En in aanvulling op Johan:
"Cavitatie" is het produceren van gasbellen rond de schroef.
Door de snelheid van de schroef heerst er voor de schroef onderdruk.
Water gaat eerder koken bij onderdruk, en dat gebeurt in feite hier ook.
Het zijn dus geen luchtbellen, maar gasbellen die je ziet.
Dat kan zelfs bij schaal 1:1 schepen op grote diepten voorkomen: onderzeeers doen er alles aan om cavitatie te voorkomen, omdat het geluid produceert. Bij onze modelbootjes gaan schroebladen veel sneller dan bij de echte schepen en zitten de schroeven veel dichter onder het oppervlak. Veel meer kans op cavitatie dus.
Nadelen van cavitatie:
- je schroef is minder rendabel (hij drukt geen water weg, maar gas)
- je schroef kan zelfs beschadigen (bij een nylon schroef die op grote
snelheid heeft gedraaid, kan de rand van de schroef rafels vertonen)
- je verbruikt meer energie die niet wordt omgezet in snelheid
Remedie tegen cavitatie:
Schroef met minder spoed
lager toerental
Roel