Afstellen van een kunstvlucht(F3A)vliegtuig...

Discussie in 'Kunstvlucht' gestart door Helron, 3 mrt 2018.

  1. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Wil me gaan verdiepen in de F3A kunstvlucht en wil van de basisvliegtuigafstellingen weten, hoe groot dit belang eigenlijk is bij het rc-kunstvliegen?

    Is er iemand die hier wat "licht" op kan laten schijnen?

    Ben concreet bijvoorbeeld dit tegengekomen( tekening is weliswaar geen typisch F3A kist):

    f3a afstelling.jpg
    Het gaat vooral om de afstanden A en A'.
    En mocht die niet gelijk zijn, waar zou dan het beste in geschoven kunnen worden, de vleugels of het stabilo; om die gelijk te krijgen?

    Zijn er wellicht meer afstellingen van belang???

    B.v.d.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2018
  2. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    hierbij als bijlage...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 mrt 2018
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Plaatjes zijn niet te zien want ze staan in je Yahoo mailbox. Gebruikersnaam/password beveiligd.
    Als er iets niet goed gaat in een bericht, kun je het gedurende twee dagen verbeteren/wijzigen middels klik op Bewerk onder dat bericht.
     
  4. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    :koud: Ron!!!
     
  5. ruud01

    ruud01 The First Aviators

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    360
    Hoi,

    Het is eigenlijk simpel. hoe rechter een vliegtuig hoe beter. Dus de vleugels, stabilo, kielvlak recht op de romp.
    Persoonlijk meet ik alles uit ten op zichte van de romp. dus niet meten tussen de vleugel en kielvlak, maar tussen vleugel en romp en tussen romp en kielvlak.
    Dan neem je de romp als uitgangspunt en kan je niet fout op fout meten.

    Om je goed verder te kunnen helpen om wat voor model gaat het?

    Daarnaast zijn de roer uitslagen heel erg belangrijk.
    voor de ailerons moeten deze omhoog en laag gelijk zijn. voor hoogteroer is dit ook de basis.
    Dan de hoeveelheid, de regel is simpel voor F3A wat je gewend bent met modelvliegen is heel heel heel erg veel te veel uitslag.
    een goede hoeveelheid is vol rol een rolsnelheid voor een rustige rol en voor hoogteroer een mooie ruime looping.
    vaak komt dit neer om dat de achterkant van het roer maar een paar mm beweegt. in het geval van mijn F3A vliegtuig 5mm uitslag op de ailerons (dit is gelijk aan de dikte van de achterlijst van de vleugel)
    omdat bij lage (landings)snelheid dit tekort uitslag is om nog goed te kunnen afvangen gebruik ik een aparte flightmode 'landing' hierbij heb ik bijna 2x zoveel uitslag.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
     
    Arnoud Snel en Helron vinden dit leuk.
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    Velserbroek
    Om aan die kleinere uitslagen te komen, is het zaak om de servo -> roer mechanische geometrie aan te passen,
    en dit niet gewoon op de zender elctronisch te verkleinen,

    je wilt met de maximale servo-uitslag net aan de uitslag behalen die nodig is om te landen. Dat is dan bij voorbeeld 125% servo slag!
    op die manier houdt je ook nog voldoede resolutie/precisie over.

    dit komt neer op kleine hevel op je servo en grote hevel op je roer.

    Houdt er rekening mee dat met deze kleine uitslagen je niet makkelijk uit 'paniek' situaties kan komen, het is een gelijdelijk process van het beteffende programma/figuren leren vliegen en als dat goed gaat, kunnen de uitslagen kleiner , waardoor de precisie toeneemt, waardoor de fouten afnemen, waardoor de uitslagen kleiner kunnen , waardoor de precisie toeneemt, waardoor de fouten afnemen ....
     
    Arnoud Snel en Helron vinden dit leuk.
  7. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Wvr, gezien t onderwerp van dit draadje, had jij nog niet een pdf of word doc waar t gevraagde uitentreure in staat beschreven?
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    Velserbroek
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En je gooit zo ook geen servo-kracht weg.
     
  10. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hoi Ruud01,
    Dank voor je antwoord, zal hier op ingaan:

    "Persoonlijk meet ik alles uit ten op zichte van de romp. dus niet meten tussen de vleugel en kielvlak, maar tussen vleugel en romp en tussen romp en kielvlak.
    Dan neem je de romp als uitgangspunt en kan je niet fout op fout meten
    ."

    Klinkt logisch, maar, dan moeten we ervan uitgaan dat de romp recht is. Hoe meet jij het kielvlak t.o.v. de romp eigenlijk? (Ik doe de afstand van de top naar de uiteinden van de stabs.)

    "Om je goed verder te kunnen helpen om wat voor model gaat het?"

    Gaat om een MythoS 125E. Ben aan het kijken naar een Acuity 2M. (kampioen van USA 2017... kan het ieg. dan niet aan de kist liggen, haha! En betaalbaar!)

    Praktische tips, daar heb ik wat aan! Alleen ik moet daar denk ik mee experimenteren, hoeveel precies is niet veel! En die minimale uitslag werkt ook met wisselende weersomstandigheden(wind!)
    Heb nu 2 vliegstanden op mn Tx. Een Acro en een 100%. ( voor de snaprolls/ frile(spin) bedacht). Die kan ik daar dan goed voor gebruiken.

    "Een mooie ruime looping"... Is daar iets over te zeggen? Bv. de grootte ervan?
    Gr,Ron
     
  11. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hoe meer ik erover nadenk:

    Welk nut heeft het gestelde (A = A') eigenlijk, gezien naar de vliegrichting??? (welke vliegafwijkingen kunnen het gevolg zijn...?)

    Zou daar best wel de theorie over willen weten!
     
  12. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    Velserbroek
    die theory zal lastig zijn, op zich zal alles uit te drukken zijn in krachten en afgeleide resultanten....
    door evt 'scheefheid' van je model zullen die krachten niet altijd haaks op elkaar staan waardoor er mogelijk afwijkingen in de vliegbaan zullen ontstaan.

    Maar dat weer afzetten tegen de schaal grote, turbulentie, stuur on-nauwkeurigheid etc.... is een lastige klus.

    Probeer zo netjes mogelijk te bouwen en een goede 0 lijn te vinden zoals Ruud al aangaf....
    vanaf die 0-lijn kan je dan dingen onderling afstellen....

    probeer vooral veel te vliegen en te leren sturen
    als dingen echt raar gaan, los ze op dmv die trim-charts en ga vooral ook op stap,
    spreek af met mensen die ook kunstvlucht vliegen, dat is de snelste (en gezeligste) manier om snel stappen te maken
     
  14. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    OK, die 0-lijn snap ik, maar hoe kom je daaraan als de fabrikant het niet heeft angegeven?
    Is dat per definitie de lijn op de romp waar de cockpit op staat? Of de lijn die het kielvlak verbindt met de motor???
     
  15. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Klopt! Maar hoe lossen jullie dit op bij de ruder-servo?(pull-pull)
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    Velserbroek
    de cockpit lijn is meestal wel een lijn die vlak is,
    als je die waterpas zet, en dan alles uitmeet ben je een heel eind!
    het kan dan best zijn als je de instelhoeken meet, dat je b.v vleugel +3 meet en stabilo +2.5 dat lijkt dan raar, maar is onderling wel keurig 0.5 graad
    als je dat weet en je wilt aanpassen, zet je weer je romp op 0 en heb je je basis
     
    Helron vindt dit leuk.
  17. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Wat is er eigenlijk te zeggen over de grootte van de servoarm van de rudderservo bij een F3A kunstvluchtvliegtuig?
    Is die 4mm, 6,4(2,5')cm of 7,6(3')cm.? Welke gebruiken jullie meestal?
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2018
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    Velserbroek
    wat bedoel je? de dikte van de hevel? of de stangen?
     
  19. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Oeps...:hammer:
    Sorry, ik bedoel uiteraard 6,4 cm en 7,6 cm (3 inch)!!!
    De breedte van de servoarm(-hevel).
     
  20. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Haha, heb van Ron (van Sommeren) leren "bewerken"...
     

Deel Deze Pagina