Afstelling brushless car set Corally car set 13 delta.

Hallo Allemaal.

Dit is mijn 1e brushless en ik heb een vraag over de afstelling.

Eigenlijk zou die bestaan uit zender aan en netraal en dan accu aansluiten. Na de piepjes controleren of vooruit en schteruit klopt en dat doet het nu. (met wielen los)

Bij een rijtestje door de kamer merkte ik dat bij het wegrijden de motor schijnt te rammelen. Alsof de tandwielen heen en weer slaan in de speling. Hij maakt dat geluid en de auto komt niet weg. Wat meer gas en hij rijdt. Dan in de remmen maar hij lijkt niet (zichtbaar) te remmen??

Als ik hen achetruit hou ben ik gewend dat hij na een korte pauze achteruit rijdt. Hier niet. Ik moet opnieuw acheruit gas geven en als ik dat voorzichtig zoe dan rammelt het weer.

Iets meer gas en het werkt wel.

Wat is dat??

Verder lijkt het bij een korte stoot gas (sprintje) alsof ik soms een rate hoor even.
Zijn dit tandwielen die over elkaar slippen?? Teveel vermogen??

Wie weet er meer over??

Groeten
Arie

Yep, Dit is het effect van sensorloos, de motor moet wat toeren maken voordat het systeem de rotor van de motor weet te volgen en zo de aansturing er naar zet.

Ik had dat setje in een offroad gedaan, en er onstond cogging.
Daarna heb ik hem in een onroad ( HB cyclone s ) gedaan en daar remde die niet.
Dus ik heb het volgende gedaan om hem remmend te krijgen: een andere borsteloze regelaar gepakt en die aangesloten. Daarna een paar keer heen en weer gereden. Toen de standaard regelaar erop gedaan en toen remde die normaal.
( Ik heb geen idee hoe dit kon maarja het werkte:) )

gr koen

Ik rij probleemloos met dit zelfde setje in mijn Xray T2R, heb je de afstelkaart voor de motor er wel bij, het is een vlindergewikkelde motor met bijzonder veel koppel en het lijkt bijna dat je iedere tandje hoort takken, echter bij goeie programmering via de kaart zul je hier helemaal niks van merken tijdens het rijden. Je zult niet eens meer merken dat het een sensorless motor is zo soepel loopt hij, echter veel koppel en daar moet je mee leren rijden, maar je kunt al snel een tandje groter op de motor dan gewone motoren.
Ook de achteruit kan je via de kaart op verschillende manieren instellen namelijk "Reverse Power" Off, LO, MI, of HI.
Bestelnummer van de kaart is volgens mij #50065
Verder kun je Start power, Drag brake, battery type e.d. instellen dus wel belangrijk.

Laatst bewerkt:
@Ghossie

Weet je zeker dt programmeren kan met DIE regelaar??
Staat niets van in de handleiding of op de site??

En zo ja, welek programmeer kaart moet ik dan kopen en waar sluit ik die aan??
Er is nergens een aansluiting over. Of het zou via de ontvangerkabel moeten zijn.

In ieder geval bedankt
Arie

@Ghossie

Weet je zeker dt programmeren kan met DIE regelaar??
Staat niets van in de handleiding of op de site??

En zo ja, welek programmeer kaart moet ik dan kopen en waar sluit ik die aan??
Er is nergens een aansluiting over. Of het zou via de ontvangerkabel moeten zijn.

In ieder geval bedankt
Arie

Maak eens een foto van je combo

Je sluit de ontvanger kabel aan op de kaart.
Dit is de kaart.
cor50065.jpg
Met deze programmeerkaart kun je heel simpel allerlei instellingen van de regelaar oproepen en veranderen. Zo kun je de achteruitfunctie uitschakelen of rustiger zetten, de maximale acceleratie en de drag brake kun je in 4 stappen instellen van rustig tot maximaal, en je kunt kiezen voor een NiMh accu programma zonder limiter, of je kunt hem instellen voor gebruik met een 2 of een 3 cellen Lipo accu, waarbij de regelaar er dan voor zorgt dat de accu niet onder de kritische ondergrens van de lipo accu kan komen.

het is een vlindergewikkelde motor met bijzonder veel koppel en het lijkt bijna dat je iedere tandje hoort takken,

Zit er een vlindertje in die motor dan ofzo? ;)

Maar zoals het in de Topic titel staat is dit geen Vlinder gewikkelde motor(Dat bestaat niet) maar een Delta/driehoek gewonden motor. De meeste brushless motoren zijn over het algemeen ster gewonden waardoor deze minder koppel en snelheid hebben als een Delta gewonden motor met het zelfde aantal wikkelingen.

Via google kan je het verschil tussen een delta en ster gewonden motor wel vinden. Dan is ook wel te zien waarom de Delta meer koppel en snelheid heeft.

Wel is gebleken dat de accu voldoende stroom moet kunnen leveren bij het wegrijden: als de accuspanning te laag wordt, kan toch een vorm van cogging (stotteren) op. Bij gebruik van lipo accu's echter komt het vrijwel niet voor, omdat lipo accu's door hun extreem lage weerstand weinig spanningsval kennen bij hoge belasting. (bron:Pk-Racing)

Back