Afstellen E-CCPM met batterij direkt op ontvanger

• Topicstarter Topicstarter soul
  • Startdatum Startdatum
S

soul

Guest
Kan ik dit zo doen, ik heb nog geen lipos (nog onderweg van HK) en ben bezig mn mini titan af te stellen en in mn zender te zetten, voor de kop stellen en de servo's afstellen , gebruik ik nu een NIMH batterij van Graupner van 4,8 VOlt direkt op de batterij ingang van de ontvanger.

Inmn manual van de Futaba 6EX lees ik dat ik geen droge batterij op de bat ingang van de ontanger moet aansluiten, dus mijn vraag is kan dit zo zonder problemen /schade.

Een 4.8V ni-mh batterij rechtstreeks op de ontvanger moet geen probleem zijn. Let wel op dat een 4.8V ni-mh batterij volgeladen ~5.6V is.
Nu is het wel zo dat er bij de servo spanning rating van een nimh pack uitgegaan word, en dus ~5.6v zullen ze kortstondig wel aankunnen.
Evengoed zou ik even controleren of je servo's dat voltage gewoon aankunnen. (voor de zekerheid)

Laatst bewerkt:
Brandstof vliegers doen bijna niet anders, lijkt me dus dat dit geen probleem is, anders zouder ze veel van deze ontvangers terug krijgen....

Een 4.8V ni-mh batterij rechtstreeks op de ontvanger moet geen probleem zijn. Let wel op dat een 4.8V ni-mh batterij volgeladen ~5.6V is.
Nu is het wel zo dat er bij de servo spanning rating van een nimh pack uitgegaan word, en dus ~5.6v zullen ze kortstondig wel aankunnen.
Evengoed zou ik even controleren of je servo's dat voltage gewoon aankunnen. (voor de zekerheid)

Dus eigenlijk een niet zo goede methode, ik heb hitec HS 65B servo's kan zo snel niet vinden wat ze aankunnen.

Zag deze methode met sapnning direkt op de ontvanger bij de Finless CCPM 1 video.

Uhm ik vlieg al bijna 30 jaar zo.
En sinds kort ook met dezelfde ontvanger als jij heb.
Ik zie het probleem niet.
Sterker nog hoe moet het anders dan?

waar geen problemen zijn moet je ze niet creeren maar als je zelf iets voor de eerste keer doet in deze hobby komen de twijfels en vragen meestal snel opzetten.
En dan kan ik het beter even vragen een de experts.:)

Meestal word er een regulator tussen geplaatst die van varierende input voltage (na mate de accu spanning verminderd) een gereguleerd output voltage van gemaakt word.

Nu is dit niet persee nodig bij een 4.8V accu maar als je een 2S lipo zou gebruiken (7.4V) kan dit voor veel servos net iets te veel zijn en die moet dus naar onder gereguleerd worden.

De hs65mg servos van hitec kunnen 6V aan. Aansluiten op een 4.8v ni-mh is dus geen probleem !

Controleer wel nog even je staartservo, maar zelfs al is die 4.8V kan die op een ni-mh (die het voltage vrij snel verliest onder load) gewoon werken.

Bij 65HB absoluut geen probleem. 6V volgens spec's, maar 7 zou zelfs goed gaan. Ontvanger ook zeker geen probleem, ook 6v volgens spec's.
En als je de bec van je regelaar zou gebruiken dan word je ontvanger en servo's ook met 5 of 5,5V gevoed (soms 6V).

Waarom er gewaarschuwd word zodra het om een heli gaat (en bertus het dus niet wist) is dat enkele digitale ongelovelijk snelle staart servo's het niet prettig vinden. Dan moet er een step-down tussen (meestal is dit gewoon een diode met 2 stekkers).

Bij 65HB absoluut geen probleem. 6V volgens spec's, maar 7 zou zelfs goed gaan. Ontvanger ook zeker geen probleem, ook 6v volgens spec's.
En als je de bec van je regelaar zou gebruiken dan word je ontvanger en servo's ook met 5 of 5,5V gevoed (soms 6V).

Waarom er gewaarschuwd word zodra het om een heli gaat (en bertus het dus niet wist) is dat enkele digitale ongelovelijk snelle staart servo's het niet prettig vinden. Dan moet er een step-down tussen (meestal is dit gewoon een diode met 2 stekkers).

Bedankt heren wat een kennis is hier aanwezig...ik ben er stil van.
Dus dit is geen probleem voor de swash servo's.

De staartservo heb ik nog niet aangesloten opde ontvanger dat is een Robbe FS61 BB Speed, weet iemand zo of die ook tegen max 5,6 volt kan ?

Bedankt heren wat een kennis is hier aanwezig...ik ben er stil van.
Dus dit is geen probleem voor de swash servo's.

De staartservo heb ik nog niet aangesloten opde ontvanger dat is een Robbe FS61 BB Speed, weet iemand zo of die ook tegen max 5,6 volt kan ?

Even googlen vertelt mij dat die servo geschikt is voor 4.8V .
Dit zou evengoed geen probleem moeten zijn voor op een 4.8V ni-mh pack.
Als je gebruik zou gaan maken van een BEC (dus 1 accu voor de motor en tevens voor de servos) zal je de beste prestaties krijgen door de bec op 6V te zetten en dan een stepdown voor de staartservo.

Als je de servo's en de heli toch niet erg belast (gewoon hoveren of rondvlucht) kan je er ook voor kiezen alles op 5v te draaien.
Dit heeft geen nadelige gevolgen buiten het feit dat je cyclic servos iets trager en zwakker worden.

Back