Afstellen OS FS 120 4t 20cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door splinter85, 22 mei 2012.

  1. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Beste mensen.
    Ik heb 2 zaken waar ik niets over kan vinden.

    1:
    Wat is de ruimte die de kleppen moeten hebben van de OS FS 120 4t 20cc

    2:
    Is er een handleiding te vinden van mijn motor met bouwjaar 1983

    Gaat in beide gevallen niet om een Surpass maar de 1ste versie.
    Oud beestje dus.

    Grt Martin
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.829
    Waar je op moet letten is welke karberateur je hebd
    De oude 20cc surpas liep slecht binnen een kap
    Het monteren van een venturie op de caberateur moest dit probleem verhelpen
    Maar echt een sucses was dat niet
    Ik heb bijde motoren liggen
    en bijde worden ze nietmeer gebruikt

    klepspeling kun je opvragen bij OS
     
  3. splinter85

    splinter85

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb eens zitten kijken bij OS, bij de FS 120E das de nakomeling van mijn FS 120.
    Mijn motor was de eerste 20cc in de lijn die gemaakt werd met de 2 aparte kleppen.
    De nieuwe zitten inderdaad onder 1 kap maar ik heb er dus 2.
    ik las een speling tussen de 004/ 010 met een voelmaat.

    Mocht je 1 van de 2 weg willen doen hou ik me aanbevolen;)
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.829
    De jongste van de 2 heefd iets van 8 draai uuren
    ziet er ook nog vrijwel nieuw uit
    en is goed
    Die wil ik wel verkopen
    doe maar een bod en ik denk er over
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.328
    Locatie:
    nuenen
    He jeroen

    ik heb hier een 120S E liggen, nog niet gebruikt.
    Heeft die dat zelfde probleem?

    tot in Oss!
     
  6. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Alle OS FS 4t lopen goed, mits onderstaande klopt.
    Klepspeling is makkelijk in te stellen, klepverstelling aandraaien todat er geen speling meer zit tussen de stoterstang en de tuimelaar, dan 1/8 tot 1/6 slag terug los draaien en borgen.
    Brandstof 10% nitro, minstens 15% goede olie, b.v. Aerosave, (geen tornado troep gebruiken) en de rest methanol en uiteraard de orginele OS F 4 takt gloeiplug.
    Ook de carburateur kontroleren of er geen vuil in de kanaaltjes zit, in geval van enige vervuiling is het lastig om hem mooi lopend te krijgen.
    Goed kontroleren of de kleppen niet doorlaten want dan gaan ze beduidend slechter lopen.

    Heb zelf nog een OS FS 1.20er 1e serie met een zelfbouw aanzuigbuisje aan de inlaat van de carburator van 4 cm om de vervuiling een beetje tegen te gaan, spuugt dan geen brandstof meer naar buiten maar zuigt dan alles op, en loopt als een zonnetje.
    Dit zijn oerdegelijke motoren en gaan niet stuk mits goed verzorgt.

    Klopt dit alles dan loopt hij als een naaimachientje.

    Groet Ger.
     
  7. Dickie

    Dickie

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    2.593
    Locatie:
    Gelderland
    Beste Ger zo stel je geen kleppen af.:(

    groeten.
    Dick
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.328
    Locatie:
    nuenen

    hoe dan wel Dick?
     
  9. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.896
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Voelermaatjes ;-)

    Heb zelf ook ook een OS FS 120 liggen, had er 2 maar 1 zat voorop Pfeil nr. 1 die plat ging :-(
    Heb er toen van 2 weer 1 gemaakt, echter voelen de lagers van de gecrashte motor beter aan dan die van de 'goede'.

    Heb de 120 Surpass, beide met pomp.

    Toen kregen we echter een Saito 125 in ons bezit en heb ik die OS niet meer toegepast/getest.


    Zal eens kijken welke versies dat zijn en heb volgens mij daar ook nog een handleiding van.

    De handleiding die ik heb liggen is van de FS-120S(urpass) II
    En van de FS-120S-E dat is de versie zonder pomp en normale carb.
     
  10. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.896
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Klepspeling van de FS-120 (beide versies) is zoals eerder al genoemd tussen de 0.04 en 0.10mm.


    Heb trouwens voor de pomp versie ook nog een extra handleiding over de afstelling hiervan.
     
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Dit is de hufterproofmanier Dick :wink: zodat je ze niet te strak kan zetten zodat je ze zou kunnen verbranden, en niet te slap zodat ze zouden kunnen inslaan, de meesten weten niet hoe je met voelermaatjes moet werken (soepel glijdend of strak glijdend b.v.)

    Binnenkort maar weer eens komen aanwaaien op de Ede'se hei, we bellen :wink:

    Groet Ger.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.216
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Je bedoeld,stroperig of lichtschurend. Hier genoeg gedaan op oa krausmaffei motoren
    v10 40 kleppers,diverse daf motoren en de wat oudere vw sleeptuimelaars.

    Tornado brandstof is goed,vlieg er nu mee en heb er ook mee gereden op mijn novarossi
    Motoren.
    Je moet alleen wel je motoren wegzetten op olie,maar dat geldt voor alle methanol stokers.
     
  13. Dickie

    Dickie

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    2.593
    Locatie:
    Gelderland
    He Ger vanmiddag wat werk binnen, Ferrari 250, klaar voor restauratie.dan kun je genoeg afstellen,om te leren.en een vracht Porsche turbo motoren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.896
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Sow, en wat voor een model ga je daar voor bouwen ;-)
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Dick.

    De Ferrari 250 ..... jummie, dat zijn de huilers van Italie, gaat door merg en been dat geluid als tie in de buurt van de 10.000 komt, ben nog aan het sparen voor een 599 Maranello, die klinken wat dieper, schaal 1/8 van Burago :wink: welliswaar.
    Groet Ger.
     
  16. Dickie

    Dickie

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    2.593
    Locatie:
    Gelderland
    :D:D Ferrari 250 betekend dat de cil inhoud 250 cc per cilinde is x 12=3000 cc

    Nee Berto geen dingen, komt uit een historic car peperduur en niet voor mij bestemd ik help mijn maatje wel is, als een van zijn mensen ziek word,leuke afwisseling en uitbreiding van de kennis.
     
  17. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.896
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Dat zijn zeker leuke afwisselingen :yes:
     
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.328
    Locatie:
    nuenen
    Misschien mag je m mee naar Oss nemen Dick? Leuk voor naast de BBQ!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Dickie

    Dickie

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    2.593
    Locatie:
    Gelderland
    nee wij komen met een van de volgende modellen we hebben nog geen keus kunnen maken:cool:

    [URL=" Wrak van de Weg - YouTube[/URL]:D

    groetjens
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.829
    Dat weet ik niet zeker
    Het is mij aleen verteld en ook ondervonden over de 20cc fs surpas
    Laat is een foto zien van de motor


     

Deel Deze Pagina