afstellingen 10 3D

Vraagje, we hebben gemerkt dat beschermkapjes van de bovenste lagers op de hoofdas wat los zitten, lees; beetje speling. Die 2 plastic kapjes met 4 kleine schroefjes erdoor, 2 lagers erin en een dwarsas, weet niet of het een naam heeft.

Er staat verder geen kracht op, maar helemaal dicht krijgen we het niet, of de ene of de andere kant heeft die speling. ooit iemand gezien/meegemaakt? Magda?

En vraag 2, de paddles hangen wat scheef in ruststand, alle knuppels in ruststand. Maar niet helemaal horizontaal, komt dat door de middelpuntvliedende kracht wel goed tijdens het draaien of zien we wat over het hoofd?

Ik hoor het graag

Thx
Jelle

Op welke manier is er speling? Ik bedoel welke richting?

En ja, paddles moeten precies uitgelijnd zijn, anders krijg je trillingen.

speling van 1mm rondom de lagers, beter gezegd bovenaan de ene of de andere kant... dus als je het lager van de ene kant bekijkt zittie goed en druk je op de kant met de speling, zie je de speling aan de kant komen waar je kijkt, het is niet veel, maar wel wat.

met de paddles bedoel ik dat ze handmatig uit het horizontale te krijgen zijn, zonder dat er een servo beweegt... hopelijk gaat dat goed met het in beweging zetten van de rotobladen, dattie zich dus horizontaal zetten vanzelf...

jelle

Bedoel je dat je het ziet als je de bladen uit elkaar trekt?

Of kan je je bladhouders op en neer over de lagers duwen?

je kan niet bewegen, dus dat is wel goed, er zit aan de 1 of juist aan de andere kant, een mm speling... erg vreemd... en met de hanbd kan je op de kant van de speling drukken, op die plastic kapjes die met 4 schrefjes vastzitten, en dat gaat de speling naar de andere kant...

jj

Ik denk dat ik doorheb wat je bedoelt, zitten de schroefjes daar vast maar heb je aan 1 van beide kanten speling?

Misschien is het toch duidelijker als je foto's post.

jellejanssen zei:
En vraag 2, de paddles hangen wat scheef in ruststand, alle knuppels in ruststand. Maar niet helemaal horizontaal, komt dat door de middelpuntvliedende kracht wel goed tijdens het draaien of zien we wat over het hoofd?
Ik neem dat de paddles wel parallel staan met elkaar en de swashplate? Als je het over de paddle stang hebt dan is het prima. Als het maar lekker soepel kan wippen, dan is het goed.

Speling tussen de lagers is zeker niet goed. 1 mm speling is zelfs extreem veel.

10 3D? een Logo 10 3D ?

@laurens, inderdaad en wil de schroefjes niet doldraaien, maar kan ze nog wel wat aandraaien een beide zeiden, maar de speling verplaatst zich dan gewoon weer naar de andere kant

@ satoer idd, logo 10 3D
en ja, alles staat haaks op elkaar en zo, dat klopt. De stang kiept lekker soepel om, maar wist niet of dat zo maar kon, hij zal zich door de middelpunt vliedende kracht (of hoe dat heet) wel neutraal/horizontaal zetten...

jelle

jellejanssen zei:
De stang kiept lekker soepel om, maar wist niet of dat zo maar kon, hij zal zich door de middelpunt vliedende kracht (of hoe dat heet) wel neutraal/horizontaal zetten...
Dat is zo'n beetje de hele gedachte achter de stabiliserende werking van de paddles.
Door hun gyroscopische werking willen de paddles hun baan behouden. Als de heli door elementen van buiten af (zoals de wind) van hoek wil veranderen zal de hoek waarmee de paddles draaien ten opzichte van de aarde door hun gyroscopische werking gelijk blijven. Hierdoor zal de hoek met de rotorbladen groter worden en automatisch de niet gewenste beweging (wind) tegen werken.

Hoe zwaarder de paddles hoe sterker de gyroscopische werking wordt en hoe stabieler de heli wordt. Helaas wordt de heli er ook minder wendbaar door.

Je stuurt de heli door de paddles van baan te laten veranderen. (je ziet de paddles kantelen als je de swash kantelt). Om dit indirect sturen nogal traag is, zit er een mixer in de kop om de bladen ook direct aan te sturen. De zogenaamde "bell-Hiller" mixer. Zo heb je een beetje van beide werelden: stabiliteit en directe besturing.

Moeilijk te begrijpen, ga de kop maar eens bestuderen dan wordt het wel duidelijker, fantastisch stukje mechanica.

Satoer zei:
Je stuurt de heli door de paddles van baan te laten veranderen.

O, jee, Mikado heeft nu een heli zonder paddelstang en paddels.
Niet te sturen dus.............. :wink:

vr.gr.

Joyce

Back