afstelling electro auto's (indoor racing)

• Topicstarter Topicstarter eddepet
  • Startdatum Startdatum
E

eddepet

Guest
hallo,

ik wil graag wat vragen over afstellingen van rc electro auto's.
ik rij met een ta05 carbon met een brushless motor en lipo accu.
de auto heeft erg veel power en een onwijze acceleratie.

maar ik wil graag weten of er misschien mede hobbyisten zijn die
mij tips kunnen geven over het afstellen van de auto.
en dan bedoel ik .
wiel standen,schokbrekers en misschien nog meer dingen die ermee te maken hebben
om de auto goed en snel over te baan te laten racen.
nu breekt hij erg snel uit,ik heb andere rijders laten rijden die wel verschrikkelijk
snel met hun rc auto over de baan knallen,maar toen ze met de mijne reden bakte ze er ook niets van.

ik ben nog lang niet de beste rijder maar het gaat toch rustig aan beter en beter.

ik hoop dat er iemand is die wat tips voor me heeft,en er ook echt ervaring mee heeft.

b.v.d. eddy

Eeeuh, ik denk dat niemand ervaring heeft met jouw auto op de baan waar jij op rijdt.....
Elke baar heeft een andere afstelling nodig, en er zijn 1001 mogelijkheden.
Kijk eens rond naar SetupSheets, en de banen waarop ze gebruikt zijn.
Dan krijg je een beeld wat je aan kan passen voor het gewenste resultaat.
En ik denk dat de "rijders' waar jij het over hebt ook wel weten wat er aan jouw auto aangepast moet worden, dat hebben zij tenslotte ook met die van zichzelf gedaan.

Bolle

De meeste tips en tricks IVM afstellingen vindt je in het X-ray setup book.
FF googlen en je vindt alles wat je nodig hebt.
Alle uitleg staat er duidelijk in overt wielstanden afstellingen waardes enz enz.
Er zou ook nog een MJ setup boek aankomen en dit zal waarschijnlijk het beste aller tijden zijn maar dat is nog even wachten denk ik.

Groetjes
PQ

hallo,

nu breekt hij erg snel uit,ik heb andere rijders laten rijden die wel verschrikkelijk
snel met hun rc auto over de baan knallen,maar toen ze met de mijne reden bakte ze er ook niets van.

Define : nu breekt hij erg snel
A: Op het rechte stuk.
B: Op het einde van 't recht stuk.
C: Eigelijk vanaf ik rem.
D: Vanaf ik instuur.
E: ineens
F: Vanaf ik gas geef.
G: ik weet ni 't gaat te rap.

Tm

b.v.d. eddy

En die andere racers dan? Die rijden kennelijk wel goed over de baan dus heb je hun alleen laten rijden of heb je ook gepraat met hen over hoe zij de auto's afstellen? Vaak is een basis copiëren makkelijk en werkt goed. Daarna kun je alles op jouw auto fijn afstellen.

Als een auto achter uitbreekt heeft hij daar dus te weinig grip en zal je moeten zorgen dat de auto meer grip achter krijgt.

Generale basis regel is:

- Alles wat je achter harder maakt geeft meer stuur en minder grip achter.
- Alles wat je voor harder maakt geeft minder stuur en meer grip achter.

Ik denk dus dat je een tussenweg moet gaan vinden door de voorkant harder en de achterkant zachter te maken. Verander steeds één ding aan de auto en ga dan kijken wat het gedaan heeft.

De banden zijn ook erg belangrijk.
Ik reed eerst een paar rondjes op het circuit met mijn ta05r en elke bocht vloog ik uit. Hij stuurde gewoon niet. (standaard tamiya banden)
Ik had toevallig nog bandjes liggen die ik een keer voor de lol had gekocht.
Dit waren sorex 28r banden en sindsdien kan ik bijn elke bocht volgas door.

Dus banden maken echt het meeste uit als je die nog niet hebt.

hartstikke bedankt voor de reacties,denk dat ik hier al het een en ander mee kan!
en i.d.d. hij breekt uit in de bochten,rechtuit gaat super remmen gaat ook probleem loos.
maar als ik lekker vlot door een bocht wil dan breekt hij al heel erg snel uit.

ik rij met 20r sorex,en we rijden daar op een indoor tennisbaan vloer....zeg maar tapijt achtig/kunstgras....

voor eventueel nog meer tips,alles is welkom!

tnx eddy

Rustig op het gas, als je met veel beleid je gas behandeld zul je veel bereiken.

Heb ik ook lang gedacht, maar tot ik eens met een ander zijn auto reed.
Bleek dat je daarbij een flinke dot meer gas kon geven voordat die uitbreekt.
Ja zo win je natuurlijk veel seconden.

Ook een goeie tip, rij eens met een ander zijn auto. Zo weet je tenminste waar je naartoe moet werken.

TM

Denk dat hij in de bocht bedoelt.

Denk niet dat het zo simpel is Emiel, is het bocht in (off power), bocht uit (on power) of in het midden van de bocht (neutral power)
Voor elk probleem is een andere oplossing.

MJ

Dat klopt.
Maar het gebied is al wel kleiner geworden.
Het is makkelijker als hij zin setup hier zo posten.
Is makkelijker helpen.

Zaterdag en zondag weer Mol. de week er op ben ik bij de www.ktm-dag.nl.
Moet daar op letten dat alle vlaggers op hun plaats staan.
Zal wel weer regenen als ik buiten moet staan. Op de quad day was het bloed heet en stond ik midden in de branden de zon en stof van al geweld wat voorbij kwam.

Tot mol Meneer Joossens.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back