AFSTELLEN HPI 3.5CC MOTOR. WIE HELPT ME?????????????????

Hehehehehe

Ik ken niet alle HPI producten maar volgens mij heb ik wel eens een HPI manual met zo'n carburateur voorbij zien komen.Maar een naald is een naald dus is er gewoon mee af te stellen

Prut uit de uitlaat is inderdaad te rijk. Maar als je vol gas geeft, blijfty die dan laag in toeren en komt er een hoop rook uit? Zo ja, dan moet je hem aan de HSN armer gaan zetten en zoals Jaap dat aangeeft in kleine stapjes.
Komt die wel langzaam goed op toeren staat die te rijk op de LSN en moet je die iets indraaien, ook hier in kleine stapjes. Hierbij zal wel de stationair omhoog gaan welke je dan ook met zijn schroef weer iets terug moet draaien.

Dat ventiel is een zeer oud type sproeier.
Maar geen probleem: je stelt dat je motor veel onverbrande nitro uit de uitlaat spuit. Dus hij staat wat te rijk.
Draai je sproeier met stapjes van 1/8-ste slag dicht en nadat je hem 1/8ste slag hebt dicht gedraaid, dan ga je even rijden. Als de motor beter gaat lopen, meer toeren maakt en beter gaat klinken, weet je dat je op de goeie weg bent.

Hou wel de temperatuur in de gaten!
Een makkelijke manier om te controleren: doe een beetje spuug op je vinger en smeer dat op de derde koelrib van onderaf op de cilinderkop. Het spuug mag niet meteen verdampen, maar moet blijven zitten. Gaat het spuug 'koken' dan heb je de motor te arm gezet en moet je de sproeier weer 1/8-ste slag rijker zetten.
Bedankt voor de info! Maar als hij te rijk staat moet ik dus het "fietsventieldopje'' uitdraaien? en wat moet ik met die andere schroef die horizontaal ligt doen?

mvg Arno

Hehehehehe

Ik ken niet alle HPI producten maar volgens mij heb ik wel eens een HPI manual met zo'n carburateur voorbij zien komen.Maar een naald is een naald dus is er gewoon mee af te stellen

Prut uit de uitlaat is inderdaad te rijk. Maar als je vol gas geeft, blijfty die dan laag in toeren en komt er een hoop rook uit? Zo ja, dan moet je hem aan de HSN armer gaan zetten en zoals Jaap dat aangeeft in kleine stapjes.
Komt die wel langzaam goed op toeren staat die te rijk op de LSN en moet je die iets indraaien, ook hier in kleine stapjes. Hierbij zal wel de stationair omhoog gaan welke je dan ook met zijn schroef weer iets terug moet draaien.
Als hij te rijk staat moet ik hem juist indraaien als ik het goed heb. En het schroefje dat horizintaal ligt op de carburateur wat moet ik daar mee?

Ik ben die sproeier wel eens tegengekomen op een oud model wat ik gehad heb, helaas weet ik niet meer welke van de vele 't was...

Back