Als je uitgaat van een rechte slijtage of een iets schuin naar binnen slijtage zal je zien dat je de camber perfect op het blote oog kan inregelen. Als je (als een circuitrijder) het gaat nameten zal je ook zien dat links en rechts een klein verschil zal hebben, dat komt omdat je op een circuit meer bochten naar links dan naar rechts hebt.
Overigens bij een rechte slijtage zal er toch een hoek in je camber te meten zijn (camber veranderd bij het inveren/overhellen)
Overigens doet een klein verschil in camber tussen links en rechts niet veel merkbaars in het gedrag van de auto. Zolang je dempers, stabilisator en je toespoor wel prima gelijk staan.
OK, dempers:
- Schroef ze los en haal de veren eraf.
- Trek de L-demper en de R-demper geheel uit en leg de askanten tegen elkaar in een rechte lijn.
- duw de dempers tegen elkaar en kijk welke er sneller in is.
Je kunt 2 dingen doen bij een ongelijkheid
- met een priem bij de stugste demper een gaatje in de zuiger iets ruimen
- met het mengen van een andere dikte olie de gelijkheid erin krijgen
Hoeveel gaatjes ?
- Voor minimaal 1 gaatje minder dan achter.
Stabilisator:
- Leg je auto zonder dempers/veren plat op de tafel (vlakke ondergrond) en zorg dat je wielblokken op de tafel komen.
- Begin 1 kant lichtjes omhoog te tillen en bekijk wanneer de andere kant omoog komt.
- Doe het andersom en zie als er een verschil is, dit is op te meten met een schuifmaat
Hiermee kan je de stabi recht afregelen.
Maximum rijhoogte is ook zo redelijk in te stellen, schroef de schroefjes zover in dat de wielblokken net niet omhoog komen. Wil je dat nog lager hebben kan je een plaatje, een punt van een schroevendraaier of een schuifmaat als ophoging/referentie onder je wielblok leggen.
Rijgedrag bijstellen: (kort samengevat)
- Caster, de boven arm meer naar voren is agresiever bocht in
- minder stabilisatie betekent meer grip. wil je meer stuur voor de stabi slapper zetten.
- Achter toespoor, hoe meer, des te meer grip
- Voor toespor, hoe meer uitspoor des te meer stuur, een neutrale positie geeft de beste rechte lijn snelheid.
- veren/demping: persoonlijk ben ik voor een lichte demping en strakke veren voor maximaal grip. Als je de verstelbare dempers hebt kan je er eens mee spelen wat het doet. De veren rondom dezelfde dikte om mee te beginnen.