Afstelling RC wagens t.o.v. gewone auto's

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door corvette, 25 okt 2004.

  1. corvette

    corvette Guest

    Ik stond vandaag bij mijn eigen auto en zat eens te kijken hoe de wielen staan.

    Nu heb ik een 1:5 onroad gehad en daar moest je dingen zoals camber en toespoor zeer extreem instellen. Zelfs zo erg ( vooral achter ) dat het er vreemd uitzag.

    Waarom staan wielen van een normale auto wel recht en zijn dingen zoals camber en toespoor zo extreem bij een RC ?


    Wat me wel opviel is dat bij een CLK ; wat toch een vrij sportieve auto is , het ackerman effect veel meer is dan bij mijn eigen auto ( gewone astra ).
     
  2. d@nnis

    d@nnis

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Weert
    ik denk omdat de meeste ''race'' aanpassingen ten koste gaan van het comfort....en dat is bij een personenauto belangrijker dan met 165 de bocht om gaan !
     
  3. corvette

    corvette Guest

    Ok , maar waarom heeft een kart het dan zelfs niet zo extreem ?
     
  4. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    als je naar een DTCC wedstrijd kijkt zie je dat die wielen inmens schuin staan en erg veel CAmber hebben.
    een Kart is erg laag bij de grond en zal niet omvallen in de bocht, dus die wielen hoeven niet zo schuin, een BMW M3 is hoger en heeft dus een hoger top gewicht inde bochten. vandaar dat zijn wielen ook schuiner staan.

    Groet Robo
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Een kart kan achter geen camber en toespoor hebben omdat die 1 rechte as heeft..

    Maar ook gewone auto's kennen camber en toespoor maar zoals aangegeven is dat meer om comford en minder slijtage afgesteld, bij getunde bakkekn zoals een racemodel BMW zie je ook veel meer toespoor en camber staan maar ook de (goed) getunde Honda CRX of Opel GSI zal meer hebben.
     
  6. d@nnis

    d@nnis

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Weert
    een kart zakt niet door z'n vering (lees: heeft geen vering), vandaar dat dat bij een kart niet nodig is...
     
  7. Qlone

    Qlone Guest

    En het is ook niet alsof een kart echt wegligging heeft ofzo :) (alleen als de baan perfect glad is... zo'n ding heeft altijd een volledig contact met de weg, maar een comfort van niks...)
     
  8. corvette

    corvette Guest

    Heeft een Formule 1 dan net zoveel camber en toespoor als een RC ?
     
  9. d@nnis

    d@nnis

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Weert
    wegligging en comfort zijn 2 verschillende zaken, en een kart heeft een hele goeie wegligging en weinig/geen comfort...

    het is: óf, óf.....niet én, én :wink:

    bij karts is het toespoor van de voorwielen ook in te stellen.....en bij sommige frames zelfs camber meen ik
     
  10. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Laten we vooral 't idee van saab met Re-AX niet vergeten, wat eigenlijk een soort active toespoor heeft achter wat de serpent 710 ook kent... overigens heeft de hele auto een meesturende achteras.. dat is MAAR 2 a 3 graden.. en dat zie je niet zo snel op een gewone auto met het blote oog...
    Er zijn dus wel van dit soort 'race' truckjes op gewonen auto's en 'k moet zeggen sinds 'k rc doe let 'k er wel een beetje op en de meeste auto's hebben nagelang het roll gedrag van de auto ook een camber wat daar bij hoort....
     
  11. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Alle auto's hebben dit soort afstellingen. Bij 'normale' personenauto's zijn die afstellingen alleen minimaal omdat de slijtage van banden veel te groot zou worden. Tijdens het rijden van een auto (optrekken, remmen en sturen) verandert de stand van de wielen altijd een beetje. De 'basisafstellingen', de statische wielgeometrie, bepaalt voor een groot deel hoe de wielen zich dan gedragen. Bij een normale auto is dit vaak afgestemd om de auto betrouwbaar door de bocht te sturen, en niet plotsling te laten uitbreken bijvoorbeeld. Bij een raceauto is dit afgesteld op de maximale grip, maar ook met bandenslijtage moet rekening gehouden worden, want om de twee ronden een pitstop schiet ook niet op. Vandaar dat dit wat wisselt van auto tot auto. Ook per team en per automodel scheelt het veel. Elk model auto en iedere constucteur heeft een andere voorkeur van de afstelling.

    Greetzz, Robbert

    P.S.: Degene die hier wat meer (in begrijpelijke taal) over wil lezen, stuur me ff een mailtje of pb, ik heb een profielwerkstuk gemaakt vorige jaar over dit onderwerp.
     
  12. corvette

    corvette Guest

    Dat van die banden slijtage kan wel kloppen.

    "onze" clk wreed banden en die wielen staan vrij extreem.
     
  13. Smiley

    Smiley Guest

    Die banden slijtage heeft te maken met de volgende dingen: ( gewone personenwagen)

    De rolweerstand. ( tussen band en wegdek)
    Te lage banden spanning
    Te hoge banden spanning

    onregelmatige slijtage kan onstaan door:

    banden spannig te hoog
    bandenspannig te laag
    defecte schokbreker
    verkeerde wie of fusee stand
    remmen met geblokkeerde wielen.

    Slijtage door onbalans:

    Statische onbalans
    als gevlog van statische onbalans zal het wiel in verticale in trilling komen. men spreekt dan van stuiteren.

    Dynamische onbalans

    doordat de rotatie - as wisselend links -rechtsom wil draaien, ontstaat er een fladderende beweging van het wiel. Dir wordt ook wel shimmien genoemd.

    En dat de band vervormd is altijd het geval. Want de band wordt belast in verticale - langs - dwarsrichting, en moet ook nog eens de oneffenheden opvangen die in het wegdek zich bevinden.

    Ik hoop dat ik hier een paar het antwoord heb kunnen geven waarom er slijtage en hoe slijtage ontstaat op een band van een auto.

    MVG

    Vincent
     
  14. Xiro

    Xiro Guest

    een formule 1 heeft volgens mij bijna geen camber.... theoretisch zou een F1 auto met 100 kph over het plafond van een tunnel kunnen rijden ( ondesteboven dus :p) omdat de vleugels voor en achter voor zoveel downforce zorgen, dus een F1 auto heeft bijna geen camber nodig omdat deze op het wegdek wordt gedrukt... een F1 weegt ong 600 kg d8 ik dus wordt deze met meer als 600 kg op de weg gedrukt met 100 kph
     
  15. Smiley

    Smiley Guest

    En het antwoord op de vraag hoe de stand van de banden is, ren het rijcomfort:

    Het wielophanging - veersysteem moet ervoor zorgen dat het contact tussen band en wedek optimaal is. Een optimaal contact is nodig vanwege:

    goede besturing
    een goede aanpassing aan de rijomstandigheden
    een goede overdracht van aandrijf - remkrachten.

    Onafgeveerde massa:
    de onafgeveerde massa is het gedeelte van de wielophanging dat rechtstreeks de onffenheden van het wegdek opvangen.

    Afgeveerde massa:

    Is het gedeelte van het voertuig dat door het veersyteem wordt " geisoleerd" van het wegdek. De oneffenhden van het wegdek worden niet rechststreeks aan de afgeveerde massa dorgegeven. Ze worden opgevangen door het veersyteem.

    de verhouding tussen afgeveerde - onafgeveerde massa moet zo groot mogelijk zijn. dit is nodig om:

    een zo goed mogelijke contact tussen banden en het wegdek te houden tijdens het rijden
    een zo goed mogelijk rijcomfort te krijgen.

    Dus ga je auto verlagen, dus de vering stugger zetten, dan wordt het rijcomfort minder en de verhouding tussen het afgeveerde massa en onafgteveerde massa anders.

    en de stand banden banden. heeft te maken met de wielvlucht en de out spoor en to spoorr van de banden.

    De wielvlucht (chamber) kan je onderverdelen in:

    postieve wielvlucht (chamber)
    negatieve wielvlucht

    En bij de racerij. is het de bedoeling dat de auto zo snel mogelijk gaat, zodat je een race of grand prix kan winnen.

    Dus hoef je niet rekeninmee te houden met de bandenslijtage zoals in het dagelijks leven. in het dagelijks leven willen de consumenten ( mensen) dat de banden zo mogelijk mee gaan, dus dat ze niet vroegtijdig hoeven worden te vervangen.

    En in de racerij zijn zo de wagens afgesteld, dat ze bijna altijd grip hebben, en zo zo min mogelijk overstuur overstuur hebben.

    MVG

    Vincent
     
  16. Smiley

    Smiley Guest

    in de Formule 1:

    doordta er vlegels op de auto zitten zoals:

    neus vleugel
    achter vleugel

    Dze worden door de lucht naar beneden gedrukyt, zoadt de auto min of meer op het eegdek wordt gedrukt.

    En zo krijgt de auto de grip die hij nodig heeft, om hem besturubaar te houden.

    Zonder deze vleugels heeft hij totaal geen downforce, dus komt er lucht onder de auto door waardoor de snelheid naar beneden gaat, en min of meer onbestuurbaar wordt.

    En een Formule 1 kan met al zijn vleugels op het platfond rijden, omdat hij zo hard op de grond word gedrukt dat hij er niet af kan vallen.

    Dus hoe meer donwforce je kan krijgen, hoe meer de auto naar benden wordt gedrukt op het asfalt.

    MVG

    Vincent
     
  17. Xiro

    Xiro Guest

    da zei ik zojuist :p
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, de vleugels hebben meer functie dan alleen naar beneden drukken.

    De voorvleugel stuurt ook de luchtstroming lans/onder/over de auto en de achtervleugel zorgt voor een zuigende werken van de luchtstroming onder de auto.
     
  19. Jelle

    Jelle Guest

    en de vleugels zorgen niet alleen voor de downforce, neem bijvoorbeeld een Ferrari Enzo. Ik weet niet hoeveel KG downforce dit ding heeft boven de 200 km/h alleen door de bodemplaat.
     
  20. Xiro

    Xiro Guest

    ohja, een F1 auto heeft bij de spoilers ook nog van die opstaande randjes deze zorgen ookweer dat de auto meer "grip" heeft op lucht, en zoals roelof ook al zei de F1 auto word ook nog op het wegdek gezogen...

    ff trug met hoeveel kg een f1 auto op de grond word gedrukt/ gezogen

    3380 N per vleugel, 2 vleugels dus 6760 N hele auto. nu ff omrekenen naar kilo's, op 1 kilo werkt ong 9,8 N dus doen we die 6760N door 9,8

    6760/ 9,8= 689,79591836734693877551020408163

    ff afgerond is dit dus ongeveer 690 kg en de ferrari F1 weegt 605kg dus word hij met 1,15x zijn eigen gewicht op de weg gedrukt.
     

Deel Deze Pagina