"after run "olie

Nu het even rustig is op onze LB afdeling, even het volgende.

Na een brainstorm in Stadskanaal over gebruik van olie na het vliegen, kwam John Klok op het briljante idee om daar pneumo gereedschaps olie voor te gebruiken. Het spul is zuurvrij, bevat anti corrosie additives en is niet duur. Een liter voor 7 euro.

Puur toevallig is er op het Stuka forum ook een discussie aan de gang over het zelfde onderwerp. De conclusie daar: gebruik "air tool oil" !

John was dus net iets sneller.Probeer het volgende adres voor dit onderwerp.

Stuka Stunt Works - Viewing topic #351454 - Machine tool oil for After Run Oil
 
Als je dieselt (hoofdbestanddeel een petroleum) kun je ook probleemloos iedere goedkope motorolie gebruiken, zelfs die van de HEMA. Nog goedkoper ook. Is niet alleen zuurvrij, maar als het ook voor (auto)dieselmotoren geschikt is, zelfs in lichte mate zuur neutraliserend, en is zéér zeker net zo goed, zo niet beter corrosiewerend als pneumatische olie. Pneumatische olie is niet noodzakelijkerwijs voor hoge temperaturen bedoeld, en kan dus bij de eerstvolgende start afzettingen achterlaten. Een compressorolie, zeker als het geschikt is voor schroefcompressoren, kan wél vrij hoge temperaturen hebben. Maar da's meestal weer hardstikke duur spul.

Maar ik gebruikte zelfs in de OS viertakt als conservering tussen de weekends door gewone smeerolie (5 cc in de carterontluchting en dan effe door draaien) en ondanks dat gewone smeerolie en Methanol niet met elkaar in oplossing gaan, heeft dat ook in elk geval 100% zeker geen schadelijke gevolgen gehad. Motor stonk wel als een bunzing bij de eerste start van het weekend, dat wel.
Of het ook positief gewerkt heeft weet ik niet, want na een crash in 2005 heb ik de motor zonder enige vorm van conservering weggelegd, en twee weken geleden pas weer in gebruik genomen, en toen was er verder ook niks mee aan de hand, m.a.w de conserverende werking van de Carbulin Speed was ondanks 10% nitro ook al ruim voldoende.

Groet, Bert
 
afterrun olie

Brutus, dank voor je reactie.

Zo zie je maar weer het nut van dit forum.
Je opmerking over de temperatuurbestendigheid van olie is belangrijk.
Wat het gebruik van gewone motorolie betreft, je zou verschil moeten maken tussen inderdaad het gebruik in dieseltjes en in glow motoren.Je zou zo ver kunnen gaan, diesel-smeerolie te nemen , i.p.v. "gewone motorolie".

Het echte grote probleem voor mij is niet het laten overstaan van de motoren voor een periode van een week, maar het "overwinteren". Je wilt eigenlijk geen klonters oude wonderolie in je motor hebben. Ik zelf ben niet zo bang voor alle nitro zij-effecten, dus daar doe ik het niet voor.
 
Brutus, dank voor je reactie.

Zo zie je maar weer het nut van dit forum.
Je opmerking over de temperatuurbestendigheid van olie is belangrijk.
Wat het gebruik van gewone motorolie betreft, je zou verschil moeten maken tussen inderdaad het gebruik in dieseltjes en in glow motoren.Je zou zo ver kunnen gaan, diesel-smeerolie te nemen , i.p.v. "gewone motorolie".

Het echte grote probleem voor mij is niet het laten overstaan van de motoren voor een periode van een week, maar het "overwinteren". Je wilt eigenlijk geen klonters oude wonderolie in je motor hebben. Ik zelf ben niet zo bang voor alle nitro zij-effecten, dus daar doe ik het niet voor.

Hoi....

Dat snap ik, en het was ook meer bedoeld ter illustratie dat er vrij veel zonder schadelijke gevolgen kan, maar ook veel minder effect is dan men denkt. Dat met die motorolie in een viertakt was voor mij een expiriment. OS-lagers zijn nogal nitro-gevoelig, en ik had binnen 15 liter brandstof het hoofdlager eruitliggen. Na vervanging van het lager ben ik uit voorzorg met die motorolie bezig geweest. Hoop gepruts en viezigheid. Na de crash in 2005 niks aan de motor gedaan, en twee weken terug bleek dat het weinig verschil maakte, het vervangingslager kan blijkbaar wél tegen nitro, want de motor startte letterlijk binnen een seconde, op brandstof die ook al vijf jaar oud is. (en heb er ondertussen alweer 5 liter van doorgestookt:D, loopt nog prima!)

Ik heb hier een 1.5 cc Webra dieseltje liggen wat al bijna twintig jaar niet gelopen heeft, en nooit geconserveerd is. Hoewel ik het ding destijds gruwelijk mishandeld heb (hij heeft prima gelopen met een 11x4 prop, Cilinder demonteren met de waterpomp tang vond ik toen ik 15 was ook een prima idee, etc) is het enige wat vastzit de compressiezuiger. Ben er ook nooit meer mee bezig geweest, maar ben er van overtuigd dat een uurtje met WD40 stoeien en wat goede brandstof erin en hij loopt weer.

Wonderolie is zuur van zichzelf, en een olie voor dieselmotoren is per definitie zuur-neutraliserend, omdat dieselmotoren afhankelijk van de brandstof, zure verbrandingsresten kunnen produceren. Tevens staat petroleum dichter bij Diesel dan bij benzine. Dus olie, geschikt voor dieselmotoren, zou je modeldieseltje prima moeten conserveren en klonters voorkomen.

Ik moet echter heel eerlijk zeggen, dat conserveren van de motor in de winter voor mij altijd een raadsel is geweest: Ik heb het in ruim 30 jaar modelbouw nooit gedaan, en nog nooit problemen gehad. En let wel: ik ben al 20 jaar zeevarend, en dat houd in dat bij mij in plaats van één, minstens twee perioden per jaar zijn waarin de motoren een aantal maanden niet gebruikt worden. Vroeger met Wonderolie geen conserveringsproblemen, en met de "moderne" olieën ook niet.

Dus als je het mij vraagt, kun je je motor ook probleemloos voldouwen met WD 40 of een vergelijkbaar product. of gewoon zoals ik, helemaal niets doen. Ik denk dat er over het algemeen gewoon veel te moeilijk gedacht word over het conserveren van modelmotoren.

Groet, Bert
 
Ik gebruik ATF. ATF heeft een conserverende werking en dat is wat je wilt. De motoren starten altijd prima. Ik heb ergens gelezen van een olie expert dat ATF het zelfde is als after run olie. Dit zit voor de zelfde prijs in een kleine verpakking. Je moet alleen een lap om je motor doen als hij boven de schone was hangt :(

Even een beetje off line. Toen ik op de LTS zat moesten we alle machines opschuren en in de olie zetten voor de vakantie. Na de vakantie zat op alle machines een laagje roest. De leraar had ons gebruikte motorolie gegeven!!! hier zat zuur in door de verbranding. Ik doe dus altijd een beetje (nieuwe) olie in de motoren als ik ze niet meer gebruik.

Groet Robert-Jan
 
Back
Top