Afwerking model

Ok je modelvliegtuig is af en je moet hem nu een 'beschermlaag' geven ipv te bespannen.

Wanneer gebruik je best Parket Plus, Spanlak of andere vernissen met kleur of zonder?

Wat zijn jullie ervaringen? :)

Hoi Gunther,

Ik gebruik 3 verschillende methodes: spanlak, Parket Plus of een spuitbus met blanke autolak. Er zijn een aantal keuzecriteria die ik gebruik:
- zijn er onderdelen van schuim? Dan alleen Parket Plus gebruiken
- is het spanpapier gekleurd met een inkjetprinter, of zijn er roundels geprint met een inkjetprinter? Dan geen Parket Plus gebruiken.
- Zijn er markeringen (of adreslabel) geprint met een laserprinter? Dan geen Parket Plus gebruiken.
- Zijn er huisgenoten in de direkte omgeving? Dan alleen Parket Plus gebruiken.

Verder gebruik ik de spuitbus enkel buiten, dus het weer moet hierbij meewerken.

Om een goede weersbestendige afwerking te krijgen is spanlak de beste keus.

Vernis met kleur gebruik ik eigenlijk nooit omdat ik hiermee met de kwast moeilijk een egale dekking kan krijgen. Spuiten is dan de beste optie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Wout

Je hebt het over de Honeypot? Die is al van volbalsa, dus je moet oppassen dat het niet te zwaar wordt. Afwerken met lak is alleen nodig om het wat vochtbestendiger te maken i.v.m. kromtrekken. Daar is parketplus prima voor, maar spanlak is natuurlijk traditioneler. 2-3 laagjes met licht schuren tussendoor moet voldoende zijn. als je het ook sterker wilt maken moet je met dun tissue bekleden. Ook dat kun je dan aanbrengen met, c.q. enkele keren lakken met parketplus of spanlak.

Hey mannen,

De Honeypot had ik gedaan met 1 laag spanlak. Soms verdun ik men spanlak om bespanning aan te brengen en ook om nadien een paar keer over het papier te gaan.
Misschien beter in de toekomst met verdunde spanlak met slechts 1 laag over het hout gaan?

Ik heb ook gezien dat ze G4 gebruiken maar zou dit niet te zwaar zijn voor de vrije vlucht modellen?

Back