, ik ben mij bewust van het tollen van de camera.
    Het zal zeker geen rustig beeld worden.
    Maar goed, dan zou het dus alleen nog het motortje verbinden met de afstandsbediening het probleem zijn waarvan ik niet weet hoe dat moet.
    Lier.png
     
  20. Joska

    Joska

    Lid geworden:
    7 nov 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Winterswijk
    Zelfs de vissen niet, nee. :)
     

Deel Deze Pagina