Brutus, dank voor je reactie.
Zo zie je maar weer het nut van dit forum.
Je opmerking over de temperatuurbestendigheid van olie is belangrijk.
Wat het gebruik van gewone motorolie betreft, je zou verschil moeten maken tussen inderdaad het gebruik in dieseltjes en in glow motoren.Je zou zo ver kunnen gaan, diesel-smeerolie te nemen , i.p.v. "gewone motorolie".
Het echte grote probleem voor mij is niet het laten overstaan van de motoren voor een periode van een week, maar het "overwinteren". Je wilt eigenlijk geen klonters oude wonderolie in je motor hebben. Ik zelf ben niet zo bang voor alle nitro zij-effecten, dus daar doe ik het niet voor.
Hoi....
Dat snap ik, en het was ook meer bedoeld ter illustratie dat er vrij veel zonder schadelijke gevolgen kan, maar ook veel minder effect is dan men denkt. Dat met die motorolie in een viertakt was voor mij een expiriment. OS-lagers zijn nogal nitro-gevoelig, en ik had binnen 15 liter brandstof het hoofdlager eruitliggen. Na vervanging van het lager ben ik uit voorzorg met die motorolie bezig geweest. Hoop gepruts en viezigheid. Na de crash in 2005 niks aan de motor gedaan, en twee weken terug bleek dat het weinig verschil maakte, het vervangingslager kan blijkbaar wél tegen nitro, want de motor startte letterlijk binnen een seconde, op brandstof die ook al vijf jaar oud is. (en heb er ondertussen alweer 5 liter van doorgestookt

, loopt nog prima!)
Ik heb hier een 1.5 cc Webra dieseltje liggen wat al bijna twintig jaar niet gelopen heeft, en nooit geconserveerd is. Hoewel ik het ding destijds gruwelijk mishandeld heb (hij heeft prima gelopen met een 11x4 prop, Cilinder demonteren met de waterpomp tang vond ik toen ik 15 was ook een prima idee, etc) is het enige wat vastzit de compressiezuiger. Ben er ook nooit meer mee bezig geweest, maar ben er van overtuigd dat een uurtje met WD40 stoeien en wat goede brandstof erin en hij loopt weer.
Wonderolie is zuur van zichzelf, en een olie voor dieselmotoren is per definitie zuur-neutraliserend, omdat dieselmotoren afhankelijk van de brandstof, zure verbrandingsresten kunnen produceren. Tevens staat petroleum dichter bij Diesel dan bij benzine. Dus olie, geschikt voor dieselmotoren, zou je modeldieseltje prima moeten conserveren en klonters voorkomen.
Ik moet echter heel eerlijk zeggen, dat conserveren van de motor in de winter voor mij altijd een raadsel is geweest: Ik heb het in ruim 30 jaar modelbouw nooit gedaan, en nog nooit problemen gehad. En let wel: ik ben al 20 jaar zeevarend, en dat houd in dat bij mij in plaats van één, minstens twee perioden per jaar zijn waarin de motoren een aantal maanden niet gebruikt worden. Vroeger met Wonderolie geen conserveringsproblemen, en met de "moderne" olieën ook niet.
Dus als je het mij vraagt, kun je je motor ook probleemloos voldouwen met WD 40 of een vergelijkbaar product. of gewoon zoals ik, helemaal niets doen. Ik denk dat er over het algemeen gewoon veel te moeilijk gedacht word over het conserveren van modelmotoren.
Groet, Bert