afstellen van de wegligging(rijgedrag), onroad.

Discussie in 'Electro onroad' gestart door xxsanderxx, 2 sep 2010.

  1. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    Hallo,

    ik heb een tamtech GT-01, schaal 1/12.
    deze is voorzien van een BL set en gaat best snel +- 55 tot 60km.

    als ik nu volgas weg rij, drift hij een meter of 3 met de kont schuin weg en gaat daarna haaks om.
    dat geeft niks want met 1/4 gas gaat hij prima recht uit en bouw zo het gas op.
    alleen als ik dus half tot 3/4 gas heb gaat de auto een beetje zoeken met de neus. dus ligt corrigeren.
    ook als ik het gas los laat trekt hij een beetje naar links weg.
    (de drag brake force staat op 0%).
    ik heb wel allu hubs achter met 1graad toe in.
    en voor ook een beetje.

    nu zie ik bij veel onroad auto's dat deze een rechte achteras hebben (de F1 bijf).
    nu heb ik draagarmen, maar moet ik dan de rechte hub,s er tussen doen of is de 1 graad beter???

    of wat is zoiezo een goede afstelling (voor snel rechtuit rijden) zonder dat hij gaat zoeken.

    en alles draait heel soepel.
    en beter banden zijn al onderweg.

    wat moet ik veranderen??
    even mijn link naar de auto.
    tamtech-gt-01-gto-288-a

    gr Sander.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. H.v.Kolcentur

    H.v.Kolcentur

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    83
    Locatie:
    puiflijk (gelderland)
    denk dat het aan de grip van de banden licht.
    dit doet mijn f103 ook in de woonkamer en op een baan gaat hij als een speer
     
  3. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ik weet niet of dit een 4 wd is maar mijn inferno's hebben allemaal een x afstelling.
    dat wil zeggen dat de voorwielen schuin naar buiten staan en de achterste iets naar binnen.
    als het kan op je auto zou je ook het camber iets naar binnen kunnen stellen waardoor je wielen meer grip krijgen
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Aangezien je andere dempers hebt moet je het denk ik meer zoeken in de tweak ofwel wieldruk links/rechts.

    Zoek even op de "hudy setup book" wat een compleet bijbel voor de setup is.
     
  5. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    hey roelof,
    bedankt voor de "hudy setup book" ben even wezen zoeken, en gevonden.
    er staan ook veel tip's bij.
    dus die een beetje gehandeerd.
    ook heb ik nu de hige grip banden er op zitten.
    en heb de achter wielen nu bijna recht staan (achter 1 graad toe in).
    voor ook iets toe in, en hij gaat nu goed recht uit.
    ik heb de voor wielen ook toe out gezet en merk eigelijk niks.
    alleen met stuuren schuift de neus iets rechtdoor (met toe in en toe out).
    ik heb ook de wiel druk gemeten wat je zij.
    en is links achter 261 g, rechts achter 260 g, links voor 158 g, rechts voor 145g.
    dus ik heb met wat plak lood rechts voor iets er bij geplakt.
    nu is links voor 161 g, en rechts voor 158 g.
    dus best al wel een verbetring, daarom rijd hij nu beter recht uit denk ik.
    alleen nu schuift de neus iets door bij het sturen.
    ligt dat mischien dat de achter wielen 100 gram meer druk hebben, dus te weinig voor?
    het diff draaide heel soepel.(hij is nu gesmolten helaas) dus ik denk niet dat het daardoor komt.
    weet jij mischien wat ik nu kan doen om dit te verhelpen??

    gr Sander.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2010
  6. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    De demper misschien 1 standje rechterop of een andere (zachtere) veer proberen of ook iets dunnere olie, dus de voorkant ietsje zachter maken, je moet niet gelijk alles in één keer veranderen, 1 voor 1 dan zien wat de auto doet, ook alles noteren wat je doet zodat bij geen effect je de auto terug kunt zetten in huidige stand. Ook kun je de achterkant iets omhoog zetten door zo wat druk naar de voorkant te krijgen.
    Veel sux6
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    met een loodje stel je niet je wieldruk in maar met de stelmoer voor je veer.

    Schuiven over de voorwielen heet onderstuur wat wel iets van wenselijk is met een 2wd auto.

    Ik weet niet wat er mogelijk is bij een Tamtech maar om meer grip voor te krijgen:
    - minder caster
    - minder of meer camber, moet je even proberen
    - lichtere veren
    - dunnere olie
    - meer gewicht voor plaatsen
    - stabi los gooien

    Of achter grip weg nemen
    - minder toespoor
    - stugger veren / dempen
    - stabi plaatsen
    - gewicht weghalen.
     
  8. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    a kijk,
    hier heb ik wat aan.
    ik heb geen andere veren maar die zijn al best slap.
    maar heb er dikkere olie in gedaan, die zal ik weer veranderen naar dun.
    dus met de camder gaan spelen en de caster staat best schuin naar achter.
    die zit vast op het chassie, maar zal kijken of ik die wat rechter kan krijgen.
    enne wat is een stabi?? "de antie rol bar" ??
    thanks mannen.
    de update volgt.

    gr Sander.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2010
  9. patrickbaja

    patrickbaja

    Lid geworden:
    20 apr 2008
    Berichten:
    1.722
    Locatie:
    dicht bij HFCC
    ja met stabi bedoelt hij de stabalisator stang ,ook wel anti rollbar genoemd
     
  10. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    nou ik heb de voor veren vervangen door lichtere (die had ik nog:D).
    ook dunnere olie zit er in.

    de caster zit vast aan het chassie en kan ik dus niet veranderen.
    "MAAAAAAR" ik had een idee, en die heb ik uitgevoert:D.
    ik zal morgen of maandag wel even een fototje plaatsen van de verandering.
    want ik heb hem toch best wel rechter gekregen.
    morgen (zondag) ga ik het even testen.

    gr Sander.
     
  11. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    nou ik heb met de veranderingen gereden.
    het voelde een heeeeel stuk beter.
    veel meer grip voor, en kon nu ook best het gas in de bocht er ophouden en trok er mooi doorheen.
    licht driftent maar zeer goed onder controle te houden.
    dus mannen bedankt :D.
    de auto begint nu naar mijn verwachting te voldoen.

    gr Sander.
     

Deel Deze Pagina