Afstelling carburateur

• Topicstarter Topicstarter billshot64
  • Startdatum Startdatum
B

billshot64

Guest
Het is voor mij erg lang geleden dat ik wat aan het modelvliegen heb gedaan.
De motor van m'n vliegtuig gaat bij het statioair draaien na verloop van tijd langzamer draaien wacht ik dan nog iets langer dan slaat hij af.
Nu zit er aan de kwikling zijde een klein schroefje waarvan ik weet dat ik het stationair mengsel kan regelen, maar ik weet niet naar welke kant ik moet draaien.
Zelf denk ik dat het mengsel iets te rijk staat en dat ik daarom het schroefje met de wijzers van de klok mee moet draaien om het mengsel armer te krijgen.
Is dit juist of praat ik uit m'n nek.
Enne ik kan het aan niemand vragen geen club, ik woon in Thailand spreek maar een beetje Thais en het zijn hier wild vliegers en niemand maak zich druk over geluids overlast.

biilshot

billshot64 zei:
Zelf denk ik dat het mengsel iets te rijk staat en dat ik daarom het schroefje met de wijzers van de klok mee moet draaien om het mengsel armer te krijgen.
[/size]

Klopt. Wel met hele klijne slagen doen, de meeste motoren zijn heel gevoelig op de stationairschroef.

Succes

Eerst de carb goed schoonmaken, doorblazen, o-ringetjes checken.
Er kan namelijk ook vuil inzitten waardoor hij dit doet.
De stationairschroef nog geen kwartslag indraaien en gewoon proberen, als het erger wordt dan eerst terugdraaien en daarna hetzelfde naar de andere kant doen.

Marijn van D. zei:
billshot64 zei:
[/size]

Klopt. Wel met hele klijne slagen doen, de meeste motoren zijn heel gevoelig op de stationairschroef.

Succes

Sorry jongens maar het klopt niet helemaal. Het belangrijkste om weten is of je bij de carburator van die motor stationair de lucht of de brandstof toevoer regelt. Sommige carburators werken met het "airbleed" principe. Bij deze carburators werkt het indraaien/uitdraaien van de stationaire vijs juist omgekeerd!!! Hoe meer je de vijs toedraait hoe minder lucht wordt voorzien in het mengsel waardoor de motor rijker zal gaan draaien. Het werkt dus juist omgekeerd aan een "normale" carburator. Het belangrijkste is uiteindelijk om eerst te bepalen onder welk van deze twee principes je carb werkt voor je verder gaat met het afregelen ervan.
Je kan zien of je carburator van het airbleed type omdat er vooraan de carburator een klein luchtgaatje is voorzien.

Stevo

billshot64,

Misschien is het handig om even helemaal over nieuw te beginnen.
Ik denk niet dat iemand kan vertellen hoe je de motor af moet stellen zonder te weten om welke motor het gaat.

Dus welke motor is het, welke size motor is het. wat voor een propeller draai je? Post eens iets meer informatie, misschien dat dan mensen wakker schieten die ervaring hebben met dezelfde motor.

Stevo zei:
Marijn van D. zei:
billshot64 zei:
[/size]

Succes

Sorry jongens maar het klopt niet helemaal. Het belangrijkste om weten is of je bij de carburator van die motor stationair de lucht of de brandstof toevoer regelt. Sommige carburators werken met het "airbleed" principe. Bij deze carburators werkt het indraaien/uitdraaien van de stationaire vijs juist omgekeerd!!! Hoe meer je de vijs toedraait hoe minder lucht wordt voorzien in het mengsel waardoor de motor rijker zal gaan draaien. Het werkt dus juist omgekeerd aan een "normale" carburator. Het belangrijkste is uiteindelijk om eerst te bepalen onder welk van deze twee principes je carb werkt voor je verder gaat met het afregelen ervan.
Je kan zien of je carburator van het airbleed type omdat er vooraan de carburator een klein luchtgaatje is voorzien.

Stevo

Ook weer wat geleerd bedankt :D

Wel de motor is een Chinees er staat alleen een K op waar die voor staat weet ik niet. De regelnaald voor het stationair toerental is geen airbleed.
Ik heb die regelnaald dus ingedraaid net zolang totdat het toerental naar m'n zin was en dat hij zo goed mogelijk opneem als ik meer gas geef.
Een ieder weer bedank voor de reaktie.

bilshot64

'zo goed mogelijk'.. We gaan natuurlijk alleen voor het allerbeste :wink:
Stel met de gasregeling het toerental zo laag mogelijk in. Houdt het model achterover. Als het toerental duidelijk oploopt, staat stationair nog steeds te rijk. Zakt het toerental iets, niks aan de hand. Zakt het dramatisch of slaat de motor zelfs af, dan staat 'ie stationair te arm.

Bruno jij gaf een goede tip.
Ik wist wel van de kist achterover houden bij controle van het vol vermogen.
Dat dit ook van toepasing is op het stationair toerental wist ik niet.

Bedankt billshot64

Back