Afstellen mechanische rijregelaar

Beste mensen,

mijn zoon van 10 heeft van zijn spaargeld een Tamiya Twin Detonator gekocht. Lijkt me een leuke beginnerswagen. Ik moet hem complimenteren, hij heeft hem helemaal zelf in elkaar weten te zetten en ook goed aangesloten. We lopen alleen tegen het probleem aan dat de mechanische rijregelaar (3 trappen vooruit, 3 trappen achteruit) die erbij zat (het ding heeft 2 540 motoren) niet goed afgesteld raakt.
Ik kreeg hem met de originele servo-arm alleen zover dat hij de eerste trap op de rijregelaar kon bereiken.
Ik heb een langere arm opgeduikeld en waarempel, ook de tweede trfap wordt bereikt. Kennelijk moet de arm nog langer om trap drie te bereiken maar kan ik dat ongestraft doen? Of moet ik dit probleem op een andere manier oplossen.

Het tweede probleem waar we tegenaan lopen is het feit dat de gasservo niet altijd zijn nulpunt terugzoekt. Waar kan dat aan liggen; storingen of een te goedkope (onnauwkeurige) servo?

Alvast bedankt voor het meedenken!

chassis.jpg


(ik weet dit exemplaar (plaatje) heeft een elektr. rijregelaar)

dsc02785b.jpg


 
Laatst bewerkt:
dat hij alleen de eerste stap kan halen lijkt me wel erg stug. Mijne kon zelfs verder dan het 3de contact komen met het originele armpje. Heb je de stang naar de regelaar in het buitenste gaatje van het servoarmpje gestoken? Zo ja, heb je dan op je zender misschien een knopje die de uitslag van de servo limiteert? Goedkopere servo's komen nooit helemaal goed terug naar hun nulpunt (had ik ook) maar met de mechanische regelaar heb je in principe genoeg speling gezien er niet direct stroom loopt wanneer je de regelaar net iets beweegt rond het nulpunt.
Zorg ervoor dat als je het uiteindelijk werkend hebt je genoeg contactspul op de contactjes smeert. Het meegeleverde lexaan afdekkapje wat over de regelaar komt zou ik niet gebruiken (als ze dat kapje er nog bij leveren). Ik heb zelf altijd een ballon gebruikt, die houdt beter het vuil buiten.
Voor meer (tuning)tips voor de wild dagger kun je ook eens kijken in mijn topic over deze auto. http://www.modelbouwforum.nl/forums/electro-offroad/98728-custom-wild-dagger-19.html
Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
geen vet aan smeren , droog rijd ie het beste in stof enz . vet trekt alleen zand aan
en dan gaat ie haperen als de ziekte . voor jou is het meer een zaak van juiste servo arm erop te zetten en epa's goed te zetten , kijk ens in een de manual , tamiya beschrijft dat altijd perfect hoe het moet
 
voor het zand is die ballon....zonder dat spul erop gaat de regelaar meer vonken. Dus wel die contact grease erop! Zit er niet voor niks bij
 
zo te zien heb hij er geen ballon op staan , dan kan je beter zonder vet erop rijden !
ballon scheurt ook makkelijk , komt er alsnog vuil aan de regelaar met alle gevolgen vandien !
 
De "beste" oplossing is natuurlijk de mechanische regelaar vervangen door een electronische ... de originele Tamiya TEU-103BK kost rond de € 55,-- , voordeel geen contact en afstelproblemen, en bij lage snelheden wordt de "overtollige" stoom niet in warmte omgezet, maar blijft lekker in de accu zitten (dus langere rijtijd, die meestal toch al te kort is)
 
zo te zien heb hij er geen ballon op staan , dan kan je beter zonder vet erop rijden !
ballon scheurt ook makkelijk , komt er alsnog vuil aan de regelaar met alle gevolgen vandien !

Hij heeft er niks overheen omdat hij waarschijnlijk nog aan het afstellen was ten tijde van het nemen van de foto;)
Een ballon scheurt helemaal niet snel als je hem goed maakt. Ik kan me zelfs herinneren dat er dikkere rubberen pasklare balonnen van tamiya zelf zijn. Dat werkt zeker beter dan geen kapje of het bij mij meegeleverde lexaan kapje. Als je zonder bescherming met die mechanische regelaar gaat rijden denk je sowieso niet goed na is mijn mening. Dit heb ik zelf mogen ervaren toen ik 14 was en vandaar dat ik toen na wat proberen op de ballon ben uitgekomen, wat uitstekend werkte. Dus hou asjeblieft op met zeggen dat dat niet werkt en dat zonder die geleidingspasta beter is, want dat is helemaal niet zo.

Uiteraard is een elektronische rijregelaar beter, maar dit was niet de vraag van de topicstarter
 
Er zit een dikke rubberen ballon bij die er goed overheen aansluit dus vuil en stof blijven buiten.
De contactpuntjes zijn met het bijgeleverde 'vet' gesmeerd.

Het verbindingsstangetje zat inderdaad in het buitenste gat van het servoarmpje. Dit is inmiddels een armpje van 2,5 cm (was 1,5 cm zoals origineel bij de servo bijgeleverd).

Met de bijgeleverde rijregelaar met 2 x 3 stappen is een hele kleine hoekverdraaiing al genoeg om een rijstand te bereiken. Een goede neutraalstand van de servo is dus belangrijk. Ik zal het geval eens opwaarderen met een goede standaardservo.
Ook het servoarmpje zal ik vervangen door een 4 cm exemplaar; dan moet ik toch een werkende stand kunnen vinden.

Vervangen door een elektronische is een optie maar nog wel te kostbaar voor dit moment (tegen 2 euro zakgeld per week). Het moet wel een exemplaar zijn, geschikt voor twee motoren! Maar voor de toekomst; heeft iemand suggesties voor een betrouwbare elektronische rijregelaar die dit aankan. En ik heb ergens een keer gelezen dat het aantal wikkelingen van belang is. Voor mijn gevoel heb ik de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Graag meer info hierover......
 
je kunt de regelaar van tamiya nemen die al aangegeven is. Deze kan echter geen snellere motoren aan dan de standaard motoren.
Ik heb zelf een tweedehandse evx-2 regelaar van traxxas die op 1 accu kan werken, maar ook op 2 in serie. Uiteraard moet je in het laatste geval ook motoren hebben die zulke voltages (tot 16,8v) aankunnen. En je hebt wat geluk nodig, want er schijnen minder goede exemplaren tussen te zitten. Wel kan de regelaar snellere motoren aan en kost hij tweedehands vaak zo rond de 40 euro.
 
waar is je handleiding van die regelaar ??daar staat in getekend met aslijntjes hoe alles moet staan , dan had je toch al lang kunne zien dat je een langere servo arm nodig hebt ! en zonder vet werkt de regelaar evengoed , kheb er paar jaar mee in een FWD gereden tot een electronische erin gekomen is
 
in een model met 1 motor loopt er ook een stuk minder stroom door de mechanische regelaar, dus logisch dat hij dan wat meer kan hebben....in de wild dagger is het een vonkenmaker
 
waar is je handleiding van die regelaar ??daar staat in getekend met aslijntjes hoe alles moet staan , dan had je toch al lang kunne zien dat je een langere servo arm nodig hebt ! en zonder vet werkt de regelaar evengoed , kheb er paar jaar mee in een FWD gereden tot een electronische erin gekomen is

T.h.o.m.a.s. De handleiding heb ik en is zelfs op het www te vinden (hier)
Pagina 12 onderaan, pagina13 linksonderaan en pagina 14 rechtsbovenaan zijn weinig expliciet over de armlengte; de tekening suggereert hooguit dat het stangetje ongeveer parallel aan de chassisbalk loopt. Dat kan alleen met een standaard servoarmlengte. De hoek die de servo moet maken lijkt me belangrijker. Pagina 10 suggereert een kort armpje (B13) dat voor een Futuba servo bij de kit zit. Daarmee redt je het dus niet......

Voor het overige, fijn dat je het zo lang zonder vet gered hebt. Met vet moet ook gaan, alleen is het bij een terreinwagen wel verstandig regelmatig schoon te maken :sleepy:

Ik heb nu een andere standaardservo gehaald om te kijken of daarmee het probleem (voldoende draaihoek en nauwkeuriger nulpuntstelling) misschien opgelost wordt. Wordt vervolgd derhalve!
 
Een andere standaardservo bracht wel iets soelaas maar met de langere servoarm (25mm) was het nog steeds niet mogelijk alle rijstappen te bereiken.
Uiteindleijk lekker niet langer gedraald maar een elektronische rijregelaar gekocht en geplaatst.
Nu loopt het ding perfect! Draadje kan dus dicht.
 
bedankt

bedankt maar het is al opgelost mijn auto doet het!:D

we hebben er een elektronische traploze regelaar ingezet :):):):)
 
Back
Top