M
Mark70
Guest
Goedendag iedereen,
ik heb geen modelbouw vliegtuigje, maar toch een vraag over het gebruik van dezelfde brandstof en afstellingen
het gaat om een 70cc motortje, origineel loopt het op euro98, maar ik wil hem op methanol+nitro laten lopen voor wat meer vermogen.
ik heb het er laatst gewoon in gegooid zonder echt af te stellen, alleen de brandstof/lucht verhouding.
(verhouding methanol/nitro/olie resp. 85%/10%/5%)
in principe liep het wel gelijk, maar het probleem is dat ik onwijs last heb van detonatie(zelfontbranding).
aangezien dit niet goed is voor het motortje en vermogen kost zou ik wat richtlijnen willen weten.
hij draait dus gewoon met een vonkende bougie, 10 graden voorontsteking. (ontsteking is traploos instelbaar)
compressieverhouding is op dit moment 1:14 ongeveer, met een kopspeling (squish) van 0,60mm.
het probleem was zelfs zo erg dat toen ik de ontsteking uitschakelde het motortje gewoon 10.000 toeren bleef draaien.
(normaal stationair is 2000-3000)
hij was gewoon rond de 70-80 graden, niet overdreven heet dus.
bedrijfstoerental ligt rond 14.000-15.000.
om het detoneren tegen te gaan moet ik (in mijn ogen logischerwijs) OF de voorontsteking verlaten, OF de compressie verlagen.
iemand een idee ?
zou 5% olie genoeg zijn ?
op euro98 liep hij prima met 2,3% olie.
alvast bedankt
ik heb geen modelbouw vliegtuigje, maar toch een vraag over het gebruik van dezelfde brandstof en afstellingen
het gaat om een 70cc motortje, origineel loopt het op euro98, maar ik wil hem op methanol+nitro laten lopen voor wat meer vermogen.
ik heb het er laatst gewoon in gegooid zonder echt af te stellen, alleen de brandstof/lucht verhouding.
(verhouding methanol/nitro/olie resp. 85%/10%/5%)
in principe liep het wel gelijk, maar het probleem is dat ik onwijs last heb van detonatie(zelfontbranding).
aangezien dit niet goed is voor het motortje en vermogen kost zou ik wat richtlijnen willen weten.
hij draait dus gewoon met een vonkende bougie, 10 graden voorontsteking. (ontsteking is traploos instelbaar)
compressieverhouding is op dit moment 1:14 ongeveer, met een kopspeling (squish) van 0,60mm.
het probleem was zelfs zo erg dat toen ik de ontsteking uitschakelde het motortje gewoon 10.000 toeren bleef draaien.
(normaal stationair is 2000-3000)
hij was gewoon rond de 70-80 graden, niet overdreven heet dus.
bedrijfstoerental ligt rond 14.000-15.000.
om het detoneren tegen te gaan moet ik (in mijn ogen logischerwijs) OF de voorontsteking verlaten, OF de compressie verlagen.
iemand een idee ?
zou 5% olie genoeg zijn ?
op euro98 liep hij prima met 2,3% olie.
alvast bedankt
