Afwerphoogte melder voor sleepvliegtuigen

Serge.
Klopt helemaal, het plotseling gas dicht trekken, als je bvb een sleepkist hebt met weinig vermogen, (dus een vlakke stijghoek) dan kan de sleper ongewenst ineens op je sleper inlopen, en vooral bij dunne sleeplijnen kun je makkelijk de lijn dan over de zwever krijgen, met alle gevolgen van dien.
Dat is overigens één van de redenen dat wij slepen met dikkere lijn van 6mm, die is zwaarder en bij vermindering van de sleepspanning zakt deze onmiddellijk weg naar beneden, de zwever vliegt er dan altijd veilig overheen.

Maar ook bij een zeer steile klim (ik vlieg hier in Spanje met een 160cc PAF) wil ik graag zelf het ontkoppelen begeleiden, omdat we met lichtere kisten vrijwel verticaal gaan en ik vlak vóór het afkoppelen mijn sleper horizontaal laat gaan.

Dus, tja, ik zie er weinig heil in, maar blijf het altijd leuk vinden als iemand iets nieuws uitdenkt en maakt. Maar het is altijd te proberen, misschien is er tzt een ander nut voor.

Ik zie bvb tot nu toe ook weinig praktisch nut van een oprolbare lijn aan boord van de sleper. Ik heb sneller een lijn afgegooid, waarna de grondploeg de lijn aankoppelt aan de zwever en kan ik na mijn landing gelijk weer weg.

Back