After-market tandwielkast voor o.a. Tamiya/ Bandai

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door paulvdree, 2 mrt 2004.

  1. paulvdree

    paulvdree Guest

    Hallo allemaal,

    Al een flink aantal jaren geleden heb ik voor de Tamiya Leopard I/ Gepard een geheel nieuwe tandwielkast ontworpen en gebouwd. Het is een symmetrisch tweemotorig concept dat mooi werkt met twee regelaars of Tamiya's DMD. Het is zeer klein, licht, sterk en compleet gesealed. De eerste vertraging bestaat uit Robinson 48 dp spur en pinion, bekend uit de R/C competitiewereld. Hierdoor kan de gebruiker de overbrengingsverhouding naar eigen wens aanpassen, wat ook realistischer is (een King Tiger is nu eenmaal langzamer dan een Leopard). Op dit moment ben ik met dhr. Willy Loewer, directeur/ eigenaar van Wild Willy Racing (zie www.customrcmodels.com) bezig om te kijken of hiervoor markt bestaat in de VS en Duitsland. Hij was na het zien van de foto's en beschrijving erg enthousiast. Helaas zijn de Leo I en Gepard beide uit productie, maar gelukkig is het ontwerp zo universeel dat hij met andere aandrijfassen en een andere inbouwhoogte in de meeste tanks van schaal 1:16 en daaromtrent zal passen.

    Wat ik graag van mijn mede-modelbouwforumleden wil weten:

    * Zijn er mensen geïnteresseerd in deze nieuwe tandwielkast voor hun huidige Leo I of Gepard model? Bij minimaal ca. 50 "inschrijvingen" denk ik dat ik deze voor een interessante prijs kan maken;
    * Wat zou de geïnteresseerde koper maximaal willen betalen voor deze tandwielkast?
    * Zijn er mensen die voor een andere Tamiya, Bandai of ander merk tank of ander voertuig de noodzaak voor een betere aandrijflijn zien? Feedback graag!
    * Zijn er mensen die specifieke wensen hebben die wij in het ontwerp kunnen meenemen (bijv. kogellagers of glijlagers, eindvertraging etc.);
    * Kan iemand mij helpen een afbeelding van het prototype op dit forum te krijgen (een plaatje zegt meer dan 1000 woorden);

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    Paul van der Ree - RND Productietechniek BV
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hallo,

    nu ben ik de bezitter van een Tamiya Sherman 1/16, dus niet in eerste instantie jouw doelgroep, maar toch even een hint over de mogelijke prijzen van je produkt:

    http://www.armourconcepts.com/

    biedt een versteviging voor de originele Tamiya-overbrenging. Het is geen complete overbrenging/tanwielkast, maar het zal voor de meeste bezitters ruim voldoende zijn. Ik denk dat de meeste bezitters van een Tamiya R/C 1:16 tank eerder hiervoor zullen kiezen dan voor een complete ombouw (e.e.a. afhankelijk natuurlijk van de prijs van jouw product).

    M.v.g.

    Jos.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Tja... het is een feit dat de Tamiyatanks (en zeker de oudere) niet bepaald op schaalsnelheid rijden. M'n eerste Konigstiger vertoonde duidelijk Porsche-neigingen, terwijl er toch echt een Henschell-toren op zat... :wink:
    Maar: met een beetje fantasie en een stel extra tandwielen heb ik een ouwe Leo1A4 met twee motoren uitgerust en de tevens de snelheid omlaag en de kracht omhoog gebracht! Zonder draai- en freeswerk, zonder extra gaten in de vertragingskast te boren.
    Het gebakje rijdt nu mooi op schaalsnelheid, en kan keurig rondjes draaien met de ene track vooruit en de andere achteruit.
    Nogmaals: het enige wat nodig was, was een beetje fantasie en een stel extra tandwielen. de mijne kwamen uit een oude Leo1A4, maar met Conrad-tandwielen of hop-up-tandwielen van Tamiya kan je exact hetzelfde effect bereiken.
    Trek je conclusies!

    Roel
     

Deel Deze Pagina