afstellen van serpent vector

• Topicstarter Topicstarter bartol1988
  • Startdatum Startdatum
B

bartol1988

Guest
Ik heb een vraag mijn serpent vector loopt motorisch prima met zen nova mega evo3 ms motor. Alleen qua wegligging moet het nog beter kunnen. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen, want ik heb geen hudy set om alles na te meten. Ik weet wel hoe ik de positie van de wielen enzo verander.

Maar hoe kan ik het na meten of de afstelling goed is.

Of je koopt een Hudy set, of je koopt alle afstel gereedschappen los. Carson bijvoorbeeld heeft een cambermeter voor zo'n 15 euro. Als je deze hebt kan je in ieder geval je camber overal goed afstellen.

Op www.mytsn.com kan je veel afstel setups vinden voor allerlei auto's en ook voor de Vector. Hier kan je een goede afstelling vanaf halen. Het beste is om de standaard afstelling te nemen en van daaruit te experimenteren.
Wanneer je niet goed weet hoe je de auto af moet stellen kan je beter naar iemand toegaan die de juiste gereedschappen en kennis wel heeft. Een slecht afgestelde auto rijdt namelijk veel slechter dan een juist afgestelde auto.
Afstellen en de juiste setup leren vinden is ongeveer het moeilijkst wat er is en daar ben je nooit volleerd in!

Hudy set is leuk om een setup over te nemen maar dat zegt nog niets over de wegligging naar je eigen smaak....

De Camber stel je af naar de slijtage van je banden, ze mogen een beetje naar binnen afslijten.
Achter toespoor: neem een lat, leg die langs je voorwiel en achterwiel zodat het voorwiel in lijn komt te staan. Leg dan die lat langs het achterwiel op het voorwiel en zie hoever die op het rubber ligt.
Doe aan de andere kant hetzelfde en stel het achter toespoor bij (meer toespoor is meer grip).
De voorwielen moeten neutraal of een klein beetje uitspoor.

Dan is de band heel belangrijk. Welke band gebruik je ? Als je Elegi gebruikt zal ik je afraden om die verder te gebruiken, Elegi heeft een eigenschap om te gaan glijden. Microsystems of UFRA is een veel constantere band.
Gebruik achter 36 of 38 shore en voor 40 shore.

Dirk Jan zei:
Of je koopt een Hudy set, of je koopt alle afstel gereedschappen los. Carson bijvoorbeeld heeft een cambermeter voor zo'n 15 euro. Als je deze hebt kan je in ieder geval je camber overal goed afstellen.

Op www.mytsn.com...

Bekende site.... Oh ja muismat + oom die daar werkt.

Als dat niet lukt kan ik ook wel ff aan die test drivers vragen hoe die hem afstellen :wink:

Maar dan moet je wel ff geduld hebben!!! Kom er niet zo vaak.

mzzl 8)

Roelof zei:
Hudy set is leuk om een setup over te nemen maar dat zegt nog niets over de wegligging naar je eigen smaak....

Het is ook een heel handige tool om je auto zuiver mee af te stellen naar je eigen smaak. Op het oog kan je nooit je auto recht afstellen. Dan heb je toch echt gereedschap nodig naar mijn mening.
Ik gebruik een cambermeter van Carson. De toespoor kan je inderdaad wel met een latje o.i.d. redelijk precies afstellen.

Zoals ik al zei, camber instellen puur op de slijtage van je banden is een prima methode !

Roelof,

Ik snap niet hoe je dat bedoeld. Je banden slijten net zo schuin af als dat jij je wieldragers (fusees) hebt staan. Stel dat je wieldrager achter aan de linkerkant 1 graad negatief camber heeft en aan de rechterkant 3 graden negatief camber.
Dan slijten je banden allebei schuin naar binnen toe, maar je camber staat niet goed.. dus hoe kan je nu je auto daarop goed en gelijk afstellen?? Op het oog is niet precies, meet maar eens na met een cambermeter.

Als je uitgaat van een rechte slijtage of een iets schuin naar binnen slijtage zal je zien dat je de camber perfect op het blote oog kan inregelen. Als je (als een circuitrijder) het gaat nameten zal je ook zien dat links en rechts een klein verschil zal hebben, dat komt omdat je op een circuit meer bochten naar links dan naar rechts hebt.
Overigens bij een rechte slijtage zal er toch een hoek in je camber te meten zijn (camber veranderd bij het inveren/overhellen)

Overigens doet een klein verschil in camber tussen links en rechts niet veel merkbaars in het gedrag van de auto. Zolang je dempers, stabilisator en je toespoor wel prima gelijk staan.

OK, dempers:
- Schroef ze los en haal de veren eraf.
- Trek de L-demper en de R-demper geheel uit en leg de askanten tegen elkaar in een rechte lijn.
- duw de dempers tegen elkaar en kijk welke er sneller in is.

Je kunt 2 dingen doen bij een ongelijkheid
- met een priem bij de stugste demper een gaatje in de zuiger iets ruimen
- met het mengen van een andere dikte olie de gelijkheid erin krijgen

Hoeveel gaatjes ?
- Voor minimaal 1 gaatje minder dan achter.

Stabilisator:
- Leg je auto zonder dempers/veren plat op de tafel (vlakke ondergrond) en zorg dat je wielblokken op de tafel komen.
- Begin 1 kant lichtjes omhoog te tillen en bekijk wanneer de andere kant omoog komt.
- Doe het andersom en zie als er een verschil is, dit is op te meten met een schuifmaat
Hiermee kan je de stabi recht afregelen.

Maximum rijhoogte is ook zo redelijk in te stellen, schroef de schroefjes zover in dat de wielblokken net niet omhoog komen. Wil je dat nog lager hebben kan je een plaatje, een punt van een schroevendraaier of een schuifmaat als ophoging/referentie onder je wielblok leggen.

Rijgedrag bijstellen: (kort samengevat)
- Caster, de boven arm meer naar voren is agresiever bocht in
- minder stabilisatie betekent meer grip. wil je meer stuur voor de stabi slapper zetten.
- Achter toespoor, hoe meer, des te meer grip
- Voor toespor, hoe meer uitspoor des te meer stuur, een neutrale positie geeft de beste rechte lijn snelheid.
- veren/demping: persoonlijk ben ik voor een lichte demping en strakke veren voor maximaal grip. Als je de verstelbare dempers hebt kan je er eens mee spelen wat het doet. De veren rondom dezelfde dikte om mee te beginnen.

bartol1988 zei:
Bedankt voor de tips (het zal vast wel lukken :P

De opmerkingen van Roelof zijn heel goed, niets aan toe te voegen ....
Je kan natuurlijk ook gewoon ff een mailtje sturen naar Serpent met de vraag om een Tech-Book van een Vector, dit is een goed begin.
Zoek mytsn maar even af, er staat ook ergens een mail addr. voor de aanvraag.

Ik neem zelf vaak een set-up over van mytsn als basis en werk vanaf daar naar een eigen set-up. Eenvoudig is het absoluut niet aangezien een wijziging op het 1 een wijziging op het ander tot gevolg kan hebben.

En als je bv. aan de voorkant alles gedaan hebt om meer stuur te vinden en dat niet lukt moet je achter gewoon grip weg nemen. Achter de trimstrip lager zetten (of weghalen), toespoor verminderen en/of stabilisatie strakker maken kan je meer stuur geven.

Andersom kan het ook, als je achter meer grip nodig hebt maar dat niet meer erin kan krijgen moet je voor maar grip wegnemen....

Back