afstelling/diepte v/d schroef

• Topicstarter Topicstarter Kasper
  • Startdatum Startdatum
K

Kasper

Guest
als ik met mijn boot 1/4 gas vaar dan hoor je de schroef niet en vaart ie rustig maar zodra ik harder ga dan lijkt het wel of de schroef door de snelheid lucht aan zuigt is dat wel goed? hij borrelt dan!

Oppervlakte of onder water?

Johan,

wat voor 'n soort boot is het, en betreft het een surface- (oppervlakte-) of submerged (onderwater-) prop?
Een surface-prop loopt bij meer dan half gas maar voor de helft in het water en klopt dan aardig bellen; kort voor de overgang van submerged naar surface (wanneer de boot "in plane" komt) worden er o.h.a. inderdaad smerige, gorgelende geluiden geproduceerd; dit is normaal.
Als de prop voor submerged bedrijf bedoeld is hoort er niets te borrelen en is er mogelijk sprake van cavitatie.

En in aanvulling op Johan:
"Cavitatie" is het produceren van gasbellen rond de schroef.
Door de snelheid van de schroef heerst er voor de schroef onderdruk.
Water gaat eerder koken bij onderdruk, en dat gebeurt in feite hier ook.
Het zijn dus geen luchtbellen, maar gasbellen die je ziet.
Dat kan zelfs bij schaal 1:1 schepen op grote diepten voorkomen: onderzeeers doen er alles aan om cavitatie te voorkomen, omdat het geluid produceert. Bij onze modelbootjes gaan schroebladen veel sneller dan bij de echte schepen en zitten de schroeven veel dichter onder het oppervlak. Veel meer kans op cavitatie dus.
Nadelen van cavitatie:
- je schroef is minder rendabel (hij drukt geen water weg, maar gas)
- je schroef kan zelfs beschadigen (bij een nylon schroef die op grote
snelheid heeft gedraaid, kan de rand van de schroef rafels vertonen)
- je verbruikt meer energie die niet wordt omgezet in snelheid
Remedie tegen cavitatie:
Schroef met minder spoed
lager toerental

Roel

prop goed scherpen schijnt ook goed te helpen, dan "slaat" ie minder op 't water..... :roll:

Back