Afstellen motor.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Spookridder, 2 okt 2011.

  1. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    Beste mensen,

    Sinds 1 okt. ben ik de trotse bezitter van een Savage X 4.6.
    Ik ben vandaag 2 okt. begonnen met inrijden (eerst een tankje stagioner, vervolgens 2 tankjes langzaam rijden, vervolgens de tank lean gaan zetten).
    Ik heb nu 4 tankjes gereden (lean gezet, totaal 6 tankjes gereden) en steeds een stukje leaner gezet (ook onder het rijden soms 1/8 draaien, zoals in de tutorials van HPI zelf is te zien).
    Het gaat zo makkelijk dat ik bang ben meschien iets over het hoofd te zien.
    Daarom mijn volgende vragen:
    - Is het normaal dat de motor een beetje blijft knetteren als de auto stil staat,
    - Hoevaak kan ik maximaal per tankje de motor zuiniger zetten.
    - Wanneer is het verantwoord het gas vol open te gooien (ivm. het in elkaar draaien van de motor).

    Ik kijk uit naar jullie evaren reacties.

    Greetz

    Gerjan.:p
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2011
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  3. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    temperatuur is het belangrijkste, koop een metertje dat is goud voor behoud van je motor.
    veel doen het met een beetje spuug erop dat dan langzaam mag wegsissen, ik zeg meten is weten en dan op de motor waar de plug zit.

    temp mag 110 graden.


    mvg hans
     
  4. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    Momenteel word me motor nog niet zo heet, kan hem nog steeds aanraken zonder dat ik het gevoel heb dat het heel heet is. Maar een temp. metertje is een goed idee. Deze ga ik maandag maar even halen.

    mvg

    gerjan
     
  5. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    let wel op dat je de motor niet op een te koude temp inrijd.

    ongeveer 80-90 graden.


    mvg Hans
     
  6. Illumion

    Illumion

    Lid geworden:
    29 aug 2011
    Berichten:
    55
    Locatie:
    IJmuiden
    Eén tankje stationair is ook wat weinig naar mijn idee. Op de dvd die bij de Savage komt laten ze bij het stukje "inrijden" ook zien hoe je de motor goed inrijdt. Bij het stuk van het stationair draaien word er naar mijn weten ook gezegd, twee keer herhalen.
     
  7. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    ook daarbij is belangrijk dat de temp hoog genoeg is, anders krijgt de drijfstang en big-end door de klemming veel te veel klappen te verduren.
     
  8. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    heb de temperatuur gemeten en deze lag rond de 78 graden, lijkt me netjes voor opwarm rondjes.

    Nu heb ik nog de vraag over een failsafe, is dit een echte aanrader om er in te zetten, en doet dit wat het zegt?

    Gerjan

    (ps inrijden nog in vollgegang, nog niet boven 50% gas gekomen. Helaas gaat dit ook niet want de weg is te kort :p)
     
  9. shogun

    shogun

    Lid geworden:
    27 jun 2009
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Apeldoorn
    Een failsave is altijd aan te raden,
    Het zorgt er voor dat als je auto buiten berijk komt dat hij dan op de rem slaat.Dit geld dus niet als je accu van de wagen los komt.
     
  10. Aleq

    Aleq

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    422
    Neem altijd buiten je failsafe om, wat elastiekjes om je carburateur naar de servolink, wanneer je stroom op is trekt hij je carb. dicht
     
  11. Tovos

    Tovos

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dat kun je natuurlijk ook iets beter doen....veertje erop,voorzover dat er al niet op zit
     
  12. Aleq

    Aleq

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    422
    een veertje kan ook, maar kijk wel uit voor je "Carb Boot" dat er geen lek in komt.
     
  13. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    er zit al een veertje op dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken, maar zo'n failsafe lijkt me wel handy dan.
     
  14. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    FailSafe

    Hoi SpookRidder,

    Vraagje: Wat voor zender heb je? Als je 2.4Ghz zender/ontvanger hebt, heb je al failsafe, dan even in je handleiding nakijken hoe je het moet instellen.

    Groet,

    Edwin
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Niet alle 2.4ghz systemen hebben per definitie een failsafe, even de manual checken als het mogelijk is. Daarnaast is een veer op carburateur nog steeds raadzaam want als de spanning plots weg valt zal een failsafe ook niet meer functioneren.
     
  16. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Ipv van een veertje wat moeilijker te krijgen is kan je ook van die kleine haar elestiekjes kopen.
     
  17. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    tuutje van een ballon eraf knippen en die erom doen werkt ook super.
     

Deel Deze Pagina