Afstelling gyro.

Hoi allemaal.

Ik heb 2 maanden geleden een SJM400V2 gekocht als opvolger voor de honey-bee FP.
Als ik van te voren wist wat er nog allemaal aan moest gebeuren om de heli goed te laten vliegen , had ik deze heli waarschijnlijk niet gekocht.
Maar goed, ik heb hem, dus moet ik het er ook maar mee doen.
Na een aantal zeer goede tips is het uiteindelijk toch gelukt om de heli te laten vliegen. I.p.v de originele bladen zitten er nu trex 325 bladen op.
Flybar en zwaardere paddles zijn ook van de trex. En wat nog wel het meest noodzakelijk was is een upgrade van de staart naar de V3 versie.
Na de nodige problemen van het afstellen van de staart/gyro heb ik gisteren mijn eerste vlucht gemaakt. Ondanks de wind Hovert de heli erg stabiel na deze veranderingen.
Het probleem zit hem nu nog in de afstelling van de gyro.
Servohevel staat netjes op 90 graden. Gyro eerst afgesteld in normal mode doormiddel van verschuiven van de servo. De staart drift nauwelijks meer in normal mode.
Dan overschakelen in heading hold. Dit moet dan goed zijn zou je zeggen.
Niet dus. De servohevel kruipt langzaam naar de andere kant. Dit proberen eruit te trimmen met subtrim. Daarna heb ik pas de eerste vlucht kunnen maken. Bij de volgende accu moet ik deze instellingen weer veranderen om de staart recht te houden, dus bij elke vlucht. Ik kom hier dus niet uit.
Wat kan ik hier aan doen. Heeft iemand hier een oplossing voor??
Is het misschien verstandig om een andere gyro aan te schaffen??
Het gaat om een Protech NT410 gyro.

Groet: Adrie:)

Als je toch bezig bent met hier en daar upgraden (geintje) ;)...
Je hebt gedaan wat je moet doen wat betreft de mechanische afstelling, ik ga ervan uit dat alles soepel en spelingsvrij loopt van servo naar staartblaadjes.
Een andere gyro lost dan je staart probleem gewoon op, punt.
Subtrimmen is eigenlijk nooit een oplossing, moet je ook nooit doen met een gyro, de gyro moet zelf de staart houden.
De gevoeligheid is eigenlijk het enige wat nog afgesteld kan worden.
Mijn mening is, nooit bezuinigen op electronica.
Het hoeft geen "top" spul te zijn, maar wel goed.
Je kan een een goedkope heli goed laten vliegen op een goede regelaar, goed centrerende snelle servo's en een goede Gyro.
Een hele dure heli vliegt nog steeds als een krant op goedkope electronica....
Een GY401 of een Logictech LT2100 i.c.m. een digitaal servootje zou het perfect doen op de SJM denk ik (misschien wel ergens 2e hands te vinden..).

Grt.
Eric

Dank je voor je reactie,
Ik zal nog een keer proberen om de staart zo goed als mogelijk af te stellen in normal mode, met de trim en subtrim op 0%.
Nu is het wel zo dat ondanks de staartupgrade er nog een minimale speling aanwezig is , maar heel erg weinig.
Ik gebruik momenteel deze servo's:

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Digital high torque bearing servo 13.5g/2.2kg/.09sec $18.85

Deze lopen als een zonnetje.
Nu vraag ik mij af of de gyro die ik gebruik wel geschikt is om digitale servo's aan te sturen.
Er is geen mogelijkheid om te schakelen tussen analoog en digitaal.

Als nou de gyro het probleem is zal ik toch moeten gaan kijken voor een 401. Dan moet het maar direct goed.

Wil iemand een protech NT410 ruilen tegen een GY401;)

Hoi superior,

Omdat je al met helies gevlogen hebt neem ik aan dat je wel weet hoe je een gyro monteerd dus: mooi vlak en met de juiste mousse eronder, kabeltjes niet strak, enz.....
Dat zal wel in orde zijn.;)

Die protech gyro lijkt inderdaad géén speciale mode te hebben voor digitale servo's maar dat neemt niet weg dat je evengoed een digitale servo mag gebruiken. Hij zal alleen niet geheel tot z'n recht komen.
Bij een gyro met een speciale mode voor digitale servo's wordt die servo dan met een hogere frekwentie aangestuurd zodat de servo beter presteert. Zet je daar dan per ongeluk een analoog geval op dan is het byebye....

In de handleiding (hier: http://www.protech.be/Manuals/PRO302manual web.pdf) van je gyro staat daar inderdaad niks over.
Maar daar staat wel het volgende:

3• Zet de schakelaar AUX in de heading hold positie:
De staartrotorservo zal naar een zijde beginnen driften.
4• Stel de staartrotortrim (bij voorkeur de subtrim) zo in dat
het driften minimaal is. Het is normaal dat de servo nog
een klein beetje blijft driften.

Mij is altijd verteld dat je NOOIT mag trimmen in HH mode en dat het normaal is dat de servo een klein beetje blijft driften lijkt me ook niet echt normaal...;)

Maar een paar vraagjes nog: hoe hoog staat de gevoeligheid in gewone mode en in HH mode? Zij raden 50% aan als standaard om te beginnen.
Heb je de revomix in je zender ook wel uit staan?

Laatst bewerkt:
Ik ben net te laat, maar ik wilde ook even wijzen op de revomix. Veelgemaakte fout. Moet zeker op 0 staan.

Er is mij meerdere keren gezegt dat je nooit mag trimmen. Zowel in normal mode als heading hold.
Een beetje tegenstrijdig dus dat het in de gebruiksaanwijzing wel staat.
Als ik dit niet doe dan draaid de staart weg in heading hold. (dus na de staart in normal mode te hebben afgesteld) Ik moet dan wel subtrimmen om het nalopen van de staart tegen te gaan. Dan pas blijft de staart redelijk op zijn plaats.Bij de volgende accu drift de servo opnieuw, dus moet ik opnieuw subtrimmen. Heel vreemd dus

De gain staat op 40%. Ben begonnen bij 50, maar de staart begon dan te trillen, dus ik ben uitgekomen op 40%
Heeft de invloed van de gain in normal mode dan ook invloed hierop???

Waar ik ook een beetje mee zit dat deze gyro geen servo limit heeft
Ik gebruik al een kleine servohevel maar de uitslagen zijn nog veel te groot.
Geen idee hoe ik de uitslagen kan reduceren.

Ik gebruik een Futaba FG12. De term revomix ben ik in deze zender niet tegengekomen. Elke mogelijke mixer die ik ben tegengekomen in de zender staan uitgeschakeld. Wat is revomix trouwens???;)

Laatst bewerkt:
pitch to rudder is uitgeschakeld. Bij ons op de club is er ervaren helivlieger. Vanwege een langlopende hernia ben ik (nog) niet in staat om bij hem langs te gaan. Misschien doe ik toch iets verkeerd, maar ik kan het mij bijna niet voorstellen. Morgen nog maar eens een poging wagen.

Ik las dat je nog wel een klein beetje speling had op de staart...?
Die kan er wel voor zorgen dat je staart heel langzaam toch wegdrift....
Trimmen of subtrimmen is op de meeste gyro's nutteloos. Zoals je al ondervonden had moest je bij elke wisseling van de batterij die trim weer aanpassen; dat komt omdat je gyro die nieuwe getrimde waarde bij opnieuw inschakelen als nulpunt ziet en dus weer gaat driften.

Probeer de staart zoveel als mogelijk spelingvrij te krijgen. Je had de servohevel al op 90 graden staan en da's prima. als je heli in normal mode dmv het schuiven van de servo redelijk stabiel blijft dan moet de HH mode hem zeker stabiel kunnen houden. Ook telt mee de snelheid waarmee je servo de boel kan corrigeren. zoals gezegt is een digitale servo vaak wat sneller zodat je het wegdriften van de staart niet zo merkt omdat de servo het op tijd kan corrigeren.
Ook belangrijk is de juiste servo-hevel uitslag.
Ik las dat je al de kleinste hevel gemonteerd had maar dat de uitslag nog steeds te groot is. Probeer dit niet weg te trimmen met de "travel-adjust" opties in de zender. De meeste gyro's werken het best als ze aan alle kanten een 100% travel van de servo hebben. Probeer in jouw geval toch te kijken of je de hevel nog korter kan krijgen...wellicht een andere hevel van een ander type servo die erop past. Je hebt de beste instelling als je hevel maximaal kan uitslaan terwijl de pitchslider op de staart nergens tegenaan komt.

Het afstellen van de travel adjust werkt inderdaad niet.
Je verminderd dan ook de gevoeligheid van de gain.
Ik heb gisteravond nog eens gekeken naar de instellingen in de zender.
Ik ben er toen achter gekomen dat er iets niet klopte. Ik heb een schakelaar toegewezen om de gyro in normal mode en in HH mode te schakelen. Ik ben er achter gekomen dat deze schakelaar de gyro in en uitschakelde en niet van normal naar HH. Foutje;) Dus terwijl ik dacht dat de gyro in normal mode stond was in werkelijkheid de gyro uitgeschakeld.
Dat gaat niet werken zo natuurlijk. Is nu inmiddels opgelost.

De stuurstang zit vast met een kunsstof kwiklink op de servohevel. Als ik nog verder naar binnen ga komt de kwiklink tegen de behuizing van de servo. Nu heb ik nog een paar kogellinks liggen die ik hiervoor goed kan gebruiken. Ik moet dan wel de stuurstang aanpassen maar dat is geen probleem.

We gaan dus nu nog maar een beetje knutselen aan de heli.:D

Sommige ball's hebben een klein opstaand randje aan de kant waar deze tegen de hevel aangeschroeft wordt. Dat randje kun je prima met een dremel weghalen waarna de ball de behuizing van je servo niet meer raakt.

Finless op Helifreak.com heeft daar een prima video over gemaakt en laat zien hoe je dat het beste kunt doen.

Nou, ik ben nog een beetje aan het knutselen geweest en ik kan zeggen dat alles opgelost is.
Ik had nog een ballink liggen en kon heel makkelijk de stuurstang aanpassen. Er blijft zelfs nog wat ruimte over tussen de sliders.
De pirorate is nog heel snel. Het vliegt als een eitje.
Bedankt voor alle hulp. Ik ga nog maar even een accu laden.:)

Hoi Superior,
Dan is het ondertussen opgelost...mooi zo.;)

Ik heb een schakelaar toegewezen om de gyro in normal mode en in HH mode te schakelen. Ik ben er achter gekomen dat deze schakelaar de gyro in en uitschakelde en niet van normal naar HH. Foutje Dus terwijl ik dacht dat de gyro in normal mode stond was in werkelijkheid de gyro uitgeschakeld.

Dat begrijp ik niet goed. Ik weet geen andere manier om een gyro via de zender uit te zetten dan wanneer je de gevoeligheid op 0% zet en dan valt er echt niet mee te vliegen.
Dus kan je mij (ons) effe uitleggen wat er nu net fout was? Ik ben nogal nieuwsgierig van aard en als ik iets kan bijleren dan is dat altijd meegenomen...;)

Ik ga nog maar even een accu laden.

Buiten vliegen bij dit weer? Bestaan ze dan toch nog....de ECHTE KERELS.....:p

Laatst bewerkt:
Hoi Slomo.

Om de gevoeligheid en te kunnen switchen tussen normal mode en HH mode moet de enkele draad van de gyro in aansluiting 5 worden geprikt.
In de FG12 heet deze funktie" Gyro" . Voor andere zenders zou dit "aux" kunnen zijn.
Om dit programma "gyro" te kunnen gebruiken moet deze funktie geactiveerd worden. Dit kun je doen door het programma op "on " te zetten, maar dit kun je ook doen door een schakelaar toe te wijzen om het in en uit te schakelen.
Staat het programma uit dan werkt de tail servo wel, maar zonder dat de gyro in normal of HH mode staat. Volgens mij werk de gyro dan als een doorgeefluik. En de tail servo werkt ook iets langzamer. Maar ik heb wel zo gevlogen in de veronderstelling dat de gyro in normal mode stond.
Helemaal begrijpen doe ik het zelf ook niet.
Misschien zijn er helivliegers die zelf ook met deze zender vliegen of met de 14 MZ, die is vrijwel het zelfde qua programmering. Die kunnen wel uitleggen hoe het precies in elkander steekt.

Wat het vliegen betreft vlieg ik in de achtertuin. Het is daar een beetje beschut en goed genoeg om een beetje te hoveren.We zijn wel wat gewend in Zeeland;)

Morgen zijn er weer een paar vluchtjes gepland hoor.
De staart heeft nog wel de neiging om iets te driften dus ik moet wel een paar tikjes trimmen. Daar kom ik denk ik niet onderuit.
De kogellink op de servohevel gaat nog een beetje stroef.
Maar dat slijt nog wel een beetje in in. Dan zal het wel iets beter gaan. Over de accu's en de motor ben ik zeer tevreden. Zeker in deze temperaturen wordt het nog geen eens handwarm bij 9 minuten hoveren. Verbruik van de accu's is tussen de 1800 en 1900 mah. Zijn 2350 mah accu's. Dus nog netjes binnen de 80% van de voledige capaciteit. :)

Hoi Superior, bedankt voor de uitleg. Ik zie dat in mijn zender (FF10) bij het gyro-menu een mix staat die in en uit te zetten gaat. Dat zal dan waarschijnlijk dezelfde functie zijn als bij jouw zender.
Ik zal er de handleiding maar es bijnemen om te zien wat dat allemaal is..;)
Weer iets om in de gaten te houden bij het programmeren dus.

Wat het vliegen betreft vlieg ik in de achtertuin. Het is daar een beetje beschut en goed genoeg om een beetje te hoveren.We zijn wel wat gewend in Zeeland

Haha, respect man!! Ik krijg het al koud als ik er nog maar aan denk....;)

Back