Hoi,
ik kan je helaas niet komen helpen afstellen, maar misschien heb je wat aan deze twee stukjes die ik hier eerder heb gepost, die gaan over de afstelling van de riemspanning van CP (ik neem aan dat je die hebt) en het bladspoor. Dan zou je een heel eind moeten kunnen komen.
Riemspanning
Om die te verhogen, schroef je de staartbuis los van het frame ( buis wel zitten laten), dan schuif je de buis zover uit het frame, totdat je niet verder kunt (buis en heli t.o.v. elkaar blijven vasthouden, dat kan als je handig bent met één hand), daarna de 4 schroefjes weer stevig vast draaien! Let wel op: vast=vast, anders draaien ze mogelijk door. Meestal zakt de riemspanning even iets terug, als je het zo doet, wat precies nodig is om hem weer niet te strak te hebben. Dan test je de heli:
Als er een draaiing naar rechts (buiten trimbereik) is van de staart (naar je toe gericht), dan de staartservo een stukje in de richting van de gyro verplaatsen (staartrotor blaast dan harder). Als er een draaiing de andere kant op is (buiten trimbereik), dan de servo wat naar de staartrotor verplaatsen (staartrotor blaast dan minder). Dit verplaatsen van de servo moet je met 1mm maximaal per poging doen (tja, het is dus uitproberen, wanneer je weer acceptabel binnen trimbereik bent).
Om eventueel wat trillen in de staart te verwijderen, kun je de trimmerpitch-knop (rechts bovenop je zender) wat naar rechts draaien, totdat hij zoveel mogelijk trillingsvrij is.
Oh ja, voor ik het vergeet: vóór elke handeling/verandering voor de veiligheid de accu loskoppelen van de regelaar. Dan de zender uit, anders loopt die maar leeg, terwijl jij prutst. In omgekeerde volgorde weer aanzetten/aankoppelen (en zeker wachten tot de gyro het signaal geeft, dat de nieuwe instellingen van kracht zijn).
Bladspoor
Aan elk blad zit een zgn. pitch-stangetje; dit is die lange stang die van de tuimelschijf naar het blad loopt. Dezen kun je in lengte veranderen.
Begin met een lengte van hart tot hart - midden rondje tot ander midden rondje - met de stand die in de gebruiksaanwijzing van het boekje staat. Voor de HB King is dat bijv. 5,7 cm. Ik vermoed dat dat bij de Belt 5,9 cm is, maar dat weet ik niet zeker. Beide stangetjes moeten kaarsrecht zijn en dezen eerst op die lengte zetten. Daarna begint het proces pas.
Het is handig als je de stangetjes met een watervaste stift markeert bijv. rood en zwart. De bijbehorende bladen moet je dezelfde kleur geven - daar zijn die stickertjes voor de bladen voor.
Nu komt het uitlijnen - het bladspoor goedmaken - :
Het maakt niet uit waarmee je begint. Stel, je begint met het rode stangetje. Dan maak je deze los, deze draai je een volle slag in de rondte (360 graden), wat een lengtevermeerdering van een halve milimeter betekent. Dan zet je 'm er weer op, en dan laat de de wieken stationair draaien en geeft net zoveel gas dat hij niet de lucht in gaat; dan kijk je of je vanaf de zijkant een plat vlak van de wieken zit. Is het verbeterd, dan kun je stoppen. Is het nog net niet goed, dan herhaal je dit proces net zolang tot het wel goed is. Nooit meer dan een hele slag per keer!
Als het echter (meer) problemen oplevert en de dubbele tip alleen maar groter wordt, moet je de andere kant opdraaien; ze dus korter maken. Meet iedere keer na of ie wel werkelijk van lengte verandert!
Maak het stangetje ook nu weer vast, en kijk of het beter is geworden.
Als dat goed gaat, moet je ook hier weer mee doorgaan totdat de bladen mooi in één vlak draaien.
Als dit geen verbetering oplevert, zet de je stang weer op de juiste lengte uit het boekje. Dan ga je naar de andere stang, de zwarte in dit voorbeeld. Daarmee doorloop je het bovenstaande proces opnieuw.
Als je dan ofwel met verlengen of verkorten een maximale verbetering hebt gekregen, dan kan het zijn dat de heli toch nog een klein beetje een dubbele tip heeft. Dan moet je weer terug naar de rode stang, om hier weer wat aan te draaien. Meestal is dat niet nodig, als je in het begin bij de rode stang geen verbetering ziet. Als je in het begin wel verbetering zag bij rood, moet je de positie waarbij dat gebeurde aanhouden. Dan moet je zwart nog eens doen, op dezelfde manier, totdat je alles glad in één vlak ziet draaien.
Dit alles moet je doen terwijl de hovering pitch - knop (de linker draaiknop op op de zender) op 0 staat - heel belangrijk!
Kleine onbalanscorrecties kun je verhelpen door met de rechter pitchknop op de zender - de trim pitch - meestal hoger te zetten, bij een trilling in de heli of zo, met hele kleine stukjes!
In enkele gevallen wil het voorkomen dat je negatieve pitch trim moet geven, maar gebeurt bijna nooit.
Laat ik nog wel even zeggen dat dit alles er vanuitgaand is dat je niet een computerzender hebt. Ik ben er ook vanuit gegaan dat je geen bladweger hebt of gebruikt, en ook geen bladhoekmeters; door bovenstaande mechanische handelingen te plegen, ondervang je enigzins het gebrek van deze eigenlijk noodzakelijke instrumenten, zeker voor 3D vliegen.