Afstellen van de Align gyro RCE-500X (heading Lock)

• Topicstarter Topicstarter PeterZ
  • Startdatum Startdatum
P

PeterZ

Guest
Vanavond mijn "maiden flight" gehad met mijn T-rex 450XL Ccpm.
Ik vloog op een parkeer plaats en vond de heli stabieler dan verwacht (ik ben een Hirobo Shuttle ZXX gewend). Het enige wat mij meer dan tegen stond was de heading lock functie van de Align gyro...deze deed naar mijn idee praktisch niets. Ik had de gain switch op max gezet (op mijn zender een FC 18 V3+) en moest evengoed behoorlijk bijsturen om maar enigzins recht te kunnen blijven hangen. Om de reactie van de staart wat beter te kunnen opvangen hadden we expo ingeschakeld voor 40% op de tail servo. Buiten dat ik mijn trim rechts in de hoek had staan (ik moet deze mecahnisch behoorlijk trimmen) viel het mij op dat heading lock voor mij toch echt iets anders betekend namelijk de neus blijft daar waar je hem stuurt!? Ik heb de stekkers in ontvanger kanaal 4 en 5...
Heeft er iemand van jullie een goede oplossing om dit te verbeteren of heeft iemand dezelfde ervaring laat het even weten...O en een andere gyro kopen bv de gy401 van futaba is natuurlijk geen optie...(nog :-D)

Ik hoor graag van jullie...

Ik heb zelf zo'n Telebee RCE500X gehad (zelfde als die van Align)

Met geen mogelijkheid goed gekregen.
Ik heb nu een GY401 even instellen en hoppa dat ding werkt als een speer !

Dafoolio,

Nee dat had ik in het begin wel maar die is uitgeschakeld...
Maar ik dacht dat heading lock beteknd dat hij de neus in positie houd...maar als ik mij stick los laat dan vergaat de heli gewoon...zet ik mijn gain op middenstand (zeg maar 0) dan draait hij gewoon om zijn as....zet ik gain op max dan kan ik hem met een redelijk stuur correctie op positie houden maar dan heb ik het gevoel dat ik weer met een ouderwetse mechanische gyro vlieg (zoals ik in mijn Shuttle heb).
Doe ik nou echt iets verkeerd?

Traveler,

Bedankt voor je reply...ik ben met je eens dat de gy401 beter is...zelfs stukken beter. maar je kan mij niet wijs maken dat er met de rce500x niet een goede afstelling te verkrijgen is...dan moet er dus iets niet goed staan...Althans ik ben zo ingesteld dat als het er mee geleverd wordt, en er wordt mee gevlogen dan zal het nooit zo slecht kunnen zijn dat er niet gewoon mee te vliegen valt......toch?

Dus voordat ik een gy401 aanschaf moet dit eerst gaan werken.....

Als je de motor los maakt en je zet de zender aan, daarna de ontvanger (en daarmee de gyro). Je laat dit een paar seconden zo staan zonder de heli aan te raken (de LED op de gyro gaat nu branden), dan zou je het volgende kunnen testen:
Stuur naar link of rechts en kijk of als je de stick los laat de servo min of meer blijft staan in dezelfde positie (gaat dus niet terug naar het nulpunt). Dit zou moeten gebeuren als de gyro in heading lock staat.

Het werd wat later dan morgen ....maar ik heb het geprobeerd om alles aan te zetten te wachten op het lichtje en daarna vol links sturen en dan loslaten maar ik zie de servo gewoon net zo hard weer terugsturen.. Ik heb full gain op mijn schuifregelaar en heb zelfs de gain op de gyro al aangepast..ik heb een Futaba FC18V3+. Jongens wat doe ik nu fout?
Ik heb gezien dat ik de goede kant op mijn schuifregelaar zet aangezien hij strakker reageert. De stekkers zitten in het juiste kanaal (gele draad zit op de puls aangesloten) en hij doet het gewoon niet!.
Graag een spoedige reactie gevraagd aangezien ik binnen een half uur weer ga test vliegen ik zal dan ook meteen mijn bevindingen hier vermelden.

Peter

Gisteren en vandag aan het test vliegen geweest. De gyro staat nu op z'n strakst maar het houd niet over nog steeds moet ik bij sturen... De heading lock lijkt toch wel te werkan na wat kleine testen. Helaas kreeg ik wel te maken met een storing"knakpuls" wat me toch enigzinds frustreerde. Ik denk dat ik eerst maar een PCM ontvager ga aanschaffen en stap 2 wordt een gy-401 (en een tweede accu).

Thanks voor alle hulp.

Peter

Vreemd,zal je toch even wat meer tijd in moeten steken!
vlieg zelf met een x400,met de rce500 gyro,en de staart is hier zo strak als een snaar!
het probleem kan ook de omgeving temparatuur zijn,laat de hei altijd even 10 minuten staan op de plek waar je gaat vliegen.
kan echt prima die gyro...

Back