Afstellen van een kunstvlucht(F3A)vliegtuig...

Discussie in 'Kunstvlucht' gestart door Helron, 3 mrt 2018.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Het zwaartepunt zit inmiddels dicht bij de optimale afstelling, de motorkap kan er op. Op het hoogte en rolroeren de nodige EXPO er ingezet en dat vliegt een stuk makkelijker. Het is opvallend hoe makkelijk de kist reageert op het hoogteroer. Het richtingroer is minder.

    Met maximale uitslag is een horizontaal cirkeltje vrj groot. Het lijkt wel of ik autoriteit mis op het richtingroer. Kan het zijn dat een standaard servo op 4 NiMH cellen niet sterk genoeg is? Welke servo zou je dan moeten nemen?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    De Xtra heeft, vergeleken met moderne kisten, een best wel lage romp. Het rudder is om die reden wat zacht... dat merk je ook bij meskant, je moet echt rudder geven, terwijl bij de hoge rompen je het rudder alleen hoeft aan te raken.

    probeer X-wind niet als een boot met rudder weg te sturen, maar door de koers in 1 keer goed te leggen als je uit klim of daal figuren komt.

    Je zou nog kunnen kijken wat een canalizer doet op een Xtra....
     
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Heren,

    Met veel interesse dit draadje gelezen! Zelf ben ik eerder een beginner, dus ik ga hier niet verkondigen dat ik wat van F3A weet...

    Maar, misschien wel leuk om te vermelden is dat ik m'n zender (FrSky met openTX) ingesteld heb met geschaalde uitslag. Das op zich iets wat vast vaker gedaan wordt. Heb em echter op de wijsvinger schuiven gezet. Erg handig om tijdens het vliegen de uitslag aan te passen zonder de vingers van de knuppels te halen...

    Uitslag variabel tussen 50 en 100% gemaakt, geïnspireerd door de opmerking hier dat je voor het echte werk net genoeg uitslag moet hebben en vooral niet meer.

    Kan ook melden dat het inderdaad werkt, want de rolkrans lukt echt alleen mooi en goed met heel kleine uitslag!

    Expo zit er ook op trouwens. Die doet ook mee met de vinger schuiven.

    Wellicht handig voor de beginnende F3A vlieger die toch iets meer uitslag nodig heeft voor missers ;-).

    Groet Q
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Richtingroer works as designed dus. Zwaartepunt zit nu goed en de kap kan er op. Voorlopig kan de kist meer dan de piloot dus kan ik even vooruit.
    Xtra kap.jpg
     
    Bruno van Hoek en Q Brand vinden dit leuk.
  5. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom

    Wat ik ook nog weet en ervaren heb is dat het roer veel beter reageert als je met een stukje folie het gat tussen de romp en de rudder, dicht maakt!
    Dit hoeft uiteraard niet als er nauwelijks ruimte is in de spleet van de romp-rudder!
     
  6. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hi QB,
    Ben benieuwd hoe jij dat gedaan hebt! Kun je wat specifieker zijn?
    Heb zelf een Horus met OpenTx erop.
     
  7. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Helron,


    Je kan de beschrijving vinden in post 109 van de bouw van m'n Puma. Kanaal 2 bv met de RS knop. Ik kan je ook m'n hele programma sturen dan kan je et in Compagnion inladen en bekijken. Stuur dan even een pb.

    Ik vind het echt heel prettig sturen! En de grap is ook dat ik de uitslag steeds vaker terug schroef tijdens het vliegen..

    Groet Q
     
  8. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Even gebladerd maar kon helaas de topic niet vinden. Kun je een link doorsturen?
    Gr. Ron
     
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
  10. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Bedankt Q.
    Moet hier even op "studeren". Gebruik OpenTx nog niet zo lang!
     
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Met veel mogelijkheden komt enige complexiteit ;-).

    Idee is simpel. Gewoon een 1 op 1 output van de stick. Dat is eerste regel (zit trouwens nog expo extra op)

    2e regel is een vermenigvuldiging van het signaal met waardes van 50% tot 100%. De vingerschuif zet die waarde.

    Ik vind het echt super handig en m'n vliegkunsten verbeteren er echt enorm mee.

    Succes en groet Q
     
  12. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    HELP!!!

    Ben nagenoeg ten einde raad! Heb alles nagekeken en gedubbelcheckt maar vliegtuig blijft gelijk na de start naar rechts (lengteas) draaien.
    De ailerons staan zo'n 5mm naar links getrimt! Nou lijkt me verder invliegen met zo'n afwijking weinig zin hebben!

    Wat nadere gegevens:
    stabilo instelhoek: 0 gr.
    vleugel instelhoek: 0,5 gr.
    sidetrust: 1 gr. naar rechts
    downtrust: 1gr.

    Theoretisch moet hij gewoon goed vliegen... maar hij doet het niet!!!

    B.v.d.
     

Deel Deze Pagina