Afstellen eerste heli na crash

Goedenavond,

Ik van de week een esky belt cp v2 2ehands gekocht.

Nu is alle begin moeilijk en zeker met een heli. Heb in een reactie gas losgelaten om veilig op de grond te komen terwijl ik beter misschien had moeten blijven corrigeren. Het carbon blad is tegen de trainings ballen gekomen. Blad is weggegooid. Deukje in de aluminium staart. Volgens mij moet dat niet erg zijn(heb al wel een nieuwe besteld)

Heb er daarna andere bladen opgezet maar heb een flinke onbalans in de helicopter. Hij trilt en loopt weg. Ook zonder bladen helaas. Heel het weekend proberen af te stellen met soms een iets beter resultaat.

Maar ik krijg het niet goed voor elkaar. Heb een handleiding gekocht, maar ook daar wordt ik niet direct wijs uit.

Is er iemand in de buurt van Losser / Enschede die mijn helicopter zou willen nakijken of hij misschien toch niet meer schade heeft dan ik zie en daardoor zo onrustig is. En een eerste keer zou willen afstellen? Daar leer ik meer van dan alleen een boel theorie over afstellen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Hey

Van hier uit kan ik natuurlijk echt niet vertellen wat er fout is maar met grote zekerheid is je hoofdas en/of feathering as krom .
Een heli is op dat punt heel gevoelig en alles moet perfect recht en uit gebalanceerd zijn , en bij het leren helivliegen kom je zonder twijfel de door jou vermelde problemen tegen .
Volhouden is de boodschap als je het helivliegen onder de knie wil krijgen .
Je verder helpen kan ik wel niet door het grote afstands verschil .
Keep going en veel succes gewenst . Blitske

Hoi Blitske,

Bedankt voor je reactie. Jep aan die 2 dacht ik ook. Heb de hoofdas vervangen door een 2e hands exemplaar. Maar ja daar weet je ook niet alles van. Ik heb een main shaft en feathering as besteld.

Maar ik denk dat hij zomaar eens gewoon verkeerd afgesteld Kan zijn nu, en dat het wellicht kwa assen meevalt. Maar mijn afstel techniek moet zich nog ontwikkelen :)

Ik blijf zeker bezig, ben aangestoken door het heli virus.

Trilling krijg je er doorgaans met afstellen niet uit :D
Dat is doorgaans een onbalans in de hoofdbladen (wat makkelijk kan, alle hoofdbladen horen gebelanceerd te worden voor je ze gebruikt)
Of kromme assen. Hoofdas is eigenlijk altijd wel krom na een crash, feathering is bijna altijd krom.

Verder zou je nog naar bladspoor kunnen kijken. Maar daar zou ik me nu nog niet al te druk om maken.

Houdt ook in je achterhoofd, dat zo'n trainingsonderstel ook zorgt dat het ding moeilijker vliegt.

Verder gewoon zorgen dat je rustig blijft. Je voelt het zelf wel aan als je meer doet dan je eigenlijk kan.
Zoek een plekje met weinig wind. altijd handiger voor een startende vlieger.
Ga niet klem tussen gebouwen staan. Daar heb je vaak veel turbulentie, maakt het erg moeilijk om te vliegen.

Trilling krijg je er doorgaans met afstellen niet uit :D
Dat is doorgaans een onbalans in de hoofdbladen (wat makkelijk kan, alle hoofdbladen horen gebelanceerd te worden voor je ze gebruikt)
Of kromme assen. Hoofdas is eigenlijk altijd wel krom na een crash, feathering is bijna altijd krom.

Ook zonder hoofdbladen? Dan toch afstelling of de as.

Dan moet ik echt even wachten tot ze binnen zijn :(

Zonder hoofdbladen is er niets af te stellen.
Dan kan het alleen de hoofdas zijn.

De feathering as, die tussen de twee hoofdbladen in, zou bladspoor veroorzaken als deze krom is.
Zonder bladen, geen bladspoor.

De bladen zelf kunnen trilling veroorzaken. Maar dan moeten ze er wel op zitten :D

Ook je staartbladen kunnen onbalans veroorzaken.
Is natuurlijk wel een stuk sneller. Staart draait veel harder.

Met afstelling wordt doorgaans de linkjes, zender, soepel en spelingsvrij bewegen bedoelt.
Speling KAN wel eens trilling geven. Maar dan zit de speling in de kop.
En krijg je zoveel speling na een crash, is waarschijnlijk de kop gescheurd of kapot.
Meestal gebeurt dat niet..

Zonder hoofdbladen is er niets af te stellen.
Dan kan het alleen de hoofdas zijn.

De feathering as, die tussen de twee hoofdbladen in, zou bladspoor veroorzaken als deze krom is.
Zonder bladen, geen bladspoor.

De bladen zelf kunnen trilling veroorzaken. Maar dan moeten ze er wel op zitten :D

Ook je staartbladen kunnen onbalans veroorzaken.
Is natuurlijk wel een stuk sneller. Staart draait veel harder.

Met afstelling wordt doorgaans de linkjes, zender, soepel en spelingsvrij bewegen bedoelt.
Speling KAN wel eens trilling geven. Maar dan zit de speling in de kop.
En krijg je zoveel speling na een crash, is waarschijnlijk de kop gescheurd of kapot.
Meestal gebeurt dat niet..

Dus het zou zomaar de staartbladen kunnen zijn? En waar moet ik dan naar kijken? volgens mij draaien die aardig recht omdat de heli ook niet draait op de grond.

Meestal niet hoor..
Maar de staart bladen zitten ook op een as. Die kan ook krom.
Staartbladen zelf kunnen ook uit balans zijn.

Zoek voor de grap maar eens op "blade balancing heli" op youtube.
Heb je een klein dingetjevoor nodig. Noodzakelijk als je verder wilt met heli's ;)

Eigenlijk 1 van de 2 echt noodzakelijke dingen.
Blade balancer, en een bladhoek meter. Of pitch gauge.

Meestal werken engelse termen beter

De hoofdas kun je vrij simpel checken trouwens.
Bladen eraf. Staartbladen ook.
Heel klein beetje gas geven, laag toerental. Kijk naar het midden vsn de kop.
Als die slingert, foute boel.
Of sloop de hoofdas eruit, en rol hem over een recht oppervlak. Zie je ook vlot of hij krom is.
Feathering, kun je ook op de laatste manier doen.

Als je nog een training gear met 4 ballen gebruikt kun je die beter dumpen en iets met een hoepel maken. Bij de minste trilling die je normaal niet zou merken zonder trainings gear wordt dit nu extreem versterkt doordat de ballen heen en weer gaan bewegen.

Hover eens zonder training als je alles vervangen hebt. Oefen veel met stijgen en landen en als dat probleemloos is heb je geen training gear nodig.

Back