afstelling grote motor

• Topicstarter Topicstarter Mark70
  • Startdatum Startdatum
M

Mark70

Guest
Goedendag iedereen,

ik heb geen modelbouw vliegtuigje, maar toch een vraag over het gebruik van dezelfde brandstof en afstellingen

het gaat om een 70cc motortje, origineel loopt het op euro98, maar ik wil hem op methanol+nitro laten lopen voor wat meer vermogen.
ik heb het er laatst gewoon in gegooid zonder echt af te stellen, alleen de brandstof/lucht verhouding.
(verhouding methanol/nitro/olie resp. 85%/10%/5%)

in principe liep het wel gelijk, maar het probleem is dat ik onwijs last heb van detonatie(zelfontbranding).
aangezien dit niet goed is voor het motortje en vermogen kost zou ik wat richtlijnen willen weten.

hij draait dus gewoon met een vonkende bougie, 10 graden voorontsteking. (ontsteking is traploos instelbaar)
compressieverhouding is op dit moment 1:14 ongeveer, met een kopspeling (squish) van 0,60mm.

het probleem was zelfs zo erg dat toen ik de ontsteking uitschakelde het motortje gewoon 10.000 toeren bleef draaien.
(normaal stationair is 2000-3000)
hij was gewoon rond de 70-80 graden, niet overdreven heet dus.
bedrijfstoerental ligt rond 14.000-15.000.

om het detoneren tegen te gaan moet ik (in mijn ogen logischerwijs) OF de voorontsteking verlaten, OF de compressie verlagen.
iemand een idee ?

zou 5% olie genoeg zijn ?
op euro98 liep hij prima met 2,3% olie.

alvast bedankt :)

bedankt voor de link, wist al enigzins hoe een gloeiplug werkte.

maar volgens mij moet het met een bougie ook gewoon kunnen draaien, daarbij laat ik de bougie liever zitten vanwege het draaien met afterrun(euro98+olie).
ik gebruik trouwens een denso iridium bougie, kan ik beter platina nemen ?
(denso site werd ik niet wijzer van)

ik weet overigens ook dat bij methanol meestal een compressieverhouding wordt gebruikt van 1:17-19.
ik vraag me af hoeveel invloed de nitro daarop heeft.

Dat je last hebt van detoneren vind ik vreemd. Methanol zal normaalgesproken veel minder snel detoneren en dus kan (moet) de compressie hoger liggen dan bij een benzinemotor. Ook de ontsteking kan vroeger, omdat methanol langzamer verbrandt. Ik denk eerder dat je motor veel te schraal loopt, aangezien je met dezelfde hoeveelheid lucht 2x zoveel methanol als benzine kunt verbranden. Een normale benzinecarburateur kan deze hoeveelheden niet leveren. Je zult dus grotere naalden of een andere carburateur moeten monteren (dat je motor niet warm wordt is logisch, aangezien methanol snel verdampt en daardoor veel hitte afvoert) Als dit gelukt is, kan het zijn dat je ontsteking niet zwaar genoeg is om de grotere hoeveelheid mengsel te doen ontbranden, dus zal je die (misschien) ook aan moeten passen. op zich is een benzinemotor prima om te bouwen naar methanol (kijk maar naar de racerij, dwz dragracing, indicars en tractorpulling), ht heeft echter wel wat voeten in aarde.

ik weet dat methanol langzamer ontbrand dan benzine, ik weet ook dat nitro sneller ontbrand, daarom heb ik in eerste instantie het tijdstip even gelijk gelaten.

blijkbaar heeft nitro een veel grotere invloed dan ik dacht, of ik zie iets over het hoofd.

ik denk niet dat ik last heb van een te arm mengsel, aangezien mijn carburateur (JHC 24mm van een kart met 2 stelschroeven) genoeg mengsel door zou moeten laten.
de verkoper zei in ieder geval dat dit geen probleem moest zijn.

de ontsteking moet het in mijn ogen ook aan kunnen, aangezien je zelfs zonder vonk deze hoeveelheid mengsel kunt verbranden.

het probleem werd erger naarmate de motor van 40 naar 80 graden steeg.

ik zal van de week eens testen met een grotere squish(kopspeling) waardoor de compressie ook lager wordt, ontstekingstijdstip kan ik vrij simpel verstellen tot 0 graden, dus dat kan on site :)

bedankt voor de antwoorden en ideeen tot nu toe :)

Ik bedenk met net iets. Heb je eerder deze motor op benzine laten lopen? En zo ja, heb je de motor voordat je overschakelde op methanol ontkoold?

de motor is zo goed als nieuw in elkaar gezet en heeft hiervoor nog geen uur op euro98 gedraaid.

geen koolaanslag dus, wat zou er kunnen gebeuren als dat wel het geval is ?

De koolstof zou kunnen gaan gloeien, wat een verklaring zou zijn voor het detoneren (zeker als het erger wort als de motortemperatuur oploopt)

Blijkbaar gloeit er dan toch nog "iets" ,omdat je zelf al aangaf dat de motor bleef lopen na het uitgeschakelen van de onsteking.
Eric.

Ik heb laatst iemand horen beweren dat de compressie voor een nitro motor 1:8 zou zijn. Heb daar zelf geen kaas van gegeten, maar kan mij voorstellen dat je met een veel hogere compressie een dieselprincipe krijgt, waardoor er niet iets hoeft te gloeien/vonken?

Denk toch dat hij te arm staat. Hierdoor word hij inwendig te heet waardoor het kleinste scherpe randje in de verbrandingskamer al voor zelfontbranding zorgt. Om een goed mengsel te krijgen moet de hoeveelheid brandstof bijna verdubbelen tov. benzine! Je kunt hem het beste eerst zo rijk zetten dat hij blijft viertakten en van hieruit armer zetten tot hij weer goed loopt. Houd er ook rekening mee dat rubber afdichtingen die benzine bestendig zijn vaak niet tegen methanol kunne en andersom.

ik meet de temperatuur onder de bougie, daar was hij nog geen 80 graden, dus ik denk dat dat het probleem niet is geweest
(met euro98 werd hij wel eens boven de 150 graden)

compressie verhouding van 1:8 ?
met hoeveel % nitro zou dat dan geweest zijn ?

uit mijn berekening kwam dat hij bijna 2,5x zoveel brandstof nodig heeft tov euro98.
maar dat zit denk ik ook wel goed.
hij rookte ook redelijk veel naar mijn idee, wat zou betekenen dat hij eerder te rijk staat.. of komt dat door de olie ?

Die 1:8 kan ik eigenlijk nergens terugvinden, zal ik dus fout herinnerd hebben.

@Hezik: Die compressieverhouding van 1:8 zou wel kunnen kloppen, er zijn namelijk twee "leerscholen" m.b.t. het berekenen ervan. Bij de oude methode wordt de inhoud van de cilinder gemeten (boring x slag, + inhoud verbrandingskamer) en vervolgens gedeeld door de inhoud van de verbrandingskamer) Voor de nieuwe methode wordt alleen het deel van de slag boven de uitlaatpoort gemeten, omdat men ervan uitgaat dat , zolang de uitlaatpoort open staat, er nog geen compressie plaatsvindt. Als men in het eerste geval op een compressie van 15:1 uitkomt, kan dit in het tweede geval zomaar 8:1 zijn.

Wat een normale compressieverhouding is voor een methanolmotor weet ik zo snel niet meer uit mijn hoofd. Zoals je misschien weet heb ik ca. een jaar geleden ook een benzinemotor omgebouwd naar methanol. Ik zou eens moeten kijken of ik mijn berekeningen terug kan vinden.

@Mark70: Nogmaals, je motor wordt minder warm, omdat methanol veel beter koelt dan benzine (bijna 4x zo goed, 472Btu/lb tegenover 135Btu/lb voor benzine) Het is niet voor niets dat in dragracing en tractorpulling geen gebruik wordt gemaakt van waterkoeling (de koelkanalen worden zelfs volgegoten met een soort cement, om het blok te versterken)

Bij een benzinemotor zal de lucht/brandstofverhouding rond de 12,5:1 liggen. Bij methanol zal dit eerder 5,5:1 zijn. Je kunt dus ca. 2,25 maal zoveel brandstof verbranden. De meeste benzinecarburateurs redden dit niet, simpelweg omdat er geen naald voor te krijgen is die groot genoeg is. In dat geval moeten dus de kanalen in de carburateur worden opgeboord of een andere carburateur worden opgebouwd.

Ik weet niet of je het boek "Two stroke performance tuning" van A. Graham Bell kent, zo niet dan kan ik je van harte aanbevelen om dit eens te lezen. er staat enorm veel bruikbare informatie in.

EDIT: ik zie net dat ik mijn ombouwprojectje nooit op het forum heb laten zien! Hierbij een foto: Robin NBT-415 (40cc tweecilinder lijn)
img_7369.jpg

Filmpje:
[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb het boek van graham bell gelezen :)
ook het gedeelte over carburatie etc.
hij had het over 2,3x grotere brandstof/luchtverhouding.
(dat was echter met pure methanol, nitro vergroot die factor nog eens)

ik gebruik het blok voor een scooter:
http://www.scooterclub.nl/mark/genemuiden/joel-vs-mark.jpg
http://www.scooterclub.nl/mark/acevo/DSCN2052.MOV

ik heb overigens wel al eens getest met een NX kit, dit was echter gewoon met de standaard afstellingen en dat werkte prima het was een natte kit met een nozzle met 2 sproeiers voor de NX en de extra benzine.
gaf een leuke 50% winst in vermogen, alleen kom ik dan in een andere klasse te rijden :P

http://www.scooterclub.nl/mark/koopmans nx/nx_34pk_run06.avi

ik gebruik trouwens de gewone europese versie om de compressieverhouding te berekenen (met de totale cilinder inhoud dus)
volgens mij gebruiken ze die andere methode alleen in japan.

iedereen bedankt voor de antwoorden :)

edit:
de kanalen in mijn carb zien er al vrij groot uit, de carb kan ik gewoon afstellen met 2 stelnaalden (hoge en lage toeren)
dus zonder sproeiers.

ron van sommeren zei:
Huibert zei:
Denk toch dat hij te arm staat. Hierdoor word hij inwendig te heet waardoor het kleinste scherpe randje in de verbrandingskamer al voor zelfontbranding zorgt ...
Hoe werkt dat Huibert?
Bij een arm mengsel wordt de verbrandingstemperatuur door het hogere zuurstof gehalte en minder koelend effect v/d brandstof hoger. Gelijk geld dit ook voor de Pe (druk aan eind compressie). Wanneer je nu bv. een aluminium koppakking gebruikt waarvan een randje in de verbrandingskamer komt wordt dit plaatselijk zo hheet dat dit het mengsel kan aansteken, dus al voordat de vonk komt. Ditzelfde geldt ook als er een scherpe rand of braam ergens zit, dit soort randjes worden gewoon slechter gekoeld. En dat zo'n randje ergens zit word wel aangetoond door het blijven lopen van de motor met uitgeschakelde onsteking, en het hoge toerental wijst ook op een mager mengsel.

Ik denk eindelijk het probleem te hebben gevonden.

De gasklep heeft een gaatje voor de luchttoevoer voor het stationair lopen.

Ik denk dat dat gaatje teveel lucht doorlaat waardoor ie eigenlijk doet alsof er al gas wordt gegeven.

Helaas zijn er geen gaskleppen met kleinere gaatjes, dus dat ga ik maar even solderen :P

u hoort nog van mij, mocht het iemand interesseren :oops:

Natuurlijk zijn we geinteresseerd 8) .
Je hebt het over een gaatje in de gasklep en niet de choke-klep?

Groeten,

Eric.

Back