Afstellen van 16% naar 20% nitro RC-CAR

Ik wil graag overstappen van 16% naar 20% nitro. Weet iemand of ik de motor dan opnieuw moet afstellen (denk het wel)? En zo ja, is dat erg moeilijk om dat zelf te doen of moet ik daarvoor terug naar de speciaalzaak. Ik heb nog een beurt voor de auto te goed, mss kan ik dat dan meteen regelen.

Iemand goeie adviezen? Alvast bedankt. Ben pas een 2 maanden bezig met rijden en heb er bijna een kruikje doorheen, dus dacht ik, nu kan ik overstappen! :-D

Mijn advies: niet overstappen. Je wint er niets mee.

Pas als je zo ver bent dat je het maxumum uit je auto/motor haalt en moet vechten voor elke 100-ste van een seconde in een wedstrijd, kan het zinvol zijn.

De kans is dat je wat moet stellen.. maar zoveel stelt dat ook weer niet voor.

Ligt er een beetje aan met wat voor motor je rijdt Henry ;)

Van .21's (3,5cc) en hoger is bij de auto jongens algemeen bekend dat 16% eigenlijk te weinig is en je betere resultaten haalt kwa prestaties en bij het afstellen met 20% of beter nog 25%... De fabrikant van de motor gaat er met de opbouw van de motor vanuit dat je op 25% rijdt , ga je een lager percentage rijden klopt je comressieverhouding niet meer en krijg je o.a. problemen met goed afstellen .

Het verschil tussen 16% en 20 of 25 % is bij een automotor weldegelijk te merken!!

Bij het overstappen de motor een halve slag rijker op de HSN en een kwart op de LSN , zodra de motor dan warm is ga je hem opnieuw afstellen.

@Hezik:
Voor je als vlieger wat begint te roepen er wel aan denken dat je in het auto-gedeelte zit ;) Niet lullig bedoeld hoor , maar automotoren werken net ff wat anders als een vliegtuigmotor..

Hallo Picco,

Ik heb een Lightning GT10 Sport en deze zou normaal met 20% nitro kunnen rijden, gezien de specs. Het is een 3cc. De speciaalzaak heeft mij geadviseerd om eerst met 16% nitro te rijden. Wat betekent HSN en LSN?

Gr. Dempar

Voor een 3cc is 20% idd wat lekkerder...

HSN staat voor High Speed Needle
LSN staat voor Low Speed Needle

Gezien je vraag lijkt het me verstandig dat je de bovenste topics in de topiclijst voor brandstofauto's (met de aanduiding belangrijk) ff goed doorleest...

Daar staat een heeellllleeeee hoop waardevolle info voor de beginner in ;)

Bij een auto praat je altijd over iedere verbetering die ook 1:1 in prestaties wordt omgezet. Bij iets wat met een prop wordt angedreven is iedere kleine verbetering niet of nauwelijks merkbaar, sterker nog, bij een prop kan te veel toeren ook nadelige gevolgen hebben.

Maar als het om de GT10 gaat (zie onderschrift) zou ik het lekker bij 16% houden, de hogere kosten zijn meer merkbaar dan de prestaties die je er voor terug krijgt.
Wat betreft het afstellen, dat is een vraag die je in de praktijk moet ervaren. Als je een precies hetzelfde merk en type gaat gebruiken zal je hooguit een kleine correctie op de HSN moeten doen. Stap je over op een ander merk of ander type (wat ik denk want 20% is een MT brandstof -> meer olie) zal de viscositeit van de brandstof bepalend zijn en zal je hier en daar iets moeten regelen, over het algemeen praat je over kleine correcties maar in de termen van een halve slag kan ook best mogelijk zijn.

Nu ik dit zo schrijf concludeer ik dat je geen held in het afstellen bent, die 4% meer nitro is zonde van het geld en als hobbyrijder heb je dat ook zeker niet nodig.

@Savage: hij geeft aan dat z'n auto goed werkt. Qua afstellen gaat hij er dus niets van merken. Qua prestaties spreek ik niet tegen dat 20% beter zal zijn, of 25% of hoeveel meer je ook wilt, maar de vraag is of hij dat gaat merken. Wel in z'n portomonaie.

HSN = High Speed Needle, oftewel de 'hoofdnaald'. Deze naald bepaald hoeveel brandstof er in totaal naar je motor gaat.

LSN = Low Speed Needle, ook wel 'stationairnaald' genoemd. Deze naald bepaald hoeveel brandstof er 'geknepen' wordt als je motor stationair draait.

LSN = Low Speed Needle, ook wel 'stationairnaald' genoemd. Deze naald bepaald hoeveel brandstof er 'geknepen' wordt als je motor stationair draait.

Deels heb je gelijk maar om te zeggen dat die alleen voor de stationair is...... NEE!
Een acceleratieschroef zou een betere benaming zijn want de naald bepaalt je rijk/arm mengsel in het laag tot middengebied en dat is vertaald naar de auto precies je acceleratie.

Allen bedankt voor de info.
Ik zal zeker de "belangrijk" topic voor beginners gaan lezen.

Tja, het is gewoon een keuze die je moet maken, maar als ie er niet echt sneller op gaat, dan denk ik dat ik het gewoon bij de 16% hou!

Je moet het percentage nitro zien als de sambal in de nasi. Het geeft meer pit aan je motortje. En je zult het verschil weldegelijk merken. Ik heb hier een VTX mini (1:16) gehad met een .07 blokje er op, met dat blokje heb ik zelfs op 20% gereden. 16% een 20% zijn de meest gangbare vermeningen. Een overstap maken kan je zeker doen, stellen zul je ook zeker moeten doen, eigenlijk ben je elke keer als je gaat rijden wel aan het stellen, ook externe factoren spelen namelijk een grote rol.

Het percentage nitro in je brandstof bepaald hoeveel pk je motor leverd.

Klein voorbeeld (echte) monster trucks rijden op ongeveer 95% puur, hun halen hier tot 750 pk per 1000cc motorinhoud uit.

Daarbij zorgt meer nitro voor een beter koeling van je motortje.

Heel simpel gezegd is dat ook zo en zullen kleine veranderingen in de nitropercentage dat ook wel veroorzaken maar hou er rekening mee dat Nitro ook een bepalende factor is voor het ontstekingstijdstip. Verander je veel in de nitropercentage verander je dus ook veel aan het ontstekingstijdstip en neem van mij aan dat meer nitro dan echt niet meer koeling geeft.

Ansmann Arne-28R Force Nitromotor 4,6ccm und 2,93PS

waarom word mijn motor te warm en hoe krijg ik hem gekoeld ik heb nu 20% nitro maar op de beschrijving stand 16% nitro heeft dit in vloed op de koelte van de motor en welke koeld dan beter
dit is mijn gegevens van de motor en wie kan mij helpen waar het aan ligt

Wees slim, koop een IR thermometer en meet op de gloeiplug en kom dan hier terug met getallen. Aan getallen hebben wij meer dan de term te warm. Dit soort motoren kunnen gemeten op de plug met gemak een 130 graden worden en dat is heter dan kokend water.

ik heb hem na gemeten en kom uit op +-160 grade veelste warm na min geweten

Dat is over het algemeen wat te warm ja.
Je kunt de HSN wat uitdraaien, dus rijker zetten, of overstappen op 25% nitro.
Je motor is daar ok voor gemaakt om op 25% te rijden.

M.v.g. Mark

Je zult er niet veel van merken, het kost je meer geld dan dat het oplevert, gewoon 16% gebruiken.

Roelof, volgens mij gaat ie toch minimaal 10 km/uur harder :rolling:
Nu serieus; minimale verbetering in trekkracht...ietsje lagere motortemperatuur.

ik heb nu ook heel de tijd met 16% gereden en dan nogwel met een 4.1cc
maar de man achter de toog gaf me ooit een 30% heli brandstof mee hij vertelde dat je dan echt waanzinnige verbetering ging zien.
heb het 1keer gedaan en idd waanzinnige verbetering.
maar als je mij vraagt was dat iets teveel van het goede..

mvg

Back