Afstelling van brandstof motor

• Topicstarter Topicstarter Bugsy Malone
  • Startdatum Startdatum
B

Bugsy Malone

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een brandstofmotor maar weet niet meer hoe die afgesteld moet worden.:rolleyes:
Heb hem al jaren in bezit en ben er weer mee verder gegaan.:p
Heb er een leuke boot omheen gebouwd en hij heeft gevaren maar sloeg af en gaat niet meer aan.:(
Kan iemand mij vertellen hoe de afstelschroeven moeten staan??:confused:
Het betreft een Marine 20 model watergekoeld ongeveer een jaar of 20 oud ook maar loopt als een zonnetje, indien ik hem weer afgesteld krijg.
Wie kan mij hier informatie over verschaffen.?:mrgreen:

Alvast bedankt.
P.S. goede website veel info hier.......:)
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,

dit is een nitromotor, en in deze motor zit een gloeiplug.
heb je deze al gecontroleerd of hij gloeit als je hem eruit haalt?

mvg Hans

gloeiplug

Hallo Hans,

Ja de plug controleer ik met regelmaat dat heb ik eerder meegemaakt n.l.
Dan kan je bezig blijven met starten, dus dat is het niet.
Hij wil wel aanslaan maar ik denk dat het een kwestie is van afstellen met hoeveelheid lucht en stationair krijgen.
Hier zit ook geen keerkoppeling in dus starten is direct draaien en met een beetje gas extra weer varen.
Maarja welke afstelling ??

je zegt dat hij er in eens mee opgehouden is
de instelling veranderd zo maar niet.
welke brandstof gebruik je en hoe oud is die?

Hoi,
De brandstof is goed en vers van de pers, navraag gedaan wat voor type brandstof en inderdaad moet er nitro in de standaard verhouding die overal te koop is.
Nogmaals dat is het niet . Het is de afstelling van de regelknoppen en inderdaad horen die niet te vergaan maar ja het zij zo.
Mijn vraag is dus of iemand weet hoeveel slagen ik aan de schroeven moet draaien om hem draaiende te krijgen. :-()
Maar wat anders nu ik zie dat deze topic in een verkeerde forum staat, mijn fout ben nieuw hier, maar hij zou bij de schepen moeten staan.

Standard verhouding bestaat niet.
voor elke toepassing heb je andere mengverhoudingen.
ps kan zijn dat de plug er goed uit ziet met branden maar toch kapot blijkt te zijn, dus als eerste die vervangen voor je gaat schroeven. ook even de instelling opschrijven zoals ie nu staat door alle naalden in te draaien en de slagen te tellen, daanar de naalde eruit halen en de carburateur even schoonmaken.

mvg Hans

Hoi again,

Okee dan dus weer van voor af aan beginnen, met standaard brandstof bedoelde ik de brandstof waar die al op gelopen heeft maar dan wel weer vers gekocht. Zal plugje wel vervangen en alles indraaien. bedankt voor zover en indien draaiende dan laat ik het weten.

Ik weet niet of je de gebruiksaanwijzing nog hebt? Daar staan meestal begin waardes in. Heb je die niet dan werkt dit meestal wel:

Kleine naald op 60% (standaard staat hij op 50%= horizontaal)

Midden naald 360 graden open (1 slag)

Grote naald 1,5 - 2x 360 graden open (2 slagen)

Kijk anders op:
Afstellen van de motor

Dit gaat over heli motoren maar de carberateurtjes werken allemaal ongeveer hetzelfde.
Succes!
Quintijn.

Standard verhouding bestaat niet.
voor elke toepassing heb je andere mengverhoudingen.
ps kan zijn dat de plug er goed uit ziet met branden maar toch kapot blijkt te zijn, dus als eerste die vervangen voor je gaat schroeven. ook even de instelling opschrijven zoals ie nu staat door alle naalden in te draaien en de slagen te tellen, daanar de naalde eruit halen en de carburateur even schoonmaken.

mvg Hans

En daarna de motor starten, de juiste instelling kun je alleen maar krijgen door goed naar de motor te luisteren.

En daarna de motor starten, de juiste instelling kun je alleen maar krijgen door goed naar de motor te luisteren.
Klopt inderdaad, hij draait weer en hij klinkt nog niet helemaal naar mijn zin.
Hij blijft nog niet goed stationair draaien, slaat nog veel af.
Heb hem ook al helemaal gedemonteerd en schoon gemaakt nieuw pakking ring geplaatst en gaat al weer iets beter nu.
Maar voordat ik hem echt terug plaats in de boot,( weet inmiddels dat ik hier bij de heli's zit maar inderdaad een motor werkt bijna hetzelfde) moet ie wel perfect draaien.
In het verleden met koud weer al vaker gezwommen om hem terug te krijgen :-D
Bedankt voor de tips allemaal.;)

:mrgreen:
Jah, interesting design!
Ik verplaats hem wel even naar de juiste (hoop ik ;) )afdeling.

Laatst bewerkt:
Back