Afstellingen (pitch en throttle curves) voor schaal vliegen

Hallo,

Kan er mij iemand zeggen of dat het zin heeft om met specifieke instellingen, zoals throttle curves, pitch, enz te vliegen wanneer men met schaalmodellen vliegt?

Ik vlieg momenteel uitsluitend met de Phoenix V4 vluchtsimulator, hoewel ik hier thuis een nagelnieuwe blade 450 liggen heb. Ik voel me namelijk nog niet klaar om met het echte ding te vliegen. Echter, hooveren met de blade 450 lukt me prima.

Ik kan mooie figuren vliegen, zelden crashen met de blade sr. Ik vlieg uitsluitend 'normale' vluchten, zoals echte toestellen dat zouden doen, geen 3D! Ik zou namelijk liefst schaalmodellen gaan bouwen. Ik heb flink wat geoefend met de SR, en het resultaat bevalt me. De volgende logische stap zou de blade 450 zijn. hoewel de blade sr en de blade 450 allebei collective pitch zijn, lukt het vliegen met de 450 me zo goed niet als met de sr.

Ik weet dat de blade SR met de fabrieksinstellingen zo ingesteld is dat het makkelijk vliegen zou zijn, een beginnerstoestel. Dat lijkt me wel te kloppen, met mijn eigen ervaringen op de simulator, zo te zien.

Ik zou graag eens de throttle en pitch curves van de SR op de 450 toepassen.

Zou er iemand weten hoe deze er min of meer uitzien.

Dank,

Jurgen

Laatst bewerkt:
Hey,

Ik heb geen idee hoe de curves er bij u 450 standaard uitzien, maar als je schaal wil gaan vliegen kun je hetvolgende ongeveer toepassen:
pitch: min -3 mid stick +5 ( hangt van toestel tot toestel af, doel is dat'ie dan in hovering hangt) en max rond de +10
Doel van dit alles is een "smooth" aanvoelende heli te hebben, hoe groter u pichtbereik ( -10 tot+10 voor 3D) hoe heviger de heli gaat reageren op pitch..vandaar de andere instelling..
Throttle zou ik de governor functie van de regelaar gebruiken, om een constant toerental te halen, 75% is minimum, anders gaat de esc tegenpruttelen. Blijkt het rotortoerental te hoog moet je de tandwielverhouding veranderen, of bij extreme gevallen een andere motor met lagere kv..
En dan maar oefenen ;-)
In ieder geval geweldig dat je voor de schaalheli's hebt gekozen!

succes,

Didier

Helemaal eens met wat didier zegt.

Probeer een pitchcurve te maken die heel vloeiend lichtelijk afvlakt naar boven toe, bijvoorbeeld (de getallen zijn alleen een voorbeeld om aan t geven hoe de boel verlopen moet 00-40-70-90-100 (ofwel stappen van 40-30-20-10). Met de swashmix pitch op 50% gaat dat een mooi vloeiend reagerende heli opleveren die relatief makkelijk hoovert en toch goed van uit rondvlucht naar beneden wil.

Ander ding, wat vooral als je ooit besluit om zonder electronische stabilisatie te willen vliegen met meerbladsrotors: wen jezelf aan zonder Expo op de swash te vliegen. Met FBL systemen maakt het niks uit, maar als je op de hand vliegt dan wel.

Last but not least: ook bij 450 size schaalheli's: een en ander vliegt wat natuurlijker als je rate mode en ReVo-mix gebruikt.

Die laatste twee (geen expo, en geen heading hold) zijn een keuze, moet je zelf weten. Die pitchcurve, die is toch wel aan te raden voor schaalheli's.

Groet, Bert

Hallo,

Bedankt voor alle info.

Ik zal dit eens van nader bestuderen. Ik begrijp best al veel van alle begrippen, en termen binnen de heli wereld. Maar zoals gezegd, alles is vrij nieuw, en ik heb nog veel te leren. Iets meer dan een maand geleden kende ik nog niks! Ik vind dat ik al ontzettend veel geleerd heb op een korte tijd over deze hobby. Ik heb veel tijd om te lezen over de heli's, en te oefenen, experimenteren met de simulator, vanwege mijn revalidatie... zo ben ik er eigenlijk een beetje ingerold...

Ik maak kleine sprongetjes vooruit. Zelfs door het menu van de SPEKTRUM zender leren navigeren ervaar ik als een kleine overwinning, om zomaar even iets te zeggen.

Wat belangrijker is en wat ik jullie nog wil meedelen is, dat ik na het vele oefenen met de sim, er nu al in slaag om met de grotere iets 'moeilijkere' toestellen, de blade 450 inbegrepen, mooie figuren te vliegen.

Alle toestellen die ik met de SIM gevlogen heb, heb ik met de onderstaande curves gevlogen.

NORMAL: throttle 0-25-50-75-100 pitch 0-25-50-75-100
STUNT: throttle 90-85-80-85-100 pitch 25-50-75-87.5-100

SWASH MIX, inhibit,
REVO MIX alles 0%, zowel in normal, als in stunt.

Het viel me duidelijk op dat sommige toestellen beter te besturen waren dan andere met deze curves.

De 0% waarden van de swash en revo mix, staan zo ingesteld vanwege het callibreren van de zender voor de simulator. Ik zal daar eens mee experimenteren om te zien wat het effect hiervan is.

Ik zal eerst wat informatie opzoeken, lezen ivm met de swash en revo mix. Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk waar ze precies voor dienen.

Groeten,
Jurgen

Goeiedag,

Even enkele dingetjes geprobeerd. Ik heb wat van de instellingen van de virtuele blade aangepast. ik wil graag verwijzen naar de post's van Didier n en brutus.

Het is mogelijk om met de governor de rotor snelheid van de virtuele versie aan te passen, in tegenstelling tot het echte model. Ik denk, als ik mij niet vergis, dat de ESC van de blade niet instelbaar is. De enige opties om dit met de blade te doen, en zo het gewenste schaalmodeleffect te verkrijgen, is om de throttlecurve aan te pakken. Of kijken naar de tandwielverhoudingen.
Tenzij ik het verkeerd begrijp, zijn dit de enige twee opties voor het echte model, om de gewenste hoofdrotorsnelheid te verkrijgen.

Het instellen van de governor van de virtuele blade 450 in de simulator vereist slechts enkele muisklikken. Nogmaals, dit is met de echte blade onmogelijk, tenzij ik mij vergis.

IK heb na het instellen van de governor(sensitivity) voor het virtuele model (Phoenix v4)naar 85%, en het toepassen van de voorgestelde pitch graden voor de rotorbladen, kunnen vaststellen dat dit zeer dicht in de buurt komt van wat ik in gedachten had. Zo niet 'spot on'. De governor RPM ditmaal (NIET de sensitivity) verminderen in combinatie met de voorgestelde pitch voor de rotorbladen zorgt voor het zelfde resultaat. Waarvoor dank.

Van de revo mix werd tot nu toe nog geen gebruikt gemaakt tijdens de virtuele vluchten.

Mijn conclusies,

Voor het echte toestel, NIET de virtuele versies uit de SIM:
De pitch instellen van de rotorbladen gebeurd met de pitchgauge.
Men kan de hoofdrotor snelheid beïnvloeden door middel van de governor/ESC, de throttlecurve, of de tandwielverhoudingen.

Ik zou het fijn vinden, indien iemand dit voor mij kan bevestigen.

Alvast bedankt,
Jurgen.

Laatst bewerkt:
Back