Afstellen bladhoek

Voor het afstellen van bladhoek moet je de paddels altijd op 0 graden houden?
Gebruik je hiervoor een tooltje of een ander hulpmiddel.

Mvg.Bernard

Fly-barred:
zet de bladen in lijn met/over de staartbuis.
Aan de bladhoek meter zit een rechte bovenzijde.
Kijk over dit stuk heen en zorg dat dit in-lijn is met de flybar
dan de hoek meten

Doordat de bladhoek in lijn is met de paddels klopt alles relatief en hoeft de flybar niet precies op 0 te staan.

Fly-bar-less
Plak een waterpas bovenop de bladhoek meter.
Ook de bladen in lijn met de staartbuis.
meten.....

Bij Fly-Barred:

Moet je dan eerst aan de ene kant de pitch meter gelijk zetten aan de flybar en dan de hoek meten en dan aan de andere kant ook gelijk zetten en dan ook de hoek meten?

Moeten deze dan het zelfde zijn? Dus -5 en aan de andere kant +5?
Als dit niet hetzelfde is, wat moet je dan doen?

Ik ben namelijk nog volledig nieuw op het gebied van de pitch meter.

Als je het ene blad vol negatief bijvoorbeeld -10 heb dan moet het andere tegenovergestelde blad ook -10 hebben,bij midstick 0gr en bij vol positief +10 en het andere blad ook +10 natuurlijk,
Zou je de bladen t.o.v. elkaar verschillende graden geven dan gebeuren er rare dingen met je heli en is ie on herroepelijk stuk

Gr jeroen

Oke dus ze moeten alle 2 gelijk zijn.
En als dit niet zo is, moet je de schroef naar de featerhing set dan iets los draaien en het blad bij draaien en dan de schroef weer vast draaien?

Ik heb ook al op internet en op youtube gezocht, maar ik heb nergens een uitleg over een pitch meter gevonden.

Niet te moeilijk denken...

even uitgaande van een 3d instelling (dus positief en negatief zelfde aantal graden)
Swash natuurlijk recht
Midstick MOET dan 0 zijn op beide bladen.
Is 1 van de 2 anders, heb je waarschijnlijk al een foutje gemaakt met de lengtes van de stangetjes..
Dus als je swash gewoon recht staat, pak je het stangetje behorend bij het blad wat afwijkt, en die ga je verstellen tot het goed is. principelijk zijn die stangetjes trouwens even lang, dus echt veel zal dat niet voorkomen...

dan stick bovenin, graden instellen, en in principe zou hij met stick onderin dan dezelfde graden moeten hebben.
Zo niet, staat of je endpoint niet goed of je pitchcurve is niet 0 - 100%

Als je bladspoor hebt (in hoover zit 1 blad duidelijk boven het andere) zul je moeten bepalen welke van de twee het probleem geeft
Meestal doe je dat door beide bladen een ander gekleurd tape om de tip te geven (dus de ene geel, de ander rood bv)
dan zie je welke ban de twee boven zit, die kun je dan bijstellen

Ik heb inderdaad een bladspoor maar verder geen enkele trilling....
Ik weet welk blad boven ligt en ook wel blad onder ligt.

Wat moet ik nu dan doen?

Ze hetzelfde maken..
Ik zet dan altijd de zender midstick met de motor uit...
Beide bladen moeten dan dus 0 graden zijn..
Die gene die het verste er van afwijkt moet je dan bij draaien middels die linkjes van de swash naar de bellhiller arm...
(je mag ook de korte van de bellhiller naar de bladhouder draaien maar die geeft 2x meer effect en geeft dus meer bladhoek verdraaing per slag)

Benno

oke, dat korte stangetje bij mij naar de bladen is 1 vaste stang.
Ik kan alleen die lange verstellen die vanaf de swash komt.

Moet ik dan het bovenste blad naar beneden draaien of het onderste blad naar boven?

Kijken welke het dichts bij de 0 graden is en dan de andere daarbij brengen...

Altijd op 0 graden pitch bij 50% stick en lineare pitch curve letten....

Mijn heli heeft ook bladspoor maar is dat echt nodig om dat weg te krijgen? Want mijn heli is zo goed als trillingsvrij en vliegt perfect, voor mij toch ;)

Jelle

Mijn heli heeft ook bladspoor maar is dat echt nodig om dat weg te krijgen? Want mijn heli is zo goed als trillingsvrij en vliegt perfect, voor mij toch ;)

Jelle

Je wilt eigenlijk geen bladspoor omdat je de effectiviteit van je rotor bladen sterk verslechterd en dat resulteerd in serieuze kortere vlieg tijden...
Verder zijn niet alle trillingen zichtbaar maar kunnen ze wel resulteren in los trillende onderdelen en elektronica die spontaan kapot gaan (los trillende onderdelen op de print).

Dus ja ik vlieg ook wel eens met een 450 die er als lama uit ziet, maar het is beslist niet goed...

Ok ik zal er daar dan maar eens werk vn maken, maar heb het in het verleden al eens geprobeert maar dat lukte niet zo goed :(

Ah ik wist niet dat de vliegtijd daardoor korter wordt, al vond ik het wel raar dat ik maar met 1 lipo 6 minuten doe :mad:

Ok wat ik doe om mijn bladspoor op te heffen (niet de reguliere methode.:))

Ik ga mijn heli vliegen. Als hij bladspoor heeft dan stop ik.
Ik markeer een van de rotorbladen (Filtstiftmarkering op de bladhouder) en daarna geef ik die bladhouder een draai omhoog(Via de linkagerod of pushrod) . (Dit onthouden)
Daarna vlieg ik mijn heli weer.
Geen bladspooor meer perfect. Klaar.
Meer bladspoor dan weet ik dat ik of de verkeerde kant op heb gedraaid.
Geen bladspoor of minder weet ik dat ik de goed kant ben op gegaan of net iets teveel.

Bij een flybar heli heb je 4 pushrods van je swash naar je bladhouder.
De bovenste 2 geven 2 x zoveel uitslag als onderste 2. Ik begin met de bovenste 2 en daarna voor fijnafstelling de onderste 2.

Let op dat je altijd een volledige draai maakt anders beschadig je de ball links

Back