Afwerphoogte melder voor sleepvliegtuigen

Een van de forumleden en gebruiker van de Poor Mans Vario kwam met de vraag of ik een hoogtemelder kon maken, voor in een sleepvliegtuig. Dit lijkt me een heel leuk idee, dus dat is meteen een kandidaat voor een "Poor Mans Altitude Arm".

Dit idee heb ik momenteel bij een Afwerphoogtemelder:
De afwerphoogtemelder stel je op de grond in op de gewenste hoogte, afgerond op 50 meter. Stand 1 is dus 50 meter, stand 2 is 100 meter, stand 3 is 150 meter, enz..
Vervolgens ga je lekker slepen. Eenmaal op de gewenste hoogte geeft de hoogtemelder een piepsignaal via dezelfde ontvanger, welke ook voor de Poor Mans Vario wordt gebruikt en/of een lichtsignaal via een op de buik van de sleper gemonteerde powerled. De zwever kan dan los.

Ik neem aan dat de gewenste sleephoogte varieert van sleep tot sleep.
Het instellen van de gewenste hoogte kan dus bij voorkeur vanaf de zender geregeld worden, mits je een vrij kanaal hebt met een potmeter er aan vast. Een Led display, wat zichtbaar in het sleepvliegtuig wordt gemonteerd geeft de hoogtekeuze aan (1 t/m 9).

Heb je geen vrij kanaal meer op je ontvanger in je sleper, dan kan er een drukknop op de romp van de sleper komen of een meerstanden rotatie schakelaar om de gewenste afwerphoogte in te stellen.

Omdat ik zelf (nog) geen ervaring heb met slepen of gesleept worden, zou ik het leuk vinden om hier wat commentaar op dit idee te krijgen van mensen die wel die ervaring hebben. Ik kan dan proberen die commentaren zoveel mogelijk in het ontwerp te verwerken.

Een paar vragen die ik al heb:

1. Zijn de stappen van 50 meter goed gekozen?
  2. Stel dat je een sleep naar 200 meter wil doen, moeten de grenzen op 50, 100 en 150 meter ook worden gemeld?
  3. Is het nodig om bijvoorbeeld 20 meter voor de ingestelde afwerphoogte al te waarschuwen, dat de afwerphoogte bijna bereikt is, of is dat overbodig?
  4. Is het reeds voldoende om simpelweg elke 50 meter een signaal af te geven, omdat men sowieso tijdens de sleepvlucht bepaalt om af te koppelen, of nog 50 meter door te stijgen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hans

Wij hebben dit jaar met onze clubzwever Surprois één wedstrijd gehouden waarbij die zwevers met een sleepvliegtuig op een hoogte van 150 meter werden gesleept.
Er werden twee dezelfde sleepvliegtuigen ingezet met hoogtemeter.
Na het bereiken van de ingestelde hoogte kreeg de sleeppiloot een signaal en de zwever moest direct loskoppelen.
Dat werkte perfect en zo had ieder zwever vrijwel dezelfde uitgangshoogte bereikt voor zijn zweeftaak. :)

Stappen van 50 meter vind ikzelf uitstekend en dat vanaf 100 meter t/m 300 meter lijkt me voldoende.
Een waarschuwing voor het bereiken van de ingestelde afwerphoogte vind ik overbodig. De zweefpiloot moet gewoon alert reageren op het signaal.
Dit is tevens een training voor de zweefpiloot, als het een keer mis gaat bij een sleepvlucht, dan moet hij ook onmiddellijk loskoppelen.

Uitstekend idee, doen!
Voor onze clubzwever zou dat systeem zeer geschikt zijn. :D
Succes met de uitvoering. :cool:

Johannes

Hier ook weer een beetje voortgang geboekt. Het ontwerp en de software voor het eerste prototype is klaar.

Het gaat als volgt werken.

Je prikt hem in een vrij ontvanger kanaal en kunt dan met een draaiknop op je zender de gewenste sleephoogte instellen, door aan de knop te draaien. Als je de afwerphoogte melder zichtbaar achter een raampje in de sleepkist stopt, kun je op een cijfer display zien op welke hoogte je hem instelt.
1=50 meter, 2=100 meter, 3=150 meter, 4=200 meter, enzovoort
Dat leek me handig zo, want dan kun je achter elkaar sleepjes doen en per sleepje op de grond de gewenste hoogte instellen, vanaf je zender, zonder dat je je sleepkist aan hoeft te raken.

Heb je geen vrij ontvanger kanaal meer, dan kan kun je met een klein instelpotmetertje de afwerphoogte instellen, maar die is dan niet op afstand meer te verstellen. Hij "voelt" zelf of er een servosignaal op is aangesloten of niet.

Stel dat je hem instelt op "3" en je gaat vliegen. Boven de 150 meter gaat er dan een onderbrekende pieptoon als draadloos alarmsignaal af en/of gaat er een powerled flitsen, die je onder de romp van de sleepkist bevestigt. Voor het ontvangen van het draadloze alarmsignaal heb je dezelfde 433MHz (of 315MHz) ontvanger nodig die ook voor de Poor Mans Vario wordt gebruikt. Het alarm blijft gaan totdat je weer onder de 150 meter zit (of welke hoogte je in hebt gesteld), dan gaat hij weer uit. Wil je het zelf uitzetten, dan draai je de potmeter op je zender naar een hogere afwerp hoogte dan je op dat moment vliegt en hij is meteen stil.

Volgende stap is een prototype bouwen wat in een vliegtuig kan, maar waarbij de processor nog verwijderbaar (= programmeerbaar) is.

P1110287.jpg

Op de foto:
Links bovenin een druksensor
daaronder de instelpotmeter
Een groene led om te testen, maar dat wordt straks een Powerled aan een draadje.
In het midden de processor (Atmega-8 )
Daarnaast het zendertje (met spiraal antenne)
Daarnaast het cijfer display
Uiterst rechts mijn servo tester om het servo signaal van een RC ontvanger te simuleren

Laatst bewerkt:
Wel erg ingewikkeld.
Ik stel het gewoon op mijn zender in.
Dat is toch veel makkelijker?
Een lampje onder je romp kan je op de grond niet meer zien laat staan een piepje horen.

verstuurd met mijn smartphone

Ik stel het gewoon op mijn zender in.
Dat is toch veel makkelijker?
Bedankt voor de feedback. Daaruit begrijp ik, dat ik het niet duidelijk heb uitgelegd, want instellen vanaf de zender is precies wat hij doet en het piepje komt uit een luidspreker of oortelefoontje in je oor.

Dus in het kort:

1- inpluggen in je RC ontvanger op een vrij kanaal
2- gewenste afwerphoogte kiezen vanaf je zender (kijk op het cijferdisplay)
3- ontvanger voor audiosignaal aanzetten en in je borstzak steken
4- vliegen maar

Ik vind het heel knap gemaakt.
Maar ik doe dat (als ik dat zou willen)via de vario en telemtrie.
Je kan, als je het zou willen, ook je gas dicht laten trekken op een vooraf ingestelde hoogte.

Bij mijn rijst wel de vraag op waarom je zo iets wil.
Iedere zwever die ik omhoog sleept wil er op een andere hoogte af.

Het prototype is klaar voor testen in de lucht. Hij is veel groter (5x7cm) dan het uiteindelijke model wat ik in gedachten heb, maar ik wil bij dit prototype de processor nog kunnen verwisselen. Bij de definitieve versie is dat onmogelijk.

P1110296.jpg

Linksboven de druksensor, daarnaast de hoogte instelpotmeter (indien je de hoogte keuze niet via je zender doet).
Rechts naast de processor lees je dan de hoogte keuze af.
Onderaan zie je het zendertje en links daarnaast het circuit wat de power led aanstuurt.

P1110290.jpg

En met de powerled en aansluitsnoertje kan hij zo mijn testvliegtuig in.

Vandaag wezen testen samen met een GPS logger in hetzelfde vliegtuig en hij werkt zoals bedoeld. De powerled zie je zodra de zon schijnt echter niet meer boven de 50 meter, dus die laat ik weg bij het definitieve exemplaar.

Definitief ontwerp Afwerp Hoogte Meter

Het definitieve ontwerp is op onderstaande foto te zien. De afmetingen zijn 2,5 x 5 cm, wat 3 keer zo klein is als het prototype. Mochten er mensen interesse in zo'n apparaatje hebben, dan kan ik in een apart draadje wel weer een bouw handleiding zetten.

P1110324.jpg

En de bijbehorende ontvanger.
P1110329.jpg

Bovenstaand setje werkt op 315MHz, dus kan dan probleemloos naast een 433MHz Vario werken.

Ik heb interesse en wil dit gebruiken voor mijn nieuwe sleper. Nu is dit voor mij nog wel mogelijk met vario, incl geluid. (wat ik er dan niet bij wil hebben. ;-)

Dit is eenvoudig, klein en simpel. Het spreekt mij wel aan.

Melder

Man, man, man ! Ik ben jaloers op je kunnen. Op 8 oktober krijgen we de boodschap : moest ik nu eens........ en op 26 oktober heb je al een volledig werkend toestelletje in elkaar gebokst dat er gelikt uitziet !
Diep respect hoor ! :worship:

Philippe.

Bovenstaand setje werkt op 315MHz, dus kan dan probleemloos naast een 433MHz Vario werken.

Alweer heel mooi gemaakt.

Ik denk wel dat een digitale data link meer mogelijkheden biedt. Met een tranceiver zoals 3DR of HobbyKing ze verkoopt, kunnen er makkelijk tientallen kisten naast elkaar opereren.

Sinan

Handleiding komt er aan.

Ok. Ik zal binnenkort een bouwhandleiding en bouwpakketje maken en hier op het forum neerzetten. De ontvanger is exact dezelfde als van de Poor Mans Vario (PMV), dus die handleiding is er al :grin:. Het kan voor hetzelfde bedrag ( €25,-) als de PMV, want er zitten nagenoeg dezelfde onderdelen in.

Hij wordt bij deze Poor Mans Altitude Alert (PMAA) gedoopt.

Hmeydam

Hardstikke leuk gemaakt, ik wou dat ik zoiets kon maken.
Maar eerlijk gezegd, het zal m.i. weinig praktisch nut hebben.

Zoals Bertus al zegt, ga je er normaal gesproken af als je voor jezelf de gewenste hoogte bereikt hebt. Naast de maximum hoogte kan dat afhankelijk zijn van grootte van de kist, de atmosferische omstandigheden en de sterkte van je ogen.
Daar komt bij dat je niet op alle plaatsen kunt afkoppelen, als sleepvlieger probeer ik de zwevers altijd af te zetten met een mooie wolk als achtergrond. Of je zit nog in het gedeelte van een bocht, dat je de kisten net in hun "k:ont" kijkt en dat is niet echt slim daar jezelf af te koppelen.
Aardig wat vliegers zijn (tijdelijk of permanent) hun model uit het oog verloren, direct na het afkoppelen.

Veel zwevers hebben tegenwoordig een vario aan boord en in toenemende mate geven die ook hoogte. Dus heb je zeker al een referentie. Maar OK, dat zijn doorgaans niet de goedkoopste units. Overigens voor een nauwkeurige vario/hoogte unit moet je al gauw TWEE druksensoren hebben en ik heb begrepen dat dat de duurste onderdelen van een vario zijn.

Je geeft zelf aan dat je geen ervaring hebt met slepen en zweven, ik zou zeggen kom eens kijken op een sleep/zweef treffen, er zijn er meerdere per jaar.

Maar nogmaals, erg leuk dat je zoiets kunt bouwen! Werk je dan ook met Arduino met zoiets?

Hoi Richard,
Het zal inderdaad een niet zo universeel inzetbaar geval zijn als de "poor mans vario" die ik eerder heb ontworpen. Maar dat maakt me niet uit hoor. Ik vind het erg leuk om zoiets te bedenken en te maken, ook al zijn er maar een paar mensen die het gaan gebruiken. Ik gebruik een omgebouwde vorm van Arduino voor dit apparaatje. Ben momenteel de bouwhandleiding aan het maken, daarin wordt precies uitgelegd hoe hij gebouwd kan worden. Ook de software zet ik dan hier neer voor de enthousiastelingen.

Overigens heb ik niet de ervaring dat je met één druksensor niet goed de hoogte kan meten. Ik heb zowel met deze als met de poor mans vario metingen uitgevoerd met een GPS hoogtelogger in hetzelfde vliegtuig. En er zijn ook anderen die hem hebben nagemeten. Dat klopt tot op 10 meter nauwkeurig over een heel scala aan metingen.

Wat wel van invloed is is de vorm van de romp van het vliegtuig waarin hij zit. Geen verassing want anders hadden 1:1 vliegtuigen ook geen static port aan de buitenkant zitten op een goed gekozen plaats. Als die dichtvriest of verstopt raakt en je schakelt in de cockpit over op "alternate static port", die wellicht in je dasboard zit, dan meet je ook plotseling een andere hoogte.
Ik had dat bij deze testvluchten ook wel een beetje. Met vol gas omhoog begon de hoogtemelder op enig moment te piepen. Als dan de motor uit ging, dan moest ik eerst 10 meter zakken en dan was hij pas weer stil. De propwash(?) zorgde kennelijk voor overdruk in de romp. Dit was zeer consistent en op alle hoogtes waarneembaar.
Je zou de druksensor aan de vleugel kunnen bevestigen buiten de propwash en onder een bepaalde hoek t.o.v. de aanstromende lucht, maar dat voert te ver voor het doel.
De afwerphoogte is dus niet tot op de meter geijkt, maar wel consistent hetzelfde bij opvolgende vluchten van hetzelfde sleepvliegtuig.

De bouwhandleiding is klaar

De bouwhandleiding heb ik in dit nieuwe draadje gezet binnen het forumdeel voor electronica. Ik stel voor dat we daar verder gaan met vragen en commentaar over de bouw en het gebruik van de PMAA. Dit draadje mag wel open blijven voor reacties op het concept als geheel en (twijfels over) de nuttigheid.

Hier kan je ook een systeempje kopen.
Ik ben er niet voor maar je kan je gas dicht laten trekken als je op een vooraf ingestelde hoogte ben.

HobbyKing® Altitude/Time Limiting System for R/C Airplane (w/out program box)

Maar ik zie nog steeds het nut er niet van in.

Wel merk ik dat je met elektro slepen de zwevers nog om moet krijgen.
Die willen vaak erg hoog om maar wat langer boven te blijven.
Op een meeting begrijp ik dat omdat ze anders soms langer als een half uur moeten wachten op een volgende sleep.
Maar normaal vind ik het als sleper leuk om de zwever in een bel af proberen te zetten.
Hoe laag de bel ook zit.
Dit scheelt erg veel energie en is een erg leuk samenspel.
De hoogte is dus iedere vlucht verschillend.

Maar ik vind het erg knap gemaakt, ik ben wat elektronica nooit verder gekomen dan dat ik weet dat rood de plus en zwart de min is.:p

Gas dicht trekken op hoogte ben ik ook niet voor .liever dat de zwever afkoppelt en je ziet dat de afstand vermeerderd .daarna doe ik het gas dicht en gaat de piper op zijn neus .

Back