Afstellen OS Max 60K carburateur in 70H-ring

Beste lezer,
Ik heb een vraag waar ik het forum al voor afgestruind ben, en de boekjes heb nagelezen die bij een OS Max 70H geleverd word.

Misschien een beetje domme vraag, maar bij mijn weten is een niet gestelde vraag een domme vraag.

Wat wordt nu bedoel met de naald 2 turns open??? Is dat 2x een 180graden turn, of 2x een 360graden turn. Ik kan het maar nergens vinden !

Ik heb net mijn 70H volgens mij om zeep geholpen, heb een tankje of 8 gevlogen met de hoofdnaald 1x een hele slag van 360 graden open, en de kleine naald voor midden gebied helemaal dicht, volgens de duitse handleiding moest die dicht, en zou later naar believe kunnen worden bij gesteld.

De rook was voldoende aanwezig, en ik dacht dus dat ik goed zat, gisteren was het echter behoorlijk warm weer, en ik verloor na 10minuten vliegen vermogen, ik zet de heli aan de grond, trek het gas dicht, motor slaat direct af, en zat gelijk zo vast als een huis !!!

Heb de plug verwijderd, en na afkoelen afterrun olie er in leten lopen, daarna voorzichtig met een doppenset de krukas gedraaid, hij liep na even doordraaien weer soepel, plug erin, en ik had nog compressie. Vanavond maar weer de motor gestart, die sloeg gelijk aan, maar 2 minuten later liep hij weer vast, ik denk dat dit nog komt door de vorige warmloper, zou het niet??

Wat is nu de juiste afstelling van deze 60K carburateur, hoofdnaald 2x 360graden of 2x 180 graden als basis, en wat zal ik met de kleine naald doen, dicht of toch 1 turn?? open. De nullast kom ik niet aan, die staat goed vanaf de fabriek, en de motor blijft stationair goed lopen.

Graag jullie reactie's, en wel of niet zuiger/cilinder vervangen, of zou het nog goed komen met de juiste instelling???

2 turns is 2x360.
De OS70 moest op de midden naald 1/4 tot 1/2 open en op de hoofdnaald meen ik 1,5 open.
Kleine naald (stelschroef ongeveer op 50%)

Maar test het gewoon even grof via de backplate door deze te voelen na 30 sec hover: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

Let op: als hij heet loopt, stoppen met tunen en wahcten totdat hij koel is ander blijf je aan het afstellen omdat je uitgangspositie verkeerd (te heet is).

Hallo Walter,
Bedankt voor je reactie, ik heb voor de zekerheid een nieuwe cilinder met zuiger besteld, want hij zit nu toch wel weer heel vast, en als nieuw word hij niet meer.

Aan de info van jou heb ik wat, vooral die 2 turns van 360 graden, bedankt.

Back